Wat
de
archetypen
van
Jung
kunnen
betekenen
voor
jouw
merk

Lees het hier.

  • home/
  • blog/
  • Wat de archetypen van Jung kunnen betekenen voor jouw merk

Een belangrijk onderdeel van branding is namelijk het laden van het merk. Oftewel: positieve associaties aan je merk koppelen.

Geschreven door Rik van Riel
Brandmanagement, Merkstrategie, positionering

Als jouw organisatie een persoon was, zou dat dan een held zijn? Een rebel? Een wijs man? Dit lijkt een gekke vraag. Maar om een sterk merk te bouwen, is het antwoord van groot belang. Je merk persoonlijkheid geven maakt het namelijk makkelijker een relatie met klanten aan te gaan en verstevigt en verduidelijkt de communicatie. Genoeg reden dus om even stil te staan bij de beste manier om je merk karakter te geven: archetype.

Iedereen kent de archetype van Jung

Archetypen zijn oerkarakters die ieder mens intuïtief herkent. Ieder type heeft zijn eigen waarden, kwaliteiten, doelen en ambities. De oorsprong van deze archetypen ligt bij psycholoog Carl Jung (1875-1961). Hij verzamelde en analyseerde verhalen en mythologieën uit verschillende werelddelen en culturen. Daarbij ontdekte hij dat in elk verhaal steeds dezelfde typen personen terug komen. Zo hadden veel verhalen een held, een wijze man, een leider en ga zo maar door. De conclusie was dat we deze typen, of archetypen, instinctief kennen. Dat komt doordat ieder van ons alle archetypen ergens in zich heeft zitten. Je hoeft dus niemand uit te leggen wat de karakters zijn. Denk je bijvoorbeeld aan een Hero (held) dan zie je misschien wel een dapper mens voor je, op het punt iets heldhaftigs te doen. Denk je aan een Explorer (ontdekker) dan zie je waarschijnlijk een bereisd, nieuwsgierig persoon voor je op een ongewis avontuur. Het voordeel van archetypen is dus dat iedereen zich er een beeld van kan vormen, zelfs zonder enige uitleg.

Archetype voor branding

Dat voordeel zagen Marc en Pearson (The Hero and the Outlaw) ook toen ze deze archetypen vertaalde naar voor marketing en branding geschikte karakters. Een belangrijk onderdeel van branding is namelijk het laden van het merk. Oftewel: positieve associaties aan je merk koppelen. Wanneer je echter alle individuele associaties één voor één in het hoofd van je doelgroep moet krijgen, is dit intensief en erg tijdrovend. Door een archetype aan je merk te koppelen krijg je echter een heel netwerk van associaties mee. Kies je voor een archetype, dan kies je dus ook voor een associatienetwerk. Dat netwerk doet niet alleen hoofdelijk zijn werk, maar ook in beelden en op gevoelsniveau mensen raakt. Ga je bijvoorbeeld als een Innocent (onschuldige) communiceren dan lezen mensen idealisme en eerlijkheid, zien ze puurheid en voelen ze vertrouwen.

Klantrelatie en archetype communicatie

Met archetype-communicatie is het dus makkelijker voor de doelgroep om een emotionele verbinding met het merk aan te gaan. Ze voelen zich aangetrokken tot je karakter (of niet, als ze niet bij je passen). Als merk ben je met een archetype een stuk duidelijker. De doelgroep weet immers beter wat hij kan verwachten. Van een Outlaw (Rebel) verwacht je toch hele andere dingen dan van een Jester (joker). Zeker in een wereld waarin mensen in toenemende mate willen weten waar een merk voor staat, heeft deze duidelijkheid en openheid een groot voordeel.

Daarnaast communiceer je ook een stuk consistenter met archetypen, waardoor je wederom herkenbaarder bent voor de doelgroep. Kies je bijvoorbeeld voor de Magician (Magiër), dan kun je alle uitingen en communicatie toetsen op Magician inhoud, gevoel en beeld. Waardoor onherroepelijk (meer) lijn in je communicatie komt. Op deze manier verstevig je de merkrelatie met de klant. Omdat het een stuk makkelijker is een relatie aan te gaan met een karakter, dan met een naam of logo.

