"Hoe krijgen we een huisstijl die laat zien wie we zijn?"
Dat was de vraag die gehandicaptenzorgorganisatie De Schutse bij G2O neerlegde. Het bestaande logo was gedateerd geraakt en vormde geen representatie meer van de identiteit van de organisatie. Het was dus tijd voor een nieuwe visuele identiteit die niet alleen zichtbaar, maar ook voelbaar maakte waar De Schutse voor staat.
“Onze ambitie was in de nieuwe huisstijl van De Schutse voelbaar te maken wie we van binnen zijn”
Klaas Ruitenberg – Bestuurder De Schutse
Drijfveren in organisaties
G2O gebruikt een combinatie van verschillende modellen en theorieën om tot de unieke kern van opdrachtgevers te komen. Eén daarvan is de drijfverentypologie. Omdat drijfveren in het limbisch brein zetelen (nabij het instinct en basisemoties), ben je je er niet van bewust. Maar je drijfveren kleuren wel je complete wereldbeeld. Er zijn vier basisdrijfveren: Drive to Acquire, Drive to Defend, Drive to Bond en Drive to Learn. Deze vormen de – vaak onderbewuste – energie die ten grondslag ligt aan al het handelen en iedere beslissing. Het model helpt die unieke energie, die goed te voelen maar lastig te benoemen is, te duiden. G2O-founder Gijs Huisman vertelt: “Tijdens de diepte-interviews met directie en medewerkers van De Schutse viel ons keer op keer de enorme drive to learn op, de drijfveer die aanzet tot begrijpen, leren, verbeteren en creëren. Iedereen, op ieder niveau, was continu bezig zichzelf en zijn of haar taakinvulling naar een hoger niveau te brengen om zo de cliënten nog betere zorg te kunnen bieden. Zelfs complete woonzorgconcepten worden op eigen initiatief met elkaar bedacht. Er is veel ruimte om ideeën uit te voeren. We ontdekten ook zeker een hoge Drive to Bond, de drijfveer om hechte verbindingen aan te gaan. Begrijpelijk voor een zorgorganisatie, maar minder onderscheidend. We realiseerden ons dat in de positionering en dus ook in de vertaling naar een visuele identiteit, de Drive to Learn een uniek stukje DNA is, wat lang niet in elke zorgorganisatie gevonden wordt.”
Merkkracht
Een merkpositionering is niet anders dan de plek die jouw merk inneemt in het hoofd en hart van mensen. Het liefst een unieke plek, natuurlijk. En niet zomaar een unieke plek; een hele waardevolle, onvervangbare plek. Een diepere verbinding. Die verbinding ontstaat door je merk te laden met positieve, emotionele associaties bij de mensen die je wilt bereiken. Hoe sterker die associaties, hoe sterker de verbinding. De uitdaging was dus om het karakter van De Schutse te positioneren. Hoe doen we dat bij G2O? Daarvoor maken we onder andere gebruik van de twaalf archetypen (oerkarakters) van Jung. Een archetype is een karakter wat we heel makkelijk herkennen en waarmee we ons kunnen identificeren. Voor de Schutse hebben we de Magician als primair en de Caregiver als secundair archetype gekozen, passend bij hun identiteit. De Magician staat voor het denken in mogelijkheden, het in beweging brengen, transformatie. De Caregiver biedt je altijd een luisterend oor, een helpende hand of een sterke schouder. Verzorgen zit in zijn bloed.
Teder, kleurrijk en vrij
Hans Bartholomeus, Brand Designer bij G2O, ging met al deze input aan de slag. Hij vertelt: “De kunst is vervolgens een vorm te vinden die alle inzichten en, minstens zo belangrijk, het dieper liggende gevoel van de instelling representeert. Voor De Schutse vonden we de oplossing in een gestileerde, paars-blauw-oranje vlinder.” Klaas Ruitenberg, bestuursvoorzitter van De Schutse vult aan: “In het proces van rups tot vlinder zit een geweldige transformatie, een mooie metafoor voor de continue transformatie van De Schutse. Een vlinder is kwetsbaar en moet teder behandeld worden, net als onze cliënten. Maar een vlinder is ook kleurrijk en vrij, wat de manier van werken bij De Schutse perfect verbeeldt. Wij zijn er dus heel blij mee.”
“Door die vlinder te laten bewegen in een luchtige omgeving, iets gebogen over de naam, wordt de bescherming die De Schutse biedt aan haar bewoners, mooi verbeeld. Onze ambitie was in de nieuwe huisstijl van De Schutse voelbaar te maken wie ze van binnen zijn. We zijn als G2O heel trots op de manier waarop dit gelukt is.”
Hans Bartholomeus – Brand Designer