Triodos
Jacco
Minnaar

Lees het hier.

"Ons motto is niet voor niets ‘finance change, change finance”

Geschreven door Gijs Huisman
Strategie, branding en creatie

Jacco, volgens mij zijn er in de financiële wereld niet veel merken die zo’n sterke purpose hebben als Triodos. Klopt dat?
Nou ja, ik ga me er niet aan wagen ons te vergelijken met anderen, maar ik kan wel zeggen dat wij inderdaad een hele sterke intrinsieke motivatie hebben om te doen wat we doen. Wij zijn specifiek opgericht om invulling te geven aan die motivatie. We zijn in 1980 opgericht door vier voormalige bankiers. Zij zagen in dat de klanten van banken zich te weinig realiseerden dat ze niet alleen financieel rendement kregen in de vorm van rente, maar dat banken met hun spaargeld ook beslissingen namen die impact hadden op de wereld. En dat klanten via het door hen belegde geld invloed konden uitoefenen op hoe de wereld zich ontwikkelde. Met hun investeringen bepalen banken immers voor een aanzienlijk deel wat er in de maatschappij gebeurt. Triodos is opgericht om duidelijk te maken dat geld veranderkracht heeft en bij kan dragen aan positieve maatschappelijke, ecologische en culturele veranderingen. Dat is ons doel en die waarden en ambities worden gedeeld door iedereen die hier werkt. In die zin hebben wij inderdaad een hele sterke purpose.

“Wij hebben onze kernwaarden gevat in drie zinnen, in plaats van drie woorden”

Jacco Minnaar  – Managing Director Triodos Investment Management

 

Hoe krijgt die invloed op ontwikkelingen in de wereld concreet vorm?
Dat zit op twee sporen. Enerzijds willen we voorkomen dat er geïnvesteerd wordt in zaken met een negatieve impact, zoals tabak, wapens of vervuilende industrieën. Maar al vanaf de oprichting richten wij ons vooral op positieve verandering, daarmee onderscheiden wij ons. Wij financieren die projecten waarvan wij de verwachting hebben dat ze de wereld beter maken. Dat kan op milieugebied zijn, maar ook sociaal of cultureel. Inmiddels is duidelijk dat de oprichters het destijds goed hebben gezien. Niet alleen staan deze missie en visie bij ons al bijna veertig jaar als een paal boven water, we zien nu ook dat de rest van de wereld deze kant op beweegt. Dat is fantastisch om te zien en ook erg nodig gezien de grote wereldwijde uitdagingen waar we mee geconfronteerd worden.

Fantastisch? Is dat niet juist een bedreiging voor jullie merk?
Dat zou je kunnen denken, maar zo zien wij dat absoluut niet. Wij streven ernaar dat de hele financiële sector zich de goede kant op ontwikkelt. Ons motto is niet voor niets ‘finance change, change finance’. We geloven dus niet in het model dat alleen is gericht op competitie, maar in een vorm waarin we met zijn allen bijdragen aan positieve verandering. Onze ambitie is niet om de groenste te zijn, maar om frontrunners te zijn op weg naar een duurzamere maatschappij. We moeten dus continu voorop blijven lopen in het omarmen en aanjagen van nieuwe ontwikkelingen. Daar zit ons echte onderscheidende vermogen.

Communiceren jullie dat onderscheidende vermogen voldoende?
Dat is een terechte vraag. Misschien zijn we daar wel wat te bescheiden in. Die bescheidenheid zit diep in onze organisatie. Wij willen niet met een vingertje wijzen, zo van jullie doen het niet goed en wij zijn de besten. Liever steken wij een hand uit en doen we het samen. Maar het gevaar daarvan is dat we ons soms wat teveel op de achtergrond houden. Diep van binnen hebben we liever dat andere partijen over ons zeggen dat wij voorop lopen, dan dat wij dat zelf doen. Maar nu de concurrentie steeds groter wordt en er steeds meer spelers toetreden, moeten we ons wel blijven onderscheiden. Hoe we dat moeten doen is absoluut een actueel thema.

