Wat
is
branding?
Deel
2:
de
weg
naar
sterke
(merk)relaties

Lees het hier.

  • home/
  • blog/
  • Wat is branding? Deel 2: de weg naar sterke (merk)relaties

Een merk laden gaat niet in één dag.

Geschreven door Gijs Huisman
Strategie, branding en creatie

In de vorige blog hebben we het gehad over wat branding precies is en hoe het in z’n werk gaat. Deze keer zullen we verder ingaan op het effect van branding op sterke merkrelaties en waarom het zo belangrijk is om er mee aan de slag te gaan en mee aan de slag te blijven.

Het creëren van sterke merkrelaties

Het belangrijkste effect van branding is het creëren van sterke merkrelaties. Relaties die zijn gebaseerd op een gedeeld gevoel, gedeelde zienswijze of een gedeelde behoefte. Zoals eerder genoemd, gaat het niet zozeer om het letterlijk beschrijven van de overeenkomst die je hebt met de doelgroep, maar om ze dit te laten ervaren. Denk bijvoorbeeld aan een merk dat actie, gedrevenheid en doorzettingsvermogen in al zijn communicatie laat zien.

Dit merk zal klanten aantrekken die dit ook waarderen of belangrijk vinden. De gedeelde boodschap die achter zulke communicatie kan zitten is bijvoorbeeld: het leven is maakbaar en je bent verantwoordelijk voor je eigen succes. Als die boodschap zichtbaar en voelbaar is, is dat de basis voor een veel hechtere relatie dan een relatie gebaseerd op bijvoorbeeld product eigenschappen.

Trek de juiste klanten aan

Naast sterkere merkrelaties, worden de relaties ook meer betekenisvol en meer relevant. In theorie is vaak iedere klant welkom en even waardevol. In de praktijk passen simpelweg niet alle klanten goed bij je bedrijf. Niet met iedere klant heb je een goede klik. Sommige klanten kosten simpelweg meer dan ze opleveren (zo niet in geld, dan in energie of mensuren). Het belang om de juiste klanten aan te trekken is daarom groot. Relaties aan kunnen gaan op basis van gedeelde waarden of overtuigingen is daardoor nog een belangrijk voordeel van branding. De klanten die zich niet herkennen in het verhaal zullen eerder wegblijven. De klanten die zich er wel in herkennen zullen je makkelijker weten te vinden.

Graag weten hoe je meer klanten aantrekt?

Verbondenheid met het merk

Uiteraard worden merkrelaties niet in een dag gebouwd. Het mag dan ook duidelijk zijn dat branding inzet op de lange termijn. Een merk laden gaat niet in één dag. Een klant zal op meerdere punten, op meerdere momenten een uiting van branding moeten zien om een gevoel bij het merk te krijgen. Als de relatie er echter eenmaal is, dan heb je fans in plaat van klanten. Loyale volgers die niet alleen trouw van je merk gebruik blijven maken, maar dit enthousiasme verspreiden. Niet (alleen) omdat je product of dienst zo goed is, maar omdat ze zich verbonden voelen met het merk.

Deel 3: hoe pas je branding toe?

We hebben je wat verteld over het effect van branding op klanten en waarom het zo belangrijk is om branding in te zetten op lange termijn voor sterke merkrelaties. In de laatste blog over branding vertellen we je precies hoe je branding in de praktijk brengt.

Meer weten?

Meer info over branding?Stuur ons een mailtje

Lees voor nog meer inspiratie ook:

Wat is branding? Deel 3: hoe pas je het toe?

Lees deze blog

Wat is branding? Deel 1: hoe werkt branding?

Lees deze blog

Hoe vind je de blinde vlek van jouw organisatie?

Lees deze blog

Wat de archetypen van Jung kunnen betekenen voor jouw merk

Lees deze blog

Hoe houd je medewerkers gemotiveerd tijdens de coronacrisis? Een drijfverentest geeft inzicht.

Lees deze blog

Communicatie in crisistijd: hoe ga je hiermee om?

Lees deze blog

Roche Diagnostics Nederland - Esther de Rooij

Lees deze blog

De ontzorgmoeder - Miriam Diekman

Lees deze blog

de Merkplaats - Mr. Alphons Geerlings

Lees deze blog

De Schutse - Klaas Ruitenberg

Lees deze blog

Serieel ondernemer en eigenaar FC Utrecht - Frans van Seumeren

Lees deze blog

Accell Group - Frank Keepers

Lees deze blog

Teamasters - Steven Kleinjan

Lees deze blog

FoodFirst Network - Jan Dekker

Lees deze blog

WWF - Kirsten Schuijt

Lees deze blog

a.s.r. - Boudewijn van Uden

Lees deze blog

Triodos - Jacco Minnaar

Lees deze blog

InContext Consultancy Group - Thomas Benedict

Lees deze blog

Quint - Maurice Boon

Lees deze blog

Vlog 8: Wat zijn archetypen? (Deel III)

Lees deze blog

Vlog 7: Wat zijn archetypen? (Deel II)

Lees deze blog

Vlog 6: Wat zijn archetypen?

Lees deze blog

Vlog 5: Laat jezelf zien!

Lees deze blog

Vlog 4: Hoe bouw je een merk?

Lees deze blog

Vlog 3: Ben je eigenlijk wel baas over je eigen merk?

Lees deze blog

Vlog 2: Hoe trek je klanten aan?

Lees deze blog

Leuk dat je er was!

Lees deze blog

Zo raak je klanten!

Lees deze blog

Hoe krijgen we een website die past bij wie wij zijn?

Lees deze blog

Hoe krijg ik een nieuwe naam die beter bij ons past?

Lees deze blog

Hoe maak ik van al onze diensten één sterk merk?

Lees deze blog

Hoe krijg ik een nieuwe huisstijl die zit gegoten als een jas?

Lees deze blog

Vlog 1: Alles over een core business

Lees deze blog

Wat is een purpose?

Lees deze blog

Heb ik wel een purpose?

Lees deze blog

Wat nog niemand je vertelde over je bedrijf

Lees deze blog

Samenbrengen of onder één paraplu?

Lees deze blog

Hoe krijg ik een huisstijl die laat zien wie wij zijn?

Lees deze blog