Een merk laden gaat niet in één dag.
In de vorige blog hebben we het gehad over wat branding precies is en hoe het in z’n werk gaat. Deze keer zullen we verder ingaan op het effect van branding op sterke merkrelaties en waarom het zo belangrijk is om er mee aan de slag te gaan en mee aan de slag te blijven.
Het creëren van sterke merkrelaties
Het belangrijkste effect van branding is het creëren van sterke merkrelaties. Relaties die zijn gebaseerd op een gedeeld gevoel, gedeelde zienswijze of een gedeelde behoefte. Zoals eerder genoemd, gaat het niet zozeer om het letterlijk beschrijven van de overeenkomst die je hebt met de doelgroep, maar om ze dit te laten ervaren. Denk bijvoorbeeld aan een merk dat actie, gedrevenheid en doorzettingsvermogen in al zijn communicatie laat zien.
Dit merk zal klanten aantrekken die dit ook waarderen of belangrijk vinden. De gedeelde boodschap die achter zulke communicatie kan zitten is bijvoorbeeld: het leven is maakbaar en je bent verantwoordelijk voor je eigen succes. Als die boodschap zichtbaar en voelbaar is, is dat de basis voor een veel hechtere relatie dan een relatie gebaseerd op bijvoorbeeld product eigenschappen.
Trek de juiste klanten aan
Naast sterkere merkrelaties, worden de relaties ook meer betekenisvol en meer relevant. In theorie is vaak iedere klant welkom en even waardevol. In de praktijk passen simpelweg niet alle klanten goed bij je bedrijf. Niet met iedere klant heb je een goede klik. Sommige klanten kosten simpelweg meer dan ze opleveren (zo niet in geld, dan in energie of mensuren). Het belang om de juiste klanten aan te trekken is daarom groot. Relaties aan kunnen gaan op basis van gedeelde waarden of overtuigingen is daardoor nog een belangrijk voordeel van branding. De klanten die zich niet herkennen in het verhaal zullen eerder wegblijven. De klanten die zich er wel in herkennen zullen je makkelijker weten te vinden.
Graag weten hoe je meer klanten aantrekt?
Verbondenheid met het merk
Uiteraard worden merkrelaties niet in een dag gebouwd. Het mag dan ook duidelijk zijn dat branding inzet op de lange termijn. Een merk laden gaat niet in één dag. Een klant zal op meerdere punten, op meerdere momenten een uiting van branding moeten zien om een gevoel bij het merk te krijgen. Als de relatie er echter eenmaal is, dan heb je fans in plaat van klanten. Loyale volgers die niet alleen trouw van je merk gebruik blijven maken, maar dit enthousiasme verspreiden. Niet (alleen) omdat je product of dienst zo goed is, maar omdat ze zich verbonden voelen met het merk.
Deel 3: hoe pas je branding toe?
We hebben je wat verteld over het effect van branding op klanten en waarom het zo belangrijk is om branding in te zetten op lange termijn voor sterke merkrelaties. In de laatste blog over branding vertellen we je precies hoe je branding in de praktijk brengt.