Geef je merk karakter
Je huisstijlkleuren vertellen veel over je merk of organisatie. Het is vaak één van de eerste indrukken die iemand krijgt