Een krachtige positionering
Directeur Kees Boot: “G2O heeft ontdekt dat ons unieke talent zit in de mensen, de manier waarop we werken. Dat heeft een compleet andere manier van communiceren opgeleverd. Tegenwoordig zetten we onze samenwerking en betrouwbaarheid centraal. Dat we samen met stakeholders bijzondere resultaten boeken. G2O heeft ons echt de ogen geopend. Het mooie van deze omslag is dat we óók ontdekken hoe trots we zijn op ons werk.”
Een van de eerste punten die om een keuze vragen, is het kleurgebruik. Wanneer gebruiken we welke huisstijlkleuren? Het logo van BOOT bevat drie opvallende kleuren, die zich heel goed lenen om accenten aan te brengen. Dat is overigens alleen van toepassing als het functioneel is. Het leek ons echter goed om bij het kleurgebruik twee uitgangspunten te hanteren: 1. In elke uiting gebruiken we de drie huisstijlkleuren. 2. Bij arbeidsmarktcommunicatie is groen de dominante kleur, bij marketingcommunicatie geel, en bij algemene corporate communicatie blauw. Dat laatste zal het minst voorkomen; voorbeelden zijn interne stukken, jaarverslagen, MVO-communicatie, etc. De kleur geel hebben we voor dit doel een beetje aangepast. Dat wil zeggen: donkerder gemaakt. Daardoor is het niet alleen een fris accent, maar ook bruikbaar als zelfstandige huisstijlkleur in bijvoorbeeld volvlakken.
Wat wordt het beeld dat BOOT herkenbaar maakt in de markt? En wat communiceer je ermee? Dat is een belangrijke vraag. We hebben het antwoord gegeven op basis van de positionering. De kern daarvan is de merkcategorisatie: ingenieurscommunity. In combinatie met hun drijfveren leidde dat al snel tot één uitgangspunt: mensen centraal. En in dat in twee opzichten: de individuele BOOT-medewerker die voor veel klanten het gezicht van BOOT is, én de community waartoe hij behoort. Daarnaast vonden we het belangrijk om dit beeld branchespecifiek te kunnen maken. De drie uitgangspunten komen samen in een eigen grafische stijl die zeer herkenbaar wordt. Hiervoor kunnen echte BOOT-medewerkers als model dienen. Belangrijk is dat het om échte, natuurlijke gezichten gaat, die voldoende Everyman zijn. De beeldbewerking brengt tegelijk de Explorer erin.
Kees Boot - Directeur
Deze inzichten – en die trots - hebben we bij G2O ingezet bij een nieuwe, eigenzinnige arbeidsmarktcampagne. G2O’s brand manager Jamie Mansveld: “Arbeidsmarktcommunicatie is steeds belangrijker, je kunt er als organisatie heel goed mee aan je merk bouwen. BOOT-medewerkers spelen in de campagne de hoofdrol, in tekst en beeld. Zij weten immers als geen ander hoe het is om bij BOOT te werken. In welke werkvelden je bij BOOT allemaal terecht kan komen, laten we in hun hoofden met bijzondere fotografie zien.”
Kees Boot: “Die nieuwe manier van denken zie je overal in terug. G2O heeft geholpen om in te zien dat je best de schijnwerpers kan zetten op jezélf. Je hoeft niet anders te worden, of naar de markt te kijken. Dankzij G2O weten we dat je bijzonder wordt door gewoon jezelf te zijn. Hoe mooi kan het zijn?”
Wat voor ’n beeld roep jij op met je communicatiemiddelen? Wat jouw organisatie nodig heeft is misschien wel eerst een goed gesprek met Gijs.