Het belangrijkste in deze tijden: laat van je horen en wees duidelijk. Blijf bij jezelf en wees open.
In tijden van crisis kan er veel gebeuren in korte tijd. Rondom alle ontwikkelingen van het Coronavirus is het de kunst om je klanten goed te informeren en je communicatie hier op af te stemmen. Blijf je geopend? Zijn er dingen anders dan anders? Hoe zorg je voor goede communicatie, wanneer je zelf continu snel moet schakelen?
We geven je graag een aantal tips om rekening mee te houden in je communicatie.
Wie is verantwoordelijk?
Maak iemand verantwoordelijk voor de communicatie. Deze persoon is vooral bezig met: wie moeten we informeren en hoe gaan we dat doen? Door één iemand verantwoordelijk te maken, zorg je dat er focus is.
Communiceer vanuit jezelf
Blijf ook in crisistijd dicht bij jezelf. De insteek van je berichten zijn dan misschien zakelijk, communiceer hierbij altijd vanuit jouw kracht. Sta je voor verbinding? Communiceer dan vooral over de impact die het heeft op mensen. Ben je een commercieel gedreven organisatie? Communiceer dan vooral over effecten op de economie, de verkoop en dat het omzetten raakt. Pas wel op: probeer niet te profiteren van crisissituaties, want dat kan kwaad bloed zetten.
Communicatiemiddelen
Welke middelen zet je in om jouw klanten, leveranciers en medewerkers te voorzien van informatie?
Maak hiervoor onderscheid in push en pull middelen. Zorg dat mensen die naar informatie zoeken de juiste informatie makkelijk kunnen vinden (pull). Met push communicatie bedoelen we het actief informeren van deze doelgroepen. Gebruik de communicatiekanalen die je anders ook gebruikt om te communiceren en dat mensen van je gewend zijn. Hieronder vind je een aantal voorbeelden van push- en pull communicatiemiddelen.
Pull communicatiemiddelen
Website
Jouw website is het belangrijkste medium en uithangbord waar mensen op kijken wanneer ze iets zoeken. Hier verwachten bezoekers actuele informatie. De beste plekken om actuele informatie te delen zijn op de homepagina (eventueel via een pop-up melding), op de contactpagina of op je nieuws/blogpagina.
Google My Business
Dit is jouw persoonlijke bedrijfspagina die in Google verschijnt als op jouw bedrijfsnaam gezocht wordt. Heb je een Google My Business pagina? Pas je eventueel gewijzigde openingstijden dan hier aan. Doe dit ook op je social media kanalen, zoals Facebook.
Vergeet vooral niet om in je agenda te noteren om de openingstijden weer te wijzigen zodra de crisis voorbij is.
Fysieke locatie
Heb je een fysieke locatie? Dan voldoet een briefje op de deur ook nog steeds. Zorg dat mensen weten waarom je dicht bent en wanneer je weer open gaat.
Push communicatiemiddelen
Persoonlijke communicatie
Maak gebruik van persoonlijke communicatie in de vorm van (video)bellen, WhatsAppen, E-mailen etc. Dit zijn de snelste middelen met het beste, directe bereik. Maak het vooral persoonlijk wanneer er bijvoorbeeld afspraken zijn die op korte termijn uitgesteld of gecanceld worden. Je kunt je fysieke afspraken in deze tijd goed digitaal door laten gaan met behulp van bijvoorbeeld Skype en Microsoft Teams.
Social media
Gebruik social media kanalen die je normaal ook gebruikt om een boodschap uit te zenden. Maak het niet te lang en verwijs eventueel naar een uitgebreider bericht op je website. Je kunt ervoor kiezen om per kanaal je boodschap aan te passen. LinkedIn is het meest geschikt voor business to business communicatie en Facebook en Instagram voor particulieren en consumenten. Twitter kun je het best inzetten met een kort bericht dat verwijst naar je website.
Nieuwsbrief
Maak je vaak gebruik van nieuwsbrieven en heb je een up to date klantenbestand? Zet dit kanaal dan nu ook in. Zorg voor een passende onderwerpregel en maak de inhoud van de mailing niet te lang.
Laat van je horen
Het belangrijkste in deze tijden: laat van je horen en wees duidelijk. Blijf bij jezelf en wees open. Bedenk wie je doelgroep is en houd deze verschillende groepen in je achterhoofd tijdens het uitwerken van je communicatie. Noem niet alleen dat je maatregelen neemt, maar ook waarom en kweek begrip door uitleg. Sta open voor reacties en ga de dialoog aan, ook op social media.
Blijf consistent in je toon en communiceer vanuit je drijfveren en archetypes.