Concurrentiekracht

Een ander voordeel van duidelijkheid en herkenbaarheid is je onderscheidend vermogen in de markt. Archetypen helpen je het merk te positioneren in de markt en te benadrukken waarin je anders bent dan je concurrenten. Op de eerste plaats is het simpelweg zo dat hoe beter de doelgroep begrijpt wie je bent, hoe meer redenen ze zien om voor jouw merk te kiezen. Zeker als de concurrenten minder duidelijk zijn over waar ze voor staan en wat je van hen kan verwachten. Op de tweede plaats is het kiezen van het juiste archetype op zichzelf al een manier om te onderscheiden. Stel jouw bedrijf heeft eigenschappen van een Ruler (leider), Sage (wijze) en Creator (creatieveling). Op het moment dat je in een markt zit waar veel concurrenten kleurrijke en creatieve uitingen hebben, dan kun je er voor kiezen juist vanuit een Ruler of Sage te communiceren. Zo blijf je trouw aan je eigenheid terwijl je jezelf ook onderscheid van de rest.

In het kort maken archetypen je merk sterk, duidelijk, consistent, aantrekkelijk en onderscheidend. Ze geven richting aan je communicatie en inhoud aan je branding.

Meer weten?

Ontdek de 12 archetypenBel 030 76 33 900

Lees voor nog meer inspiratie ook:

Hoe vind je de blinde vlek van jouw organisatie?

Lees deze blog

Hoe houd je medewerkers gemotiveerd tijdens de coronacrisis? Een drijfverentest geeft inzicht.

Lees deze blog

Communicatie in crisistijd: hoe ga je hiermee om?

Lees deze blog

Roche Diagnostics Nederland - Esther de Rooij

Lees deze blog

De ontzorgmoeder - Miriam Diekman

Lees deze blog

de Merkplaats - Mr. Alphons Geerlings

Lees deze blog

De Schutse - Klaas Ruitenberg

Lees deze blog

Serieel ondernemer en eigenaar FC Utrecht - Frans van Seumeren

Lees deze blog

Accell Group - Frank Keepers

Lees deze blog

Teamasters - Steven Kleinjan

Lees deze blog

FoodFirst Network - Jan Dekker

Lees deze blog

WWF - Kirsten Schuijt

Lees deze blog

a.s.r. - Boudewijn van Uden

Lees deze blog

Triodos - Jacoo Minnaar

Lees deze blog

InContext Consultancy Group - Thomas Benedict

Lees deze blog

Quint - Maurice Boon

Lees deze blog

Vlog 8: Wat zijn archetypen? (Deel III)

Lees deze blog

Vlog 7: Wat zijn archetypen? (Deel II)

Lees deze blog

Vlog 6: Wat zijn archetypen?

Lees deze blog

Vlog 5: Laat jezelf zien!

Lees deze blog

Vlog 4: Hoe bouw je een merk?

Lees deze blog

Vlog 3: Ben je eigenlijk wel baas over je eigen merk?

Lees deze blog

Vlog 2: Hoe trek je klanten aan?

Lees deze blog

Leuk dat je er was!

Lees deze blog

Zo raak je klanten!

Lees deze blog

Hoe krijgen we een website die past bij wie wij zijn?

Lees deze blog

Hoe krijg ik een nieuwe naam die beter bij ons past?

Lees deze blog

Hoe maak ik van al onze diensten één sterk merk?

Lees deze blog

Hoe krijg ik een nieuwe huisstijl die zit gegoten als een jas?

Lees deze blog

Vlog 1: Alles over een core business

Lees deze blog

Wat is een purpose?

Lees deze blog

Heb ik wel een purpose?

Lees deze blog

Wat nog niemand je vertelde over je bedrijf

Lees deze blog

Samenbrengen of onder één paraplu?

Lees deze blog

Hoe krijg ik een huisstijl die laat zien wie wij zijn?

Lees deze blog