Roche
Diagnostics
Nederland
Esther
de
Rooij

Lees het hier.

  • home/
  • blog/
  • Roche Diagnostics Nederland – Esther de Rooij

"Bescheiden, betrokken en brave”

Geschreven door Gijs Huisman
Strategie, branding en creatie

Esther, hoe zou je de purpose van Roche Diagnostics omschrijven?
Ons bedrijf draait echt, intrinsiek, om mensen beter maken. Onze purpose hebben wij dan ook omschreven als ‘doing now what patients need next’. Dat is geen verhaal voor de buitenwereld, dat zit oprecht in alles wat wij doen. Iedere dag vragen wij ons af wat wij nog meer, of nog eerder, of nog beter kunnen doen in de ‘patient pathway’. Het is trouwens ook mijn persoonlijke drijfveer. Mijn hele werkzame leven heeft in dienst gestaan van die vraag en ik durf wel te zeggen dat dit voor de meeste mensen hier geldt. Het is dus geen toeval dat ik voor Roche werk.

 

Onze purpose hebben wij dan ook omschreven als ‘doing now what patients need next

Esther de Rooij – Managing Director Roche Diagnostics Nederland

 

Waar staat het merk Roche voor?
‘We hebben een brand narrative, waarin onze 120-jarige ‘legacy’ én ambities de hoofdrol spelen: led by science, empathetic, open-minded, lasting en brave. Als organisatie zijn we dapper, verleggen we continu grenzen en durven we altijd een stapje verder te gaan. Niet voor niets zijn wij mondiaal de grootste investeerders in R&D in de biotech wereld. We zijn een familiebedrijf en de familie bezit nog altijd het grootste deel van de aandelen. Dat maakt dat we zo ‘brave’ kunnen zijn. De familie wil echt een goed en integer en belangrijk bedrijf overdragen aan de volgende generatie. Een bedrijf dat niet alleen zelf heel goed is, maar ook duurzaam iets goeds toevoegt aan de maatschappij. We hebben dus geen aandeelhouders die korte-termijn-resultaat willen zien, maar een familie met een lange-termijn-commitment aan een betere wereld.

Betekent een familiebedrijf dat er ook een familiecultuur is in deze organisatie?
Absoluut. De selectie die HR maakt is zó sterk over de hele wereld dat het echt voelt alsof je overal ter wereld neefjes en nichtjes en ooms en tantes hebt werken. Dat klinkt misschien wat overdreven of spiritueel, maar het is echt zo. Ik zeg weleens tegen nieuwe medewerkers: het maakt nu niet meer uit waar je bent, je herkent altijd je collega’s, je herkent je familie. Op een congres met tienduizend mensen kun je zo aanwijzen wie de Roche-mensen zijn. Dat voel je gewoon.

Nu staan familiebedrijven nog weleens bekend om hun behoudendheid. Dat is bij jullie niet het geval?
Nee, zoals gezegd zijn we brave, dapper. Wat ik wel herken is behoudendheid in termen van bescheidenheid. De familie – en daarmee het bedrijf – treedt zelf niet graag op de voorgrond, het gaat echt om de nalatenschap. Het draait nooit om de familie of het bedrijf zelf, maar altijd om de gemeenschap en de patiënt.

Bij G2O werken wij met de drijfverentheorie van Harvard-professor Lawrence om de dieper liggende drijfveren van organisaties te analyseren. Ik meen dat we bij jullie een sterke drive to defend en een drive to learn zien?
Absoluut. Die drive to defend zit in alles, omdat we het heel belangrijk vinden de continuïteit te bewaken. Vanuit de lange-termijngedachte van de familie is het doorgeven van dit bedrijf iets wat altijd voorop staat. Tegelijk zitten we in een vakgebied dat draait om onderzoek en vernieuwing. We leren iedere dag terwijl we het doen. Niemand hier heeft alle kennis, daarvoor gaan de ontwikkelingen tegenwoordig veel te snel. We opereren op de cutting-edge van technologie, innovatie, data. Dat betekent dat we op alle niveaus aan moeten staan, elkaar moeten helpen en samen verder moeten komen. Dat levert hele interessante spanningsvelden op. Mensen die hier al twintig of dertig jaar werken en heel sterk de familiewaarden voelen, werken zij aan zij met jonge professionals die een start-up-cultuur zoeken of nastreven. Juist die combinatie maakt dat het werkt en dat vind ik heel bijzonder. Wat je dan namelijk krijgt is dat we vooruitgang boeken en vernieuwen, maar met behoud van onze cultuur en onze waarden.

Een doordachte website maken?

Wij helpen je graag met het creëren van een website die past bij wie je bent.

Maak een afspraakBel 030 76 33 900

Lees voor nog meer inspiratie ook:

Communicatie in crisistijd: hoe ga je hiermee om?

Lees deze blog

De ontzorgmoeder - Miriam Diekman

Lees deze blog

de Merkplaats - Mr. Alphons Geerlings

Lees deze blog

De Schutse - Klaas Ruitenberg

Lees deze blog

Serieel ondernemer en eigenaar FC Utrecht - Frans van Seumeren

Lees deze blog

Accell Group - Frank Keepers

Lees deze blog

Teamasters - Steven Kleinjan

Lees deze blog

FoodFirst Network - Jan Dekker

Lees deze blog

WWF - Kirsten Schuijt

Lees deze blog

a.s.r. - Boudewijn van Uden

Lees deze blog

Triodos - Jacoo Minnaar

Lees deze blog

InContext Consultancy Group - Thomas Benedict

Lees deze blog

Quint - Maurice Boon

Lees deze blog

Vlog 8: Wat zijn archetypen? (Deel III)

Lees deze blog

Vlog 7: Wat zijn archetypen? (Deel II)

Lees deze blog

Vlog 6: Wat zijn archetypen?

Lees deze blog

Vlog 5: Laat jezelf zien!

Lees deze blog

Vlog 4: Hoe bouw je een merk?

Lees deze blog

Vlog 3: Ben je eigenlijk wel baas over je eigen merk?

Lees deze blog

Vlog 2: Hoe trek je klanten aan?

Lees deze blog

Leuk dat je er was!

Lees deze blog

Zo raak je klanten!

Lees deze blog

Hoe krijgen we een website die past bij wie wij zijn?

Lees deze blog

Hoe krijg ik een nieuwe naam die beter bij ons past?

Lees deze blog

Hoe maak ik van al onze diensten één sterk merk?

Lees deze blog

Hoe krijg ik een nieuwe huisstijl die zit gegoten als een jas?

Lees deze blog

Vlog 1: Alles over een core business

Lees deze blog

Wat is een purpose?

Lees deze blog

Heb ik wel een purpose?

Lees deze blog

Wat nog niemand je vertelde over je bedrijf

Lees deze blog

Samenbrengen of onder één paraplu?

Lees deze blog

Hoe krijg ik een huisstijl die laat zien wie wij zijn?

Lees deze blog