Branding gaat over sfeer, gevoel, associaties en uiteindelijk over herkenning.
Bij G2O zijn we er dagelijks mee bezig: branding. Bij ons is het dan ook een ingeburgerd begrip. Maar voor veel mensen is het een breed en nietszeggend begrip, laat staan dat duidelijk is wat branding precies kan opleveren voor je bedrijf of organisatie. In deze serie blogs geven we antwoord op de vraag: wat is branding? In deel 1 zoomen we eerst in op het begrip branding en hoe het precies werkt!
Wat is branding?
Laten we beginnen bij wat branding precies is. Als branding bureau definiëren wij het als volgt: het proces van waarde aan je merk toevoegen door te laten zien wie je bent en waar je voor staat. In feite geef je lading aan je merk door niet alleen te vertellen wat je doet, maar ook hoe en waarom je dat doet. Want in het waarom zit het unieke verhaal van je organisatie. Uiteindelijk zal dit tot een waardevolle propositie voor de klant leiden.
Hoewel branding gaat over communicatie, begint het dus altijd intern. De identiteit en cultuur van het bedrijf of de organisatie. Hoe belangrijk het ook is om je verhaal aan sluiten bij de doelgroep, het moet vooral kloppen bij de visie en waarden van de organisatie. Ook als je deze nog niet expliciet hebt vastgelegd zijn waarden altijd in de organisatie terug te vinden.
Waarden zijn het antwoord op vragen als: wat vinden wij belangrijk? Hoe gaan we met elkaar om? Welk gedrag is hier vanzelfsprekend? En wat is onze houding naar klanten toe? Zodra deze waarden bekend zijn kan er waardegestuurd gecommuniceerd worden. En dat is precies waar branding om draait! Los van hetgeen je praktisch aanbiedt, laat je zo zien waar je voor staat en wat belangrijk voor je is. Op die manier maak je duidelijk hoe en waarom je dingen doet, in plaats van wat je doet.
Producten en dienstverlening
Zeker in de dienstverlening is branding van essentieel belang. Bedrijven die proberen de kosten zo laag mogelijk te houden zijn immers heel anders dan bedrijven die zich volledig focussen op het waarmaken van iedere klantwens. Ook bij de aanbieder van een product hebben de verschillen in waarom een grote impact. Dit is bijvoorbeeld weer terug te zien in het product zelf. Zit er een vakidioot achter het product die met volledige aandacht alles tot in de details af maakt? Of is het belangrijker dat de manier waarop het product tot stand komt geen schade aan mens en natuur toebrengt?
De visie, overtuigingen en waarden van een bedrijf zijn dus altijd terug te zien in het aanbod. Of het nu een product of dienst is. Dat is niet alleen belangrijk voor de cultuur van een organisatie, maar ook voor klanten. Het waarom heeft een flinke impact op de potentiële (merk)relatie. Maar dat is een verhaal voor een volgende keer.
Branding is meer dan taal
Letterlijk de visie, overtuigingen en waarden van jezelf of je bedrijf communiceren is een optie. Als we kijken naar de centrale vraag in dit blog, wat is branding, zien we dat branding uit veel meer bestaat. Het bevat veel meer dan taal. Het gaat over sfeer, gevoel, associaties en uiteindelijk over herkenning. Deze onderdelen zijn altijd aanwezig bij een organisatie, of dat nu in het pand, op de website of aan de telefoon is. Een klant krijgt in het contact altijd een gevoel bij het bedrijf, en dus het merk. Branding is bedoeld om te zorgen dat het gevoel klopt bij hoe de organisatie is en wat het uit wil stralen.
Hier komt het onderscheid met sales en kwantitatieve marketing dan ook om de hoek kijken. Waar die disciplines vaak de focus op functionele aspecten leggen gaat branding meer over het emotionele aspect. Het speelt in op een gedeeld gevoel of sentiment. Dat wordt dus niet alleen overgebracht via taal, maar ook via gedrag, beeld, geluid, kleur en zelfs geur.
Laten we bijvoorbeeld eens naar een merk kijken waar de branding terug te zien is in elk fysiek en niet-fysiek onderdeel van het merk: de Efteling. De attracties, folders, kleding van de medewerkers, prullenbakken, hotelkamers, de website, allemaal maken ze deel uit van eenzelfde sfeer, eenzelfde magie. Zelfs als je alleen maar uitingen van het park hebt gezien, maar er zelf nooit bent geweest, zal je een gevoel hebben bij de Efteling. Want iedere uiting en ieder onderdeel is consistent met de visie van het bedrijf en creëert het gevoel wat hier bij past. Een ijzersterk staaltje branding.
Ook al leent niet ieder merk zich voor zulke uitgesproken, belevingsgerichte communicatie. Toch zijn de spelregels voor goede branding altijd hetzelfde: communiceer duidelijk, consistent, zowel op informationeel als emotioneel niveau, en zorg voor een inhoudelijke boodschap waar visie en waarden uit blijken.
Deel 2: het effect van branding
Je weet nu wat branding inhoudt en hoe je dit kan inzetten voor je eigen bedrijf of organisatie. In het volgende blog gaan we in op het effect van branding en de weg naar sterke (merk)relaties!