Wat
is
branding?
Deel
1:
hoe
werkt
branding?

Lees het hier.

  • home/
  • blog/
  • Wat is branding? Deel 1: hoe werkt branding?

Branding gaat over sfeer, gevoel, associaties en uiteindelijk over herkenning.

Geschreven door Gijs Huisman
Strategie, branding en creatie

Bij G2O zijn we er dagelijks mee bezig: branding. Bij ons is het dan ook een ingeburgerd begrip. Maar voor veel mensen is het een breed en nietszeggend begrip, laat staan dat duidelijk is wat branding precies kan opleveren voor je bedrijf of organisatie. In deze serie blogs geven we antwoord op de vraag: wat is branding? In deel 1 zoomen we eerst in op het begrip branding en hoe het precies werkt!

Wat is branding?

Laten we beginnen bij wat branding precies is. Als branding bureau definiëren wij het als volgt: het proces van waarde aan je merk toevoegen door te laten zien wie je bent en waar je voor staat. In feite geef je lading aan je merk door niet alleen te vertellen wat je doet, maar ook hoe en waarom je dat doet. Want in het waarom zit het unieke verhaal van je organisatie. Uiteindelijk zal dit tot een waardevolle propositie voor de klant leiden.

Hoewel branding gaat over communicatie, begint het dus altijd intern. De identiteit en cultuur van het bedrijf of de organisatie. Hoe belangrijk het ook is om je verhaal aan sluiten bij de doelgroep, het moet vooral kloppen bij de visie en waarden van de organisatie. Ook als je deze nog niet expliciet hebt vastgelegd zijn waarden altijd in de organisatie terug te vinden.

Waarden zijn het antwoord op vragen als: wat vinden wij belangrijk? Hoe gaan we met elkaar om? Welk gedrag is hier vanzelfsprekend? En wat is onze houding naar klanten toe? Zodra deze waarden bekend zijn kan er waardegestuurd gecommuniceerd worden. En dat is precies waar branding om draait! Los van hetgeen je praktisch aanbiedt, laat je zo zien waar je voor staat en wat belangrijk voor je is. Op die manier maak je duidelijk hoe en waarom je dingen doet, in plaats van wat je doet.

Producten en dienstverlening

Zeker in de dienstverlening is branding van essentieel belang. Bedrijven die proberen de kosten zo laag mogelijk te houden zijn immers heel anders dan bedrijven die zich volledig focussen op het waarmaken van iedere klantwens. Ook bij de aanbieder van een product hebben de verschillen in waarom een grote impact. Dit is bijvoorbeeld weer terug te zien in het product zelf. Zit er een vakidioot achter het product die met volledige aandacht alles tot in de details af maakt? Of is het belangrijker dat de manier waarop het product tot stand komt geen schade aan mens en natuur toebrengt?

De visie, overtuigingen en waarden van een bedrijf zijn dus altijd terug te zien in het aanbod. Of het nu een product of dienst is. Dat is niet alleen belangrijk voor de cultuur van een organisatie, maar ook voor klanten. Het waarom heeft een flinke impact op de potentiële (merk)relatie. Maar dat is een verhaal voor een volgende keer.

Branding is meer dan taal

Letterlijk de visie, overtuigingen en waarden van jezelf of je bedrijf communiceren is een optie. Als we kijken naar de centrale vraag in dit blog, wat is branding, zien we dat branding uit veel meer bestaat. Het bevat veel meer dan taal. Het gaat over sfeer, gevoel, associaties en uiteindelijk over herkenning. Deze onderdelen zijn altijd aanwezig bij een organisatie, of dat nu in het pand, op de website of aan de telefoon is. Een klant krijgt in het contact altijd een gevoel bij het bedrijf, en dus het merk. Branding is bedoeld om te zorgen dat het gevoel klopt bij hoe de organisatie is en wat het uit wil stralen.

Hier komt het onderscheid met sales en kwantitatieve marketing dan ook om de hoek kijken. Waar die disciplines vaak de focus op functionele aspecten leggen gaat branding meer over het emotionele aspect. Het speelt in op een gedeeld gevoel of sentiment. Dat wordt dus niet alleen overgebracht via taal, maar ook via gedrag, beeld, geluid, kleur en zelfs geur.

