Merkpositionering

Hoe krijg je met je merk die onvervangbare unieke plek in het hoofd en hart van je doelgroep?

  • home/
  • Merkpositionering

Merkpositionering

Ieder merk wil een dusdanig sterke merkpositionering dat het dát ene unieke plekje in het hoofd en hart van mensen heeft. G2O helpt jou bij het branden van jouw merk. Een sterk merk zorgt ervoor dat de mensen die jouw product of dienst kopen of afnemen het niet alleen kopen, maar ook toegewijd en fan worden van het merk. Alleen zo krijg je dat ene plekje in het hoofd en hart van mensen.

Eigen. Ons magazine

Download ons Eigen Magazine

Wij zijn jouw brand builders. Wij positioneren jouw merk perfect

Merkpositionering is voor ieder merk

Wij zijn jouw brand builders. Wij maken een dusdanige merkpositionering van jouw verhaal dat jouw merk klanten aantrekt en medewerkers inspireert. Wij gaan voor klantentrouw. Een duurzame relatie die klanten moeten aangaan met jouw bedrijf. Zo’n relatie begint bij een goed product of een goede dienst. Maar om échte klantentrouw te bereiken gaan we een laag dieper dan slechts inspelen op vraag en aanbod. De relatie tussen jouw bedrijf en jouw klanten gaan we baseren op de identiteit die jullie delen. ‘Wie zijn jullie voor elkaar?’ is de vraag waarop we antwoord gaan geven.

Onderscheiden met wat, hoe en waarom

Merkpositionering is onze specialiteit. Wij bouwen merken met een unieke factor. Een sterk merk kan terugvallen op een stevige fundering. Daarom werken we bij G2O met opeenvolgende fases waarbij de Brand Scan de basis vormt. Hierin maken we een identiteitsanalyse, doelgroepanalyse en doen we marktonderzoek. Dit doen we op basis van diverse theorieën en strategieën. Daarbij maken we onder andere gebruik van de Golden Circle van Sinek. Een krachtig en simpel model dat de stimulans geeft voor inspirerend leiderschap. De Golden Circle van Sinek brengt eenvoudig in kaart met wat, hoe en waarom een bepaalde organisatie zich onderscheidt van anderen. Daarnaast werken we op basis van onder andere de theorie van Harvard professor Paul R. Lawrence. Drijfveren gaan over onze ‘taal’ die we spreken en hoe we naar de wereld kijken. Die kijk wordt gestuurd duur onze basale drijfveren. Lawrence heeft dit onderverdeeld in vier drijfveren. We kijken waar de dominantie in het drijfverenprofiel zit op het vlak van de organisatiedrijfveren. Hier stroomt namelijk de energie van de organisatie en het (product)merk. Met een van deze eigenschappen kunnen merken waarde toevoegen en een unieke merkidentiteit creëren ten opzichte van concurrenten.

De identiteit van jouw merk

Brand Strategy is de volgende stap. De bovengenoemde fase en Brand Strategy vormen de merkpositionering. Bij Brand Strategy ontwikkelen we namelijk de identiteit van jouw merk die relevant is voor de doelgroep en zich onderscheid van de concurrentie. In de derde fase Brand Design gaan we jouw merk een gezicht geven met behulp van kleur, vorm, typografie, beeldstijl en taalgebruik. Zo creëren we een gevoel waar het merk voor staat. Op een dusdanige manier laten we niet alleen de unieke eigenschappen van het merk zien, maar leggen we ook de basis voor samenhangende communicatie.

Klaar voor een succesvolle (her)lancering

De merkpositionering, het gevoel bij jouw merk samen met het ontwerp, gaan we vervolgens vertalen naar concrete communicatie bij de stap Branding. G2O brengt de volledige customer journey in kaart en giet alle informatie in een communicatieplan. Ook stellen we een (of meerdere) buyer persona’s op. Een buyer persona is een gedetailleerd profiel van een voorbeeldkoper op basis van gedrag en doelen. Het opstellen van zo’n ‘persoon’ geeft inzicht in wie je kopers zijn, wat zij proberen te bereiken, wat ten grondslag ligt aan hun gedrag, hoe zij denken, hoe het aankooptraject eruit ziet en waarom zij bepaalde beslissingen nemen. Een buyer persona is dus geen bepaalde doelgroep, maar het is dus een profiel van een voorbeeldkoper met een naam en gezicht. Alle gegevens uit onder andere een buyer persona en de customer journey zorgen voor een flinke berg concrete communicatie. Dit wordt op elkaar afgestemd en zo kan jouw merk een succesvolle (her)lancering tegemoet gaan.

Eigen kracht en unieke drijfveren

Een voorbeeld van een scherpe merkpositionering is een van onze cases ROZA. Dit bedrijf heeft in de ruim 80 jaar dat ze bestaan een enorme ontwikkeling doorgemaakt. Wat ooit begon als een eenmans schildersbedrijf is het ontwikkelt tot een modern full-service vastgoedonderhoudsbedrijf. Alle inzichten die G2O opdeed bij de bezoeken, in de gesprekken en in de diepte-interviews zorgden voor een kleurrijk, multimediale campagne. Deze campagne heeft duidelijk gemaakt dat ROZA meer levert dan verwacht op zowel het gebied van de aangeboden diensten als de manier waarop ROZA die diensten levert. Ieder merk heeft zijn eigen kracht; zijn eigen unieke drijfveren. Bij ROZA bleek dit het zeer sterke verantwoordelijkheidsgevoel van iedere werknemer. Wat is de drijfveer van jouw merk en werknemers?

Energie en gedrevenheid als inspiratiebronnen

Voordat we aan de slag gaan met het ontwikkelen van een nieuwe merkpositionering voor jouw merk, gaan we in gesprek met jou. Zoals hierboven genoemd leren we tijdens onder andere diepte-interviews jouw merk en drijfveren kennen. De energie van mensen, de gedrevenheid van ondernemers, de visies, doelen en dromen van bedrijven en merken zijn allemaal inspiratiebronnen. Maar naast het ontwikkelen van een volledig nieuwe merkpositionering kunnen we ook een onderdeel uit dat proces toepassen voor jouw merk. Een nieuwe huisstijl introduceren bijvoorbeeld. Dan gaan wij aan de slag met de informatie uit de gesprekken en interviews voor het vinden van een huisstijl die bij past bij jouw merk. De Schutse, een gehandicaptenzorgorganisatie, is een mooi voorbeeld van een klant die een nieuwe huisstijl wilde. Een huisstijl straalt de kracht en unieke eigenschappen uit van jouw bedrijf. Jij wilt een plek innemen in het hoofd en het hart van mensen met jouw merk.

Kom langs voor een bakkie

Enthousiast? Wil je beginnen? Liever vandaag dan morgen? Kom langs voor een bakkie of neem contact op per mail of telefoon. G2O gaat graag samen in gesprek om te bepalen wat we voor jou, jouw merk en een nieuwe merkpositionering kunnen betekenen.

Contact opnemen?

Leuk! Bel, mail of kom langs.

Gratis consultBel 030 76 33 900