Veel specialismen en diensten aanbieden is prettig voor je klanten. Maar het maakt het ook lastig om vanuit één merk te communiceren. Waar staat dat merk dan precies voor?
“Op een dag stonden er twee G2O Consultants voor ons met een zak Playmobil. Of we de poppetjes en de paarden zo konden neerzet ten als onze organisatie in elkaar stak.” Een curieuze opdracht met een verbluffend effect.
Het ingenieursbureau van Kees Boot floreert. Geleidelijk aan rijst wel het aantal specialismen en diensten in het portfolio de pan uit. Dat is natuurlijk mooi voor de klanten. Maar als er een advertentiecampagne gemaakt moet worden, vraagt hij zich af: kunnen we wel vanuit één BOOT communiceren? Is het eigenlijk wel één bedrijf of zijn alle mensen met hun verschillende expertises losse eilandjes?
Eén Boot-gevoel
G2O gaat op zoek naar de overlap in identiteit. Wat is de aantrekkingskracht van BOOT? Wat wij ontdekken, is dat de medewerkers gemotiveerd worden door de wens: bij BOOT horen. Hun voornaamste drijfveer is ‘Bond’. Mensen met een ‘Bond’ drijfveer hechten veel waarde aan verbinding, samenwerken en vertrouwen. Er is dus wel degelijk één BOOT-gevoel. Zo kunnen we via de positionering de organisatie helpen zich scherp te profileren, mét hun uitgebreide dienstenportfolio.
Diepte-aanpak
Kees Boot: “Hierdoor is nu ook duidelijk hoe we moeten communiceren. Dicht bij onszelf blijven, niet redeneren vanuit de markt of dingen roepen waarvan je denkt dat ze klanten aanspreken. Dan krijg je iets wat niet bij je past. Als je eerlijk bent, voel je dat het niet klopt.” Het bewust worden en onder woorden kunnen brengen van de parel van je bedrijf is het startpunt voor elke strategische beslissing, groot of klein. Kees Boot: “We trekken nu klanten met ons eigen verhaal. Maar de bewustwording van de identiteit betekende veel meer voor ons. Uiteindelijk geeft het ook richting aan strategie, beleid en begroting. Die diepteaanpak van G2O is mooi. Wij willen van nature gewoon gáán, maar zij zetten je even stil. Even nadenken over waar je mee bezig bent.”
Benieuwd naar de uitwerking? Bekijk het resultaat van deze merkpositionering?