Waar we goed in zijn
Geef je merk karakter! Ontdek hoe wij dat doen.
Als jouw merk een persoon zou zijn, welk karakter zou het dan hebben? Door je merk een persoonlijkheid (archetypen) te geven, koppel je een gevoel aan je merk. Naast je inhoudelijke boodschap, bepaalt het of je klanten zich kunnen identificeren met jouw merk. Ben je de gedurfde held, de sympathieke buurman, of maak jij op magische wijze dromen waar?
Lees verder
Wát maak sterke merken?
Rik van Riel, Brand consultant G2O
De beste manier om het karakter van je merk te omschrijven, is via archetypen. Dit zijn twaalf oerkarakters, die iedereen intuïtief herkent. Ieder archetype heeft zijn eigen waarden, kwaliteiten, doelen en ambities. Door via archetypen te communiceren, kunnen mensen zich met jouw merk identificeren. Omdat we de karakters collectief herkennen, associëren we ze met bepaald gedrag. Zo creëer je makkelijke verwachtingen bij je doelgroep. Het is daarmee een duidelijke manier om je merk te positioneren.
Om het archetype van jouw merk te bepalen, moeten we je eerst leren kennen. We kijken bij jou naar binnen, door een identiteitsanalyse. We onderzoeken jouw kwaliteiten, waar je energie ligt en voelen zo aan hoe je je van nature presenteert. Dat vergelijken we met de wensen van je doelgroep en het aanbod in de markt. Welke eigenschap maakt jou uniek? Wat zoekt jouw doelgroep? Het antwoord op die vragen, bepaalt jouw archetype.
Communicatie via archetypen zorgt voor een sterke merkrelatie. Je doelgroep identificeert zich immers makkelijker met een karakter dan met een bedrijf of logo. Een advertentie die door het juiste gebruik van archetypen emoties oproept, raakt. Als je een snaar raakt waar de concurrentie niet bij kan, heb je een ongekende concurrentiekracht.
Geef je communicatie karakter. Laat ons ontdekken welk archetype bij jouw past.
Het archetype van HEMA omdat ze zorgen dat iedereen erbij hoort is