Snap ik. Als alle andere banken jullie kant op bewegen wordt het steeds lastiger om jullie plek in het hoofd en hart van jullie doelgroep te behouden. Of niet?
Op deze vraag zijn twee antwoorden mogelijk. Ten eerste is er het gedroomde scenario, namelijk dat alle banken op een dag zijn zoals Triodos. Als we dat punt bereiken, dat de hele financiële sector intrinsiek een duurzamere maatschappij voorop heeft staan, dan hoeven wij er feitelijk niet meer te zijn. Maar daar zijn we nog lang niet. Hoewel de financiële sector steeds meer deze kant op beweegt, zie je toch dat er maar heel weinig partijen zijn die het planet, people, profit gedachtegoed echt zo diep doorleven als wij doen. Voorlopig hebben wij dus nog een hele relevante rol te spelen. We moeten frontrunner blijven, net wat eerder en sneller en doortastender nieuwe dingen doen dan anderen. Die grens moeten we altijd blijven verleggen.

Een doordachte website maken?

Wij helpen je graag met het creëren van een website die past bij wie je bent.

Maak een afspraakBel 030 76 33 900

Lees voor nog meer inspiratie ook:

Wat is branding? Deel 3: hoe pas je het toe?

Lees deze blog

Wat is branding? Deel 2: de weg naar sterke (merk)relaties

Lees deze blog

Wat is branding? Deel 1: hoe werkt branding?

Lees deze blog

Hoe vind je de blinde vlek van jouw organisatie?

Lees deze blog

Wat de archetypen van Jung kunnen betekenen voor jouw merk

Lees deze blog

Hoe houd je medewerkers gemotiveerd tijdens de coronacrisis? Een drijfverentest geeft inzicht.

Lees deze blog

Communicatie in crisistijd: hoe ga je hiermee om?

Lees deze blog

Roche Diagnostics Nederland - Esther de Rooij

Lees deze blog

De ontzorgmoeder - Miriam Diekman

Lees deze blog

de Merkplaats - Mr. Alphons Geerlings

Lees deze blog

De Schutse - Klaas Ruitenberg

Lees deze blog

Serieel ondernemer en eigenaar FC Utrecht - Frans van Seumeren

Lees deze blog

Accell Group - Frank Keepers

Lees deze blog

Teamasters - Steven Kleinjan

Lees deze blog

FoodFirst Network - Jan Dekker

Lees deze blog

WWF - Kirsten Schuijt

Lees deze blog

a.s.r. - Boudewijn van Uden

Lees deze blog

InContext Consultancy Group - Thomas Benedict

Lees deze blog

Quint - Maurice Boon

Lees deze blog

Vlog 8: Wat zijn archetypen? (Deel III)

Lees deze blog

Vlog 7: Wat zijn archetypen? (Deel II)

Lees deze blog

Vlog 6: Wat zijn archetypen?

Lees deze blog

Vlog 5: Laat jezelf zien!

Lees deze blog

Vlog 4: Hoe bouw je een merk?

Lees deze blog

Vlog 3: Ben je eigenlijk wel baas over je eigen merk?

Lees deze blog

Vlog 2: Hoe trek je klanten aan?

Lees deze blog

Leuk dat je er was!

Lees deze blog

Zo raak je klanten!

Lees deze blog

Hoe krijgen we een website die past bij wie wij zijn?

Lees deze blog

Hoe krijg ik een nieuwe naam die beter bij ons past?

Lees deze blog

Hoe maak ik van al onze diensten één sterk merk?

Lees deze blog

Hoe krijg ik een nieuwe huisstijl die zit gegoten als een jas?

Lees deze blog

Vlog 1: Alles over een core business

Lees deze blog

Wat is een purpose?

Lees deze blog

Heb ik wel een purpose?

Lees deze blog

Wat nog niemand je vertelde over je bedrijf

Lees deze blog

Samenbrengen of onder één paraplu?

Lees deze blog

Hoe krijg ik een huisstijl die laat zien wie wij zijn?

Lees deze blog