"Een betere wereld begint bij jezelf”
Kirsten, waar staat WWF anno 2020?
“Interessante vraag. We zijn op dit moment een organisatie in transitie. We zijn sinds onze oprichting relevant geweest en zijn nu bezig met hoe we over tien jaar nog steeds relevant kunnen zijn. Er zijn grote ontwikkelingen in de wereld om ons heen waaraan wij ons moeten aanpassen. Dat proces is al een jaar of twee, drie in gang. Die veranderingen zitten op twee grote thema’s: natuurbescherming enerzijds en marketing en fondsenwerving anderzijds. Wat ook nieuw is, is dat wij ons steeds meer focussen op natuurbehoud in Nederland. Wat onveranderd is, is onze doelstelling: het creëren van een wereld waarin mens én natuur floreren. “
“Het is nu veel meer dan een donateursmagazine”
Kirsten Schuijt – Directeur Wereld Natuur Fonds Nederland
Hoe geven jullie die purpose concreet vorm?
We hebben een merkstrategie ontwikkeld die ‘Be one with nature’ heet. In die naam zit het eigenlijk al: in onze visie gaat het niet uitsluitend om de natuur, maar om de natuur – biodiversiteit – in combinatie met mensen. Onze overtuiging, en ook mijn persoonlijke overtuiging, is dat dit volledig samen kan. En moet. Natuur staat niet los van de mens. Wij zijn integraal en onlosmakelijk deel van de natuur.
Hoe is dat anders dan vroeger?
Als een rode lijn door onze geschiedenis loopt onze focus op bescherming van bedreigde diersoorten. Gaandeweg is dat veranderd naar focus op de gebieden waar die dieren leven, dus de bossen, de zeeën, etc. Maar de mensen die daar leven werden nog weleens vergeten, terwijl zij juist cruciaal zijn om de natuur te beschermen. Toen hebben we opnieuw de focus verlegd, naar hoe je natuurbescherming en economische ontwikkeling kunt verbinden. En de stap die we nu maken in ons denken en onze communicatie is dat mens en natuur onderdeel zijn van hetzelfde systeem. Ze bestaan dus niet naast elkaar, maar vormen één geheel. Zo brengen we natuur dichterbij de mensen. Dit alles vraagt ook om nieuwe businessmodellen.
Wat bedoel je daar precies mee?
We werken nauw samen met de financiële sector aan projecten die privaat gefinancierd worden en uiteindelijk moeten renderen. Het klinkt misschien gek, maar investeren in natuur loont. Maar dat is dus heel wat anders dan werken met donaties. We hebben een meer zakelijke kijk moeten ontwikkelen om andere geldstromen aan te boren.
Hoe zie je jullie purpose terug in jullie communicatie?
We focussen meer op de verhalen over mensen die samenleven met wilde dieren. In onze communicatie schetsen we niet alleen maar donkere doemscenario’s, maar focussen we op wat er wél kan. Die positieve insteek is het belangrijkst. Wij zijn van de verbinding, niet van de tegenstelling.
Een van jullie voornaamste communicatiemiddelen is jullie magazine. Past een papieren uitgave nog wel bij een natuurbeschermingsorganisatie anno nu?
Dat is een terechte vraag en daar hebben wij intern ook discussie over gehad. We hebben diepgaande onderzoeken gedaan bij onze achterban. Is een magazine nog nodig? Zo ja, hoe vaak dan? Wat voor content moet daar in staan? Uit die onderzoeken kwam heel duidelijk naar voren dat sommige mensen een online magazine prima vinden, maar dat het grootste deel het magazine echt graag wil ontvangen. Toen hebben we besloten het oude Panda Magazine weg te doen en dat te vervangen door een hoogwaardig magazine, Be one with nature, dat drie keer per jaar uitkomt en dat door de kwaliteit een veel langere levenscyclus heeft. Het mooie van het nieuwe magazine is dat het niet alleen om onze verhalen gaat, maar ook om inspirerende projecten van partners, bedrijven en burgers. Het is nu veel meer dan alleen een donateursmagazine.
Wat hoop je als directeur van het WNF nog mee te maken?
Da’s een leuke. Pfoeh… Kijk, binnen WWF kun je werken aan allerlei hele grote, belangrijke, mondiale thema’s. Maar mijn persoonlijke motivatie zit ‘m ook in het boeken van kleine, concrete successen. Ik wil een programma neerzetten in zuidelijk Afrika om een enorme olifantencorridor te bewerkstelligen. Ik wil voor de Noordzee een goed akkoord sluiten zodat we met behoud van de natuur economisch vooruit kunnen. En ik hoop dat we heel veel Nederlanders kunnen inspireren om het verschil te maken. Als dit allemaal binnen mijn termijn lukt ben ik heel tevreden!