InContext
Consultancy
Group
Thomas
Benedict

Lees het hier.

  • home/
  • blog/
  • InContext Consultancy Group – Thomas Benedict

"Make meaning"

Geschreven door Gijs Huisman
Strategie, branding en creatie

Bij G2O draait alles om branding, hoe zit dat bij jullie?
Een brand is in wezen een belofte, iets dat je als organisatie dagelijks moet waarmaken naar je klant. Dit draait uiteindelijk om de keuzes en het gedrag van medewerkers. Als je bijvoorbeeld als webwinkel roept: “Alles voor een glimlach”, dan klopt het als de bezorger op tijd met het juiste product en een vrolijk gezicht voor de deur staat. Dit speelt in nog hevigere mate bij employer branding. Om nieuw talent aan te trekken is het belangrijk om je bedrijf positief op de arbeidsmarkt te presenteren. Veel corporates hebben in hun recruitmentcampagnes mooie verhalen over hun visie, cultuur, diversiteit, work-life balance en doorgroeimogelijkheden. Het verhaal moet dan wel kloppen met de werkelijkheid. Zonde als mensen enthousiast komen werken en dan een ander bedrijf aantreffen dan beloofd! Elke dag een stukje beter worden is voor organisaties en medewerkers een voortdurende uitdaging. Wij helpen organisaties écht te zijn wat ze graag willen uitstralen. Dat is het harde werk achter een mooi merk: in de spiegel kijken, leren, transformeren, ontwikkelen en groeien. Geen bedrijf is ooit perfect, maar kan iedere dag een stuk beter, mooier en waardevoller worden.

 

Ik definieer een visie als een idee met de kracht om werkelijkheid te worden. Als je als leider samen met je medewerkers een visie kunt bouwen, ontstaat er iets heel krachtigs.”

Thomas Benedict  – Oprichter en eigenaar InContext Consultancy Group

 

Maar het draait bij bedrijven toch uiteindelijk om het resultaat?
Ja, resultaat is belangrijk. Maar wat bedoel je dan met resultaat? Wij geloven dat bedrijven een enorm potentieel hebben om waarde te creëren, goed te doen, iets wezenlijks na te laten. Niet alleen voor aandeelhouders, maar ook voor medewerkers, klanten, leveranciers en de maatschappij als geheel. Maar dat gaat niet vanzelf. Je hebt als leider veel ambitie nodig om de waarde van je organisatie te ontsluiten.

Jij ziet een bedrijf dus als iets waardevols an sich, niet alleen als een middel. Hoe kun je dit denken in bedrijven aanwakkeren?
Ik zeg altijd: breng jezelf mee naar je werk. Kom niet met een masker van wat je denkt dat goed is, maar laat jezelf zien. Leiders die hun binnenwerk op orde hebben en dichtbij zichzelf staan, combineren een professionele uitstraling met menselijk leiderschap. Daar willen medewerkers zich graag bij aansluiten. Maar het gaat verder dan alleen je masker afwerpen, het gaat ook om waar je als leider voor werkt, wat de legacy is die je wil nalaten. Ik daag leiders altijd uit: make meaning! Als je een team, afdeling of bedrijf leidt, sta je aan het hoofd van een groep mensen die stuk voor stuk werken aan hun carrière, hun levenswerk. Dan mag het wel ergens over gaan! Ik definieer een visie als een idee met de kracht om werkelijkheid te worden. Als je als leider samen met je medewerkers een visie kunt bouwen, ontstaat er iets heel krachtigs. Door leiders en teams hiermee te helpen en hen de tools ervoor te geven, helpen wij hen de discrepantie tussen zeggen en zijn te verkleinen.

