FoodFirst
Network
Jan
Dekker

Lees het hier.

  • home/
  • blog/
  • FoodFirst Network – Jan Dekker

"FoodFirst Network moet het ijkpunt van gezond Nederland worden"

Geschreven door Gijs Huisman
Strategie, branding en creatie

Nadat je 24Kitchen bedacht en groot gemaakt hebt, ben je weer aan een nieuw avontuur begonnen, FoodFirst Network. Hoe is dat gegaan?
Ik ben inderdaad in 2014 uit 24Kitchen gestapt, omdat ik nog een stap wilde maken. Ik wilde iets achterlaten dat ertoe doet. Maar ja, wat? Ik wist dat het met voeding en gezondheid te maken moest hebben. Toen las ik een stuk in het NRC van professor Hanno Pijl. Hij is een autoriteit in Nederland op het gebied van diabetes en hij durft buiten de lijntjes te kleuren door te stellen dat als je diabetes hebt, je leefstijl veel impact kan hebben op je ziekteverloop. Dat triggerde mij enorm. Ik heb hem gebeld, we hebben afgesproken en met een stift heb ik hem op drie A4’tjes uitgeschetst wat ik in mijn hoofd had. Namelijk een onafhankelijk en reclamevrij platform waar hij zijn verhaal aan een groter publiek kwijt kon dan hij nu kon. Dat werd FoodFirst Network.

 

“Een onafhankelijk en reclamevrij gezondheidsplatform dat holistisch kijkt naar jouw gezondheid”

Jan Dekker  – CEO FoodFirst Network

 

Wat is FoodFirst Network precies?
Een onafhankelijk en reclamevrij gezondheidsplatform dat holistisch kijkt naar jouw gezondheid. Het gaat dus echt om jou als individu; one size fits all bestaat niet meer. Wat past bij jou? Dan bedoelen we niet alleen mentaal en fysiek, maar ook passend bij je ziektebeeld en je persoonlijke voorkeuren. Uitgangspunt is dat je leefstijl heel belangrijk is en voeding je beste medicijn. Op basis van jouw profiel bieden we jou de content aan die past bij jouw profiel. We adviseren je over eten, bewegen, ontspannen en slapen. De basis is video, dus prettige, laagdrempelige en vooral motiverende filmpjes met recepten, artsen, voedingsdeskundigen, diëtisten, personal trainers, slaapcoaches, etc.

Je zegt dat FoodFirst Network onafhankelijk is, maar onlangs is Ahold aandeelhouder geworden. Hoe onafhankelijk ben je dan nog?
Albert Heijn gaat heel veel reclame voor ons maken, omdat zij de gezondste supermarkt van Nederland willen worden. Wij worden een tool in hun marketingmix, maar die werkt ook voor ons heel positief. Wij krijgen een veel groter bereik en meer financiële slagkracht om Nederland gezonder te maken. Maar je hoeft echt niet bang te zijn dat wij ineens AH-producten gaan pluggen: we hebben contractueel vastgelegd dat FoodFirst Network volledig onafhankelijk en reclamevrij blijft opereren.

Waar staat het merk FoodFirst Network voor?
Mensen hebben de neiging de mate waarin ze gezond leven, te overschatten. Maar wat is nu het belangrijkst als je tot de conclusie komt dat je gezond wil leven? Voeding. Vandaar FoodFirst Network, ofwel voeding centraal stellen in een gezonde levensstijl. Het einddoel is Nederland gezonder en gelukkiger maken.

Hoe sterk doorleven jij en je medewerkers jullie gedachtegoed?
Je kunt hier niet werken als je niet echt iets voelt bij onze missie. Iedereen die hier werkt staat vierkant achter ons verhaal en is daar zelf ook actief mee bezig. Met sommige mensen werkte ik al samen in de 24Kitchen tijd en die heb ik ook hier weer bij betrokken. Met zijn allen zijn we oprecht trots op wat we hier neerzetten, omdat het onderaan de streep echt leidt tot een betere, gezondere samenleving. Dat geeft heel veel energie.

