De
Schutse
Klaas
Ruitenberg

Lees het hier.

  • home/
  • blog/
  • De Schutse – Klaas Ruitenberg

"Hoe krijgen we een huisstijl die laat zien wie we zijn?"

Geschreven door Gijs Huisman
Strategie, branding en creatie

Dat was de vraag die gehandicaptenzorgorganisatie De Schutse bij G2O neerlegde. Het bestaande logo was gedateerd geraakt en vormde geen representatie meer van de identiteit van de organisatie. Het was dus tijd voor een nieuwe visuele identiteit die niet alleen zichtbaar, maar ook voelbaar maakte waar De Schutse voor staat.

 

“Onze ambitie was in de nieuwe huisstijl van De Schutse voelbaar te maken wie ze van binnen zijn

Klaas Ruitenberg  – Bestuurder De Schutse

 

Drijfveren in organisaties
G2O gebruikt een combinatie van verschillende modellen en theorieën om tot de unieke kern van opdrachtgevers te komen. Eén daarvan is de drijfverentypologie. Omdat drijfveren in het limbisch brein zetelen (nabij het instinct en basisemoties), ben je je er niet van bewust. Maar je drijfveren kleuren wel je complete wereldbeeld. Er zijn vier basisdrijfveren: Drive to Acquire, Drive to Defend, Drive to Bond en Drive to Learn. Deze vormen de – vaak onderbewuste – energie die ten grondslag ligt aan al het handelen en iedere beslissing. Het model helpt die unieke energie, die goed te voelen maar lastig te benoemen is, te duiden. G2O-founder Gijs Huisman vertelt: “Tijdens de diepte-interviews met directie en medewerkers van De Schutse viel ons keer op keer de enorme drive to learn op, de drijfveer die aanzet tot begrijpen, leren, verbeteren en creëren. Iedereen, op ieder niveau, was continu bezig zichzelf en zijn of haar taakinvulling naar een hoger niveau te brengen om zo de cliënten nog betere zorg te kunnen bieden. Zelfs complete woonzorgconcepten worden op eigen initiatief met elkaar bedacht. Er is veel ruimte om ideeën uit te voeren. We ontdekten ook zeker een hoge Drive to Bond, de drijfveer om hechte verbindingen aan te gaan. Begrijpelijk voor een zorgorganisatie, maar minder onderscheidend. We realiseerden ons dat in de positionering en dus ook in de vertaling naar een visuele identiteit, de Drive to Learn een uniek stukje DNA is, wat lang niet in elke zorgorganisatie gevonden wordt.”

Merkkracht
Een merkpositionering is niet anders dan de plek die jouw merk inneemt in het hoofd en hart van mensen. Het liefst een unieke plek, natuurlijk. En niet zomaar een unieke plek; een hele waardevolle, onvervangbare plek. Een diepere verbinding. Die verbinding ontstaat door je merk te laden met positieve, emotionele associaties bij de mensen die je wilt bereiken. Hoe sterker die associaties, hoe sterker de verbinding. De uitdaging was dus om het karakter van De Schutse te positioneren. Hoe doen we dat bij G2O? Daarvoor maken we onder andere gebruik van de twaalf archetypen (oerkarakters) van Jung. Een archetype is een karakter wat we heel makkelijk herkennen en waarmee we ons kunnen identificeren. Voor de Schutse hebben we de Magician als primair en de Caregiver als secundair archetype gekozen, passend bij hun identiteit. De Magician staat voor het denken in mogelijkheden, het in beweging brengen, transformatie. De Caregiver biedt je altijd een luisterend oor, een helpende hand of een sterke schouder. Verzorgen zit in zijn bloed.

Teder, kleurrijk en vrij
Hans Bartholomeus, Brand Designer bij G2O, ging met al deze input aan de slag. Hij vertelt: “De kunst is vervolgens een vorm te vinden die alle inzichten en, minstens zo belangrijk, het dieper liggende gevoel van de instelling representeert. Voor De Schutse vonden we de oplossing in een gestileerde, paars-blauw-oranje vlinder.” Klaas Ruitenberg, bestuursvoorzitter van De Schutse vult aan: “In het proces van rups tot vlinder zit een geweldige transformatie, een mooie metafoor voor de continue transformatie van De Schutse. Een vlinder is kwetsbaar en moet teder behandeld worden, net als onze cliënten. Maar een vlinder is ook kleurrijk en vrij, wat de manier van werken bij De Schutse perfect verbeeldt. Wij zijn er dus heel blij mee.”

 

Door die vlinder te laten bewegen in een luchtige omgeving, iets gebogen over de naam, wordt de bescherming die De Schutse biedt aan haar bewoners, mooi verbeeld. Onze ambitie was in de nieuwe huisstijl van De Schutse voelbaar te maken wie ze van binnen zijn. We zijn als G2O heel trots op de manier waarop dit gelukt is.

Hans Bartholomeus  – Brand Designer

 

Een doordachte website maken?

Wij helpen je graag met het creëren van een website die past bij wie je bent.

Maak een afspraakBel 030 76 33 900

Lees voor nog meer inspiratie ook:

Communicatie in crisistijd: hoe ga je hiermee om?

Lees deze blog

Roche Diagnostics Nederland - Esther de Rooij

Lees deze blog

De ontzorgmoeder - Miriam Diekman

Lees deze blog

de Merkplaats - Mr. Alphons Geerlings

Lees deze blog

Serieel ondernemer en eigenaar FC Utrecht - Frans van Seumeren

Lees deze blog

Accell Group - Frank Keepers

Lees deze blog

Teamasters - Steven Kleinjan

Lees deze blog

FoodFirst Network - Jan Dekker

Lees deze blog

WWF - Kirsten Schuijt

Lees deze blog

a.s.r. - Boudewijn van Uden

Lees deze blog

Triodos - Jacoo Minnaar

Lees deze blog

InContext Consultancy Group - Thomas Benedict

Lees deze blog

Quint - Maurice Boon

Lees deze blog

Vlog 8: Wat zijn archetypen? (Deel III)

Lees deze blog

Vlog 7: Wat zijn archetypen? (Deel II)

Lees deze blog

Vlog 6: Wat zijn archetypen?

Lees deze blog

Vlog 5: Laat jezelf zien!

Lees deze blog

Vlog 4: Hoe bouw je een merk?

Lees deze blog

Vlog 3: Ben je eigenlijk wel baas over je eigen merk?

Lees deze blog

Vlog 2: Hoe trek je klanten aan?

Lees deze blog

Leuk dat je er was!

Lees deze blog

Zo raak je klanten!

Lees deze blog

Hoe krijgen we een website die past bij wie wij zijn?

Lees deze blog

Hoe krijg ik een nieuwe naam die beter bij ons past?

Lees deze blog

Hoe maak ik van al onze diensten één sterk merk?

Lees deze blog

Hoe krijg ik een nieuwe huisstijl die zit gegoten als een jas?

Lees deze blog

Vlog 1: Alles over een core business

Lees deze blog

Wat is een purpose?

Lees deze blog

Heb ik wel een purpose?

Lees deze blog

Wat nog niemand je vertelde over je bedrijf

Lees deze blog

Samenbrengen of onder één paraplu?

Lees deze blog

Hoe krijg ik een huisstijl die laat zien wie wij zijn?

Lees deze blog