Ben je niet een hopeloze romanticus? Een bedrijf moet toch gewoon presteren en een sterke leider vertelt zijn mensen hoe dat moet?
Nou ja, ik ben niet zozeer een romanticus maar ik noem mezelf wel een organisatie-idealist. Ik geloof dat succes een bijproduct is van purpose hebben in je werk en ik zie steeds meer leiders met aandacht daarvoor. Maar mensen zoeken ook naar verbinding in het werk. In een hecht team werken aan een gezamenlijk doel. Helaas zie ik een trend dat mensen nu juist vereenzamen op het werk. Met een koptelefoon op e-mails beantwoorden of leren in je eentje achter je laptop. Maar onze ervaring is dat mensen graag werken in een setting waar ze bij horen en aan mogen bijdragen. Hoe meer ze dat ervaren in hun werk, hoe meer je de discretionary effort van mensen losmaakt. Dat is de hoeveelheid inzet waarvan zij zelf mogen kiezen of ze die aan je geven. Die extra inzet, motivatie en betrokkenheid maak je los door aandacht te hebben voor de menselijke kant van business. Niet alleen focus op het resultaat, maar ook op de weg ernaartoe. Door leiders en organisaties hiermee te helpen, dragen wij als InContext ons steentje bij aan het verbeteren van de corporate wereld.

Een doordachte website maken?

Wij helpen je graag met het creëren van een website die past bij wie je bent.

Maak een afspraakBel 030 76 33 900

Lees voor nog meer inspiratie ook:

Wat is branding? Deel 3: hoe pas je het toe?

Lees deze blog

Wat is branding? Deel 2: de weg naar sterke (merk)relaties

Lees deze blog

Wat is branding? Deel 1: hoe werkt branding?

Lees deze blog

Hoe vind je de blinde vlek van jouw organisatie?

Lees deze blog

Wat de archetypen van Jung kunnen betekenen voor jouw merk

Lees deze blog

Hoe houd je medewerkers gemotiveerd tijdens de coronacrisis? Een drijfverentest geeft inzicht.

Lees deze blog

Communicatie in crisistijd: hoe ga je hiermee om?

Lees deze blog

Roche Diagnostics Nederland - Esther de Rooij

Lees deze blog

De ontzorgmoeder - Miriam Diekman

Lees deze blog

de Merkplaats - Mr. Alphons Geerlings

Lees deze blog

De Schutse - Klaas Ruitenberg

Lees deze blog

Serieel ondernemer en eigenaar FC Utrecht - Frans van Seumeren

Lees deze blog

Accell Group - Frank Keepers

Lees deze blog

Teamasters - Steven Kleinjan

Lees deze blog

FoodFirst Network - Jan Dekker

Lees deze blog

WWF - Kirsten Schuijt

Lees deze blog

a.s.r. - Boudewijn van Uden

Lees deze blog

Triodos - Jacco Minnaar

Lees deze blog

Quint - Maurice Boon

Lees deze blog

Vlog 8: Wat zijn archetypen? (Deel III)

Lees deze blog

Vlog 7: Wat zijn archetypen? (Deel II)

Lees deze blog

Vlog 6: Wat zijn archetypen?

Lees deze blog

Vlog 5: Laat jezelf zien!

Lees deze blog

Vlog 4: Hoe bouw je een merk?

Lees deze blog

Vlog 3: Ben je eigenlijk wel baas over je eigen merk?

Lees deze blog

Vlog 2: Hoe trek je klanten aan?

Lees deze blog

Leuk dat je er was!

Lees deze blog

Zo raak je klanten!

Lees deze blog

Hoe krijgen we een website die past bij wie wij zijn?

Lees deze blog

Hoe krijg ik een nieuwe naam die beter bij ons past?

Lees deze blog

Hoe maak ik van al onze diensten één sterk merk?

Lees deze blog

Hoe krijg ik een nieuwe huisstijl die zit gegoten als een jas?

Lees deze blog

Vlog 1: Alles over een core business

Lees deze blog

Wat is een purpose?

Lees deze blog

Heb ik wel een purpose?

Lees deze blog

Wat nog niemand je vertelde over je bedrijf

Lees deze blog

Samenbrengen of onder één paraplu?

Lees deze blog

Hoe krijg ik een huisstijl die laat zien wie wij zijn?

Lees deze blog