De
ontzorgmoeder
Miriam
Diekman

Lees het hier.

  • home/
  • blog/
  • De ontzorgmoeder – Miriam Diekman

"Ik ben een drijvende kracht, kartrekker en verbinder."

Geschreven door Gijs Huisman
Strategie, branding en creatie

Miriam, je bent recent voor jezelf begonnen en als ik het goed begrijp noem je jezelf ‘De Ontzorgmoeder’. Wat doe je precies?
Haha, die naam moet je met een dikke knipoog zien. Ik heb jarenlang in verschillende rollen bij heel verschillende soorten bedrijven gewerkt, van autoracerij tot verslavingszorg en alles daartussen. Maar altijd waren het rollen op het snijvlak van commercie en operatie. Wat ik tijdens mijn hele carrière gedaan heb, is nu mijn eigen bedrijf geworden. Ik ben een drijvende kracht, kartrekker en verbinder, altijd met als doel meer efficiency en een beter resultaat. Ik ben een dienstbaar leider met een zachte hand. Dat betekent naast mensen gaan staan en proberen ze in hun kracht te zetten om ze het best te laten presteren. In een review op LinkedIn noemde een vriend mij gekscherend een ontzorgmoeder voor bedrijven. Dat woord heb ik als geuzennaam  overgenomen.

 

“Primair heb ik een Drive to Bond, ofwel samenwerken om resultaat te halen en goede verbinding maken met mensen

Miriam Diekman  – De ontzorgmoeder

 

Wat voor soort opdrachten doe je momenteel?
Ik ben nu met een opdracht bezig voor verslavingskliniek, waar ik verbinding moet maken tussen het management en de organisatie en enkele afdelingen afzonderlijk. Daar is de druk te hoog en de effectiviteit te laag. Aan mij de vraag om er weer balans in te brengen. Een andere opdrachtgever wil meer rendement halen in de operatie. Nog een andere zoekt operationeel leiderschap. Daar moeten alle processen gestroomlijnd worden en daar hebben ze mij voor gevraagd. Allemaal leuke en uitdagende dingen. Zo houd ik dus meerdere ballen hoog.

Nu hebben wij als G2O onlangs bij jou een enneagram-test en een drijfverentest afgenomen. Waarom vond je dat belangrijk?
In mijn werk spreek en ontmoet ik veel verschillende soorten mensen en vaak is het ook nog eens belangrijk dat ik hen win voor mijn doel of belang. In dat licht bezien vind ik het belangrijk om mezelf goed te doorgronden. Ik heb natuurlijk een beeld van mezelf, maar door op een professionele manier naar mijn drijfveren en motivaties te laten kijken, leer ik mezelf als mens en als professional nog beter kennen. Daar hoop ik mijn voordeel mee te doen. Ik wil mijn sterktes kennen, maar ook mijn zwaktes. Daar kun je dan op acteren. Ik ben bijvoorbeeld geen financieel type. Ga je dan alles leren om dat toch te worden, of erken je dat je er niet goed in bent en specialiseer je je in de dingen waar je wel goed in bent? Haal je er anderen bij om jou aan te vullen? Door jezelf te kennen kom je dichter bij jezelf te staan, leer je beter samenwerken en haal je meer rendement.

Precies wat wij onze klanten altijd voorhouden. Je unieke, dieperliggende drijfveren leren kennen, levert je een ongekende concurrentiekracht op. Herken je je in de uitkomsten van de tests?
In de uitslag van het enneagram herken ik me gedeeltelijk. Rik, de Brand Consultant, had al aangegeven dat je je nooit volledig in een type herkent en dat was inderdaad zo. Ik herkende mezelf vooral in dat ik anderen wil helpen resultaten te bereiken, op zo’n manier dat iedereen zich ook goed voelt bij het proces. Wat ik ook herkende was de sterke antenne voor de behoeften van anderen en, zonder te pochen, mijn winnaarsmentaliteit. Zelfs in een potje 30-Seconds kan ik niet tegen mijn verlies, haha! Uit het drijfverenonderzoek kwam een ietwat verrassende uitslag. Primair heb ik een Drive to Bond, ofwel samenwerken om resultaat te halen en goede verbinding maken met mensen. Dat zit er heel diep in, dat was geen verrassing. Nu blijkt mijn secundaire drijfveer niet de Drive to Acquire, die ik verwachtte, maar de Drive to Learn. Hoewel het elkaar niet veel ontloopt.

