Alles kan een merk versterken, nog voordat iemand überhaupt klant is.
In de vorige blog hebben we behandeld wat branding precies is en waarom het zo belangrijk is om er mee bezig te zijn. Deze keer gaan we verder in op hoe je branding nu precies in de praktijk brengt en hoe je branding toe kunt passen op de beste manier.
Zorg voor een duidelijke en heldere strategie
Effectieve branding betekent constant in alles wat je doet, een soortgelijke boodschap en soortgelijk gevoel stoppen. Elke vorm van communicatie en iedere uiting is een mogelijkheid het merk meer lading te geven. Ook bij uitingen die marketing- of sales gerelateerd zijn kan je branding toepassen. Want ook daar is sfeer immers belangrijk en ook daar kan een slogan of beeldmerk een belangrijke toevoeging zijn. Dit vraagt om een duidelijke en heldere strategie, waarin de randvoorwaarden van de communicatie en het gevoel en de inhoud geformuleerd zijn.
Betrek ook je medewerkers bij het toepassen van branding
Hoewel het toepassen van branding begint met een duidelijke strategie, is het de praktijk waar het zich echt bewijst. Van offerte, tot visitekaartje, tot de interieur van het pand. Alles kan het merk versterken, nog voordat iemand überhaupt klant is. Maar als het contact met de klant eenmaal is gelegd, is het gedrag van de medewerkers de belangrijkste manier om de merkrelatie vast te houden.
Het is dus belangrijk dat medewerkers het verhaal goed snappen, toepassen en vinden kloppen bij de organisatie die zij dagelijks zien. Enkel aan de buitenkant branding aanscherpen is dus niet voldoende. Medewerkers moeten in het traject mee. Moeten weten wat er van hen verwacht wordt in het kader van de strategie en moeten er enthousiast voor worden gemaakt. Want naast de relatie met klanten, verstevig je met branding ook de merkrelatie met medewerkers en toekomstige medewerkers.
Vaak weten medewerkers ergens in hun achterhoofd wel waarom ze voor een bedrijf werken en waar het bedrijf goed in is. Maar het is vaak lastig om te zien of te omschrijven. Iedereen maakt immers elke dag onderdeel uit van de organisatie, de cultuur. Deze zijn gewoon geworden, vanzelfsprekend. Wanneer die unieke kracht echter in een vorm wordt gegoten en er een mooi verhaal van wordt gemaakt, dan is het een stuk makkelijker om trots op het bedrijf en zijn prestaties te zijn.
Een goed verhaal zorgt voor trots
Trots op het verhaal van het bedrijf zijn, maakt het niet alleen eenvoudiger om het door te vertellen, maar zorgt er ook voor dat er (positieve) energie achter zit. Op het moment dat je als bedrijf op zoek bent naar personeel, kan deze mond-tot-mond ‘reclame’ erg goed van pas komen. Daarnaast is het geven van invulling aan vacatures een stuk makkelijker als de waarden en visie van het bedrijf duidelijk (vormgegeven) zijn.
Potentiële medewerkers zullen, naast de werkzaamheden, toch vooral geïnteresseerd zijn in wat voor omgeving ze komen te werken. Een inspirerend verhaal vanuit branding helpt potentiële medewerkers om van te voren in te schatten of ze bij je bedrijf passen. Ten slotte werken mensen nu eenmaal liever op een plek die aanspreekt, waar medewerkers met trots over vertellen en die ook aan de buitenkant al het moois van de binnenkant laat zien.