Laten we bijvoorbeeld eens naar een merk kijken waar de branding terug te zien is in elk fysiek en niet-fysiek onderdeel van het merk: de Efteling. De attracties, folders, kleding van de medewerkers, prullenbakken, hotelkamers, de website, allemaal maken ze deel uit van eenzelfde sfeer, eenzelfde magie. Zelfs als je alleen maar uitingen van het park hebt gezien, maar er zelf nooit bent geweest, zal je een gevoel hebben bij de Efteling. Want iedere uiting en ieder onderdeel is consistent met de visie van het bedrijf en creëert het gevoel wat hier bij past. Een ijzersterk staaltje branding.

Ook al leent niet ieder merk zich voor zulke uitgesproken, belevingsgerichte communicatie. Toch zijn de spelregels voor goede branding altijd hetzelfde: communiceer duidelijk, consistent, zowel op informationeel als emotioneel niveau, en zorg voor een inhoudelijke boodschap waar visie en waarden uit blijken.

Deel 2: het effect van branding

Je weet nu wat branding inhoudt en hoe je dit kan inzetten voor je eigen bedrijf of organisatie. In het volgende blog gaan we in op het effect van branding en de weg naar sterke (merk)relaties!

 


Meer weten?

Meer info over branding?Stuur ons een mailtje

Lees voor nog meer inspiratie ook:

Wat is branding? Deel 3: hoe pas je het toe?

Lees deze blog

Wat is branding? Deel 2: de weg naar sterke (merk)relaties

Lees deze blog

Hoe vind je de blinde vlek van jouw organisatie?

Lees deze blog

Wat de archetypen van Jung kunnen betekenen voor jouw merk

Lees deze blog

Hoe houd je medewerkers gemotiveerd tijdens de coronacrisis? Een drijfverentest geeft inzicht.

Lees deze blog

Communicatie in crisistijd: hoe ga je hiermee om?

Lees deze blog

Roche Diagnostics Nederland - Esther de Rooij

Lees deze blog

De ontzorgmoeder - Miriam Diekman

Lees deze blog

de Merkplaats - Mr. Alphons Geerlings

Lees deze blog

De Schutse - Klaas Ruitenberg

Lees deze blog

Serieel ondernemer en eigenaar FC Utrecht - Frans van Seumeren

Lees deze blog

Accell Group - Frank Keepers

Lees deze blog

Teamasters - Steven Kleinjan

Lees deze blog

FoodFirst Network - Jan Dekker

Lees deze blog

WWF - Kirsten Schuijt

Lees deze blog

a.s.r. - Boudewijn van Uden

Lees deze blog

Triodos - Jacco Minnaar

Lees deze blog

InContext Consultancy Group - Thomas Benedict

Lees deze blog

Quint - Maurice Boon

Lees deze blog

Vlog 8: Wat zijn archetypen? (Deel III)

Lees deze blog

Vlog 7: Wat zijn archetypen? (Deel II)

Lees deze blog

Vlog 6: Wat zijn archetypen?

Lees deze blog

Vlog 5: Laat jezelf zien!

Lees deze blog

Vlog 4: Hoe bouw je een merk?

Lees deze blog

Vlog 3: Ben je eigenlijk wel baas over je eigen merk?

Lees deze blog

Vlog 2: Hoe trek je klanten aan?

Lees deze blog

Leuk dat je er was!

Lees deze blog

Zo raak je klanten!

Lees deze blog

Hoe krijgen we een website die past bij wie wij zijn?

Lees deze blog

Hoe krijg ik een nieuwe naam die beter bij ons past?

Lees deze blog

Hoe maak ik van al onze diensten één sterk merk?

Lees deze blog

Hoe krijg ik een nieuwe huisstijl die zit gegoten als een jas?

Lees deze blog

Vlog 1: Alles over een core business

Lees deze blog

Wat is een purpose?

Lees deze blog

Heb ik wel een purpose?

Lees deze blog

Wat nog niemand je vertelde over je bedrijf

Lees deze blog

Samenbrengen of onder één paraplu?

Lees deze blog

Hoe krijg ik een huisstijl die laat zien wie wij zijn?

Lees deze blog