Wat betekent dit voor jou?
Het betekent dat het beeld dat ik van mezelf had, niet volledig strookt met mijn echte, dieper liggende ik. Deze uitslag werpt dus een verrassend licht op mijn drijfveren als mens en als professional. Ik heb mezelf weer iets beter leren kennen. Door dit nu te erkennen en er in toekomst mee te werken, behaal ik als het goed is weer iets makkelijker mijn doelen. Ik ben heel benieuwd!

Een doordachte website maken?

Wij helpen je graag met het creëren van een website die past bij wie je bent.

Maak een afspraakBel 030 76 33 900

Lees voor nog meer inspiratie ook:

Wat is branding? Deel 3: hoe pas je het toe?

Lees deze blog

Wat is branding? Deel 2: de weg naar sterke (merk)relaties

Lees deze blog

Wat is branding? Deel 1: hoe werkt branding?

Lees deze blog

Hoe vind je de blinde vlek van jouw organisatie?

Lees deze blog

Wat de archetypen van Jung kunnen betekenen voor jouw merk

Lees deze blog

Hoe houd je medewerkers gemotiveerd tijdens de coronacrisis? Een drijfverentest geeft inzicht.

Lees deze blog

Communicatie in crisistijd: hoe ga je hiermee om?

Lees deze blog

Roche Diagnostics Nederland - Esther de Rooij

Lees deze blog

de Merkplaats - Mr. Alphons Geerlings

Lees deze blog

De Schutse - Klaas Ruitenberg

Lees deze blog

Serieel ondernemer en eigenaar FC Utrecht - Frans van Seumeren

Lees deze blog

Accell Group - Frank Keepers

Lees deze blog

Teamasters - Steven Kleinjan

Lees deze blog

FoodFirst Network - Jan Dekker

Lees deze blog

WWF - Kirsten Schuijt

Lees deze blog

a.s.r. - Boudewijn van Uden

Lees deze blog

Triodos - Jacco Minnaar

Lees deze blog

InContext Consultancy Group - Thomas Benedict

Lees deze blog

Quint - Maurice Boon

Lees deze blog

Vlog 8: Wat zijn archetypen? (Deel III)

Lees deze blog

Vlog 7: Wat zijn archetypen? (Deel II)

Lees deze blog

Vlog 6: Wat zijn archetypen?

Lees deze blog

Vlog 5: Laat jezelf zien!

Lees deze blog

Vlog 4: Hoe bouw je een merk?

Lees deze blog

Vlog 3: Ben je eigenlijk wel baas over je eigen merk?

Lees deze blog

Vlog 2: Hoe trek je klanten aan?

Lees deze blog

Leuk dat je er was!

Lees deze blog

Zo raak je klanten!

Lees deze blog

Hoe krijgen we een website die past bij wie wij zijn?

Lees deze blog

Hoe krijg ik een nieuwe naam die beter bij ons past?

Lees deze blog

Hoe maak ik van al onze diensten één sterk merk?

Lees deze blog

Hoe krijg ik een nieuwe huisstijl die zit gegoten als een jas?

Lees deze blog

Vlog 1: Alles over een core business

Lees deze blog

Wat is een purpose?

Lees deze blog

Heb ik wel een purpose?

Lees deze blog

Wat nog niemand je vertelde over je bedrijf

Lees deze blog

Samenbrengen of onder één paraplu?

Lees deze blog

Hoe krijg ik een huisstijl die laat zien wie wij zijn?

Lees deze blog