"De krachtige wens om mensen te helpen. Dat zit heel diep”
Hoe krijg je bij een grote organisatie als a.s.r. alle neuzen dezelfde kant op?
Dat begint bovenin. In 2010 zijn onze waarden vastgelegd in het zogenaamde ‘Groene Boekje’. Drie jaar geleden is onze Raad van Bestuur een paar dagen de hei op gegaan om wat we nu ‘het verhaal van a.s.r.’ noemen te actualiseren en met elkaar te ‘doorleven’. In de toenmalige driehoek Marketing, HR en Corporate Communicatie hebben we de RvB geholpen bij de voorbereiding, maar het is nadrukkelijk hun verhaal geworden. De volgende stap was dat de RvB een dag de hei op ging met het voltallige senior management, om dat verhaal te toetsen en te bespreken. Voelde iedereen het? Hadden ze iets over het hoofd gezien? Moest het nog aangescherpt worden? Na nog een enkele aanpassing te hebben aangebracht in het verhaal is er een sessie geweest met alle MT’s in de organisatie. Dat zijn zo’n 150 collega’s waarmee we die exercitie nog een keer gedaan hebben.
“Wij hebben onze kernwaarden gevat in drie zinnen, in plaats van drie woorden”
Boudewijn van Uden – Directeur Corporate Communicatie a.s.r.
Hoe geven jullie die purpose concreet vorm?
We hebben een merkstrategie ontwikkeld die ‘Be one with nature’ heet. In die naam zit het eigenlijk al: in onze visie gaat het niet uitsluitend om de natuur, maar om de natuur – biodiversiteit – in combinatie met mensen. Onze overtuiging, en ook mijn persoonlijke overtuiging, is dat dit volledig samen kan. En moet. Natuur staat niet los van de mens. Wij zijn integraal en onlosmakelijk deel van de natuur.
Was daarmee die visie meteen verankerd in de organisatie?
Waar wij naar streven is dat houding en gedrag van alle mensen die bij ons werken zich binnen een bepaalde bandbreedte bewegen. Daardoor zou iedere klant of stakeholder uiteindelijk moeten kunnen herkennen wat onze visie is. Natuurlijk is het niet zo dat je vierduizend mensen van de ene op de andere dag binnen die bandbreedte hebt. Dat is een continu proces en een continue dialoog met elkaar. We zetten ook allerlei ondersteunende middelen in om het verhaal van a.s.r. voortdurend onder de aandacht te houden.
Wat bindt de medewerkers van a.s.r.?
De krachtige wens om mensen te helpen. Dat zit heel diep. Wij helpen door te doen, door in actie te komen. Zo hebben wij naast onze reguliere bedrijfsactiviteiten, a.s.r. foundation. Van daaruit stimuleren we medewerkers om zich naast hun werk in te zetten voor de samenleving, door bijvoorbeeld vrijwilligerswerk te doen op het gebied van educatie om financiële zelfredzaamheid te bevorderen. Ieder jaar doen daar veel collega’s aan mee, variërend van een keer lesgeven op een basisschool tot het financieel begeleiden van gezinnen in financiële problemen. Dat zegt veel over de mindset binnen ons bedrijf. Een andere gemene deler is fatsoen. Netjes met elkaar en onze stakeholders omgaan.
Hoe omschrijven jullie de a.s.r.-visie of -cultuur?
Wij hebben onze kernwaarden gevat in drie zinnen, in plaats van drie woorden. Omdat ze zo ons verantwoordelijkheidsgevoel en onze daadkracht het best voor het voetlicht brengen. Deze zijn: Ik ben hulpvaardig. Ik denk vooruit. Ik handel doortastend. Wij vragen collega’s om met hun team te bespreken wat deze kernwaarden concreet voor hen en hun specifieke situatie betekenen. Natuurlijk is dat niet voor iedereen hetzelfde, maar er ontstaat wel een soort bestendige gedragslijn. Uiteraard hebben wij ook de gebruikelijke gedragscodes, maar het gaat erom wat er gebeurt als de telefoon gaat en een klant een vraag heeft. Hoe ga je daar dan mee om? Onze reputatie wordt niet gevestigd door wat er in onze gedragscodes en ons verhaal staat, maar door hoe we acteren als een klant belt. Wat die klant op dat moment ervaart, daar gaat het om. Dat is hoe de klant ons bedrijf en ons merk beleeft. Hoe dichter dat gedrag op onze kernwaarden zit, des te krachtiger onze waarden en ons merk overeenkomen.
Welke tools zet je in om dat handelen van die medewerker te sturen?
We proberen een gemeenschappelijk gedachtegoed te ontwikkelen en dat te vertalen naar houding en gedrag. Dat vraagt om leiderschapsthema’s die wij vatten in onze vier D’s: heb dialoog met elkaar, durf dilemma’s te delen, geef en vraag duidelijke kaders en tenslotte: doe. Ga aan de gang en maak het concreet. We stimuleren iedereen om leiderschap te tonen vanuit onze visie. Mensen denken vaak dat leiderschap iets is van het management, maar wij vragen dit van iedere collega.
Als iedere medewerker acteert zoals je dat zou willen, wat blijft er dan hangen bij de klant?
Dat wij een fatsoenlijk, eerlijk bedrijf zijn. Onderaan de streep verkopen wij vooral vertrouwen. Klanten moeten ons hun financiën toevertrouwen en er van op aan kunnen dat wij altijd doen wat wij afgesproken hebben, op een plezierige manier. Dat laatste is heel belangrijk. Wij kunnen onze verplichtingen nakomen met een chagrijnig gezicht, of met een glimlach. Ons streven is dat iedereen, of diegene nu klant, intermediair, leverancier of aandeelhouder is, voelt hoeveel intrinsieke motivatie er in deze organisatie is om mensen te helpen.