Wie wil je bereiken met jullie FoodFirst-gedachtegoed?
Ik wil heel graag dat iedere Nederlander gaat inzien en doorleven dat je met je leefstijl ziektes kunt voorkomen. Preventie is helaas geen businessmodel, maar voor ons is het super belangrijk. Op dit moment zijn 750.000 mensen pre-diabeet en daarvan worden er 250.000 zeker ziek. Onze ambitie is die 250.000 mensen weg te houden van medicatie. Wat moet daarvoor gebeuren? Voorlichting en samenwerking. Dat eerste doen wij al, dat tweede is lastig. Helaas merken we dat we er bij de bestaande fondsen en instanties maar moeilijk doorheen komen. Ondanks dat wij bewijzen dat je met leefstijl en voeding medicatiegebruik kunt terugdringen, willen die bekende instanties liever veel geld steken in onderzoek. Terwijl voorkomen toch altijd beter is dan genezen?

Wat is je ultieme droom met FoodFirst Network?
Ik hoop dat FoodFirst Network zo groot wordt dat wij uiteindelijk het eerlijke, onafhankelijke platform worden dat heel Nederland gebruikt om gezonder en gelukkiger te kunnen leven. Door holistisch te kijken naar je leefstijl kun je sommige ziektes voorkomen en kun je een deel van je gezondheid en levensvreugde weer terughalen. Ik ben nu 64 en mede doordat ik leef volgens de voorschriften van FoodFirst Network, kan ik er nog wel even met heel veel energie tegenaan. Maar uiteindelijk moet FoodFirst Network mij overleven en moet het platform het ijkpunt worden van gezond Nederland. Daar droom ik van.

Een doordachte website maken?

Wij helpen je graag met het creëren van een website die past bij wie je bent.

Maak een afspraakBel 030 76 33 900

Lees voor nog meer inspiratie ook:

Wat is branding? Deel 3: hoe pas je het toe?

Lees deze blog

Wat is branding? Deel 2: de weg naar sterke (merk)relaties

Lees deze blog

Wat is branding? Deel 1: hoe werkt branding?

Lees deze blog

Hoe vind je de blinde vlek van jouw organisatie?

Lees deze blog

Wat de archetypen van Jung kunnen betekenen voor jouw merk

Lees deze blog

Hoe houd je medewerkers gemotiveerd tijdens de coronacrisis? Een drijfverentest geeft inzicht.

Lees deze blog

Communicatie in crisistijd: hoe ga je hiermee om?

Lees deze blog

Roche Diagnostics Nederland - Esther de Rooij

Lees deze blog

De ontzorgmoeder - Miriam Diekman

Lees deze blog

de Merkplaats - Mr. Alphons Geerlings

Lees deze blog

De Schutse - Klaas Ruitenberg

Lees deze blog

Serieel ondernemer en eigenaar FC Utrecht - Frans van Seumeren

Lees deze blog

Accell Group - Frank Keepers

Lees deze blog

Teamasters - Steven Kleinjan

Lees deze blog

WWF - Kirsten Schuijt

Lees deze blog

a.s.r. - Boudewijn van Uden

Lees deze blog

Triodos - Jacco Minnaar

Lees deze blog

InContext Consultancy Group - Thomas Benedict

Lees deze blog

Quint - Maurice Boon

Lees deze blog

Vlog 8: Wat zijn archetypen? (Deel III)

Lees deze blog

Vlog 7: Wat zijn archetypen? (Deel II)

Lees deze blog

Vlog 6: Wat zijn archetypen?

Lees deze blog

Vlog 5: Laat jezelf zien!

Lees deze blog

Vlog 4: Hoe bouw je een merk?

Lees deze blog

Vlog 3: Ben je eigenlijk wel baas over je eigen merk?

Lees deze blog

Vlog 2: Hoe trek je klanten aan?

Lees deze blog

Leuk dat je er was!

Lees deze blog

Zo raak je klanten!

Lees deze blog

Hoe krijgen we een website die past bij wie wij zijn?

Lees deze blog

Hoe krijg ik een nieuwe naam die beter bij ons past?

Lees deze blog

Hoe maak ik van al onze diensten één sterk merk?

Lees deze blog

Hoe krijg ik een nieuwe huisstijl die zit gegoten als een jas?

Lees deze blog

Vlog 1: Alles over een core business

Lees deze blog

Wat is een purpose?

Lees deze blog

Heb ik wel een purpose?

Lees deze blog

Wat nog niemand je vertelde over je bedrijf

Lees deze blog

Samenbrengen of onder één paraplu?

Lees deze blog

Hoe krijg ik een huisstijl die laat zien wie wij zijn?

Lees deze blog