Waarom, zo vroeg Valk ons letterlijk, staan onze klanten dan niet in de rij?
“Het kan frustrerend zijn. Je hebt als ondernemer een fantastisch product; maar waar blijven de klanten? Je bereikt ze niet. Alsof je tegen dovemansoren praat.”
In a way is dat ook zo als je niet dezelfde taal spreekt als de doelgroep. Valk Solutions leerde wat wel werkt en tegenwoordig vliegen hun plat forms als warme broodjes over de toonbank.
We herinneren het ons nog als de dag van gisteren. Valk Solutions klopte vier jaar geleden bij G2O Brand Builders uit Utrecht aan: het schoolvoorbeeld van een gepassioneerde onderneming met een mooi, innovatief product. Waarom, zo vroeg Valk ons letterlijk, staan onze klanten dan niet in de rij? We ontdekten dat Valk Solutions andere drijfveren heeft dan haar doelgroep. De belangrijkste drijfveer van het bedrijf is ‘Learn’, die van de klanten ‘Defend’. ‘Learn’ betekent dat je geïnspireerd wil worden, nieuwe dingen wilt uitproberen en innovatief bent. De doelgroep van Valk Solutions hecht juist waarde aan zekerheid en betrouwbaarheid. Heeft behoefte aan duidelijkheid en weten waar ze aan toe zijn. Dat gaf Valk Solutions veel inzicht: je denkt kennelijk anders, kijkt met een andere bril op dan je klanten.
“Drijfveren zetten je aan tot bepaalde keuzes en bepaald gedrag. Omdat drijfveren in het limbisch brein zetelen, ben je je er niet van bewust. Maar jouw drijfveren kleuren wel jouw complete wereldbeeld. Inzicht in je organisatiedrijfveren kan verrassend verhelderend zijn.”
Gijs Huisman – Founder G2O Brand Builders
Boodschap
Karin Valk: ‘Met een product als het onze is communicatie essentieel. Valk Solutions heeft een technologisch hoogstaand, vrij ingewikkeld product. Een online retailplatform dat retailers enorm veel mogelijkheden biedt. Op dit platform worden klant- en winkeldata geregistreerd: centraal in de cloud, online en realtime toegankelijk. Het heeft een spilfunctie, verbindt ‘stenen’ winkels en webshops met elkaar. Het lastige is dat dit zich allemaal ‘onzichtbaar’ afspeelt, digitaal, het is niet beet te pakken. Maar we weten dat technologie in de winkels van de toekomst een essentiële rol speelt. Kortom, ons platform is relevanter dan ooit, maar klanten pakten de boodschap niet op.”
Nuances
Moet het roer dan om? Alles anders? Juist niet. Je hoeft je inhoudelijke boodschap niet aan te passen, maar wel de vorm waarin je ‘m giet. De toon en de taal. En je kunt het accent in je communicatie op ‘Defend’ leggen door aandacht te geven aan kwaliteitscertificeringen, productdocumentatie. Helderder te maken wat je precies doet voor klanten. Het zit ‘m ook in een genuanceerde woordkeuze. De doelgroep van Valk Solutions is niet zozeer geïnteresseerd in innovatief zijn, als wel in futureproof zijn. Inhoudelijk komt het op hetzelfde neer, maar je legt het accent op het voordeel voor de klant.
Schoonheid van binnen
Karin Valk: “We voelden het, maar nu werden er woorden aan gegeven. Sindsdien hebben we scherper zicht op wat klanten bezighoudt en beweegt. Begrijpen we hun zorgen. We kunnen er beter rekening mee houden in gesprekken. G2O Brand Builders heeft ons laten zien dat we niet moeten veranderen, maar juist dicht bij onszelf blijven. Echte schoonheid zit van binnen. Je bent op je best als je bent wie je bent. Die filosofie spreekt me erg aan. De nieuwe branding is door onze medewerkers echt omarmd.