“Het geheel is meer dan de som der delen”
De Accell Group voert verschillende fietsmerken. Wat leeft er sterker bij de medewerkers, hun gevoel voor het merk waarvoor ze werken, of het gevoel voor Accell?
Zonder twijfel het merk dat ze vertegenwoordigen. Het Accell-merk presenteren we naar de financiële wereld en de dealers, maar een fietsendealer koopt een fietsmerk in, die koopt geen Accell. Hij heeft wel een relatie met Accell in termen van leveringsvoorwaarden, financiering, dat soort dingen. Maar hij koopt Sparta, Koga, Lapierre of Batavus.
“Door te zorgen voor een goede balans tussen mensen met kennis en ervaring in deze branche en mensen met frisse, vernieuwende ideeën uit andere industrieën”
Frank Keepers – Group HR Director Accell Group
Is er wel een collectief, overkoepelend Accell-gevoel?
Steeds meer. Onze medewerkers voelen zich in de eerste plaats medewerker van Koga of Sparta of Lapierre. Maar we merken wel dat er steeds meer ook een gevoel ontstaat van ‘we zijn samen Accell Nederland’. Die ontwikkeling is duidelijk ingezet. Maar de primaire trots is toch nog altijd het eigen merk. Daar zit heel veel passie en liefde.
Wat is dan de toegevoegde waarde van het overkoepelende merk Accell?
Als Accell Group proberen wij op alle niveaus synergie tussen onze merken te bewerkstelligen. In processen, procedures, IT, kwaliteitscontrole, alles. Maar ook richting onze klanten. Een mooi voorbeeld is ons Experience Center, in Ede. Daar kunnen consumenten langs komen om onze fietsen uitgebreid te testen. Dat is een mooie uitingsvorm van de synergie die tussen onze merken tot stand gekomen is. Het mooie is dat zo’n Experience Center niet alleen voordelen heeft voor ons, maar ook voor die klant. Die kunnen we daar vanuit ons collectief, dus eigenlijk vanuit Accell, veel beter helpen.
Hoe moeilijk is het om zo’n brede merkenportfolio in stand te houden? Wanneer zijn het er te weinig? Of genoeg? Of te veel?
Als jij het antwoord weet, mag je bij ons in de Raad van Bestuur, haha! Dat is natuurlijk altijd de lastige vraag. Wat het optimum is, is een continue puzzel. Een merk succesvol in leven houden kost veel tijd en energie. Of het nog zinnig is die tijd en energie aan een merk te besteden is een vraagstuk waar wij voortdurend mee bezig zijn.
Hoe breng je medewerkers in stelling om synergie te creëren tussen de merken in jullie portfolio?
Door te zorgen voor een goede balans tussen mensen met kennis en ervaring in deze branche en mensen met frisse, vernieuwende ideeën uit andere industrieën. Dat moet geen toeval zijn, dat moet je bewust plannen. Wij zorgen doelgericht voor een cultuur waarin mensen elkaar willen helpen en verbeteren.
Hoe lukt het je talent uit andere industrieën aan je te binden?
We hebben mensen van Shell en DSM en Unilever, grote internationale bedrijven, aan ons gebonden. Dat is een hele prestatie, we zijn als fietsenindustrie natuurlijk een betrekkelijk kleine branche. Daar is een hele duidelijke belofte voor nodig, anders laten mensen die mooie baan in die marmeren tempel echt niet zomaar los om naar Heerenveen te komen en bij ons te werken.
Wat is die belofte dan?
De magie van echt een verschil kunnen maken in een bedrijf dat op dat moment oprecht behoefte heeft aan jouw kennis en kunde. In plaats van een klein radertje te zijn in een enorme machine, ben je ineens de man of vrouw waarnaar geluisterd wordt. Wij zitten echt op jou te wachten. Je kunt dus iedere dag op je werk echt het verschil maken en iets achterlaten dat ertoe doet. Wat ook helpt: als fietsenindustrie hebben wij de maatschappelijke wind mee. Wij weten dat wij op thema’s als gezondheid, duurzaamheid en mobiliteit een enorm verschil kunnen maken. Het bezit van een auto is niet langer een statussymbool en de fiets vervangt gedeeltelijk dat symbool. Als Accell zijn wij onderdeel van een positieve, wereldwijde beweging. Iedereen die hier werkt voelt dat, doorleeft dat en is daar trots op. Ambitieus talent sluit zich gelukkig graag bij die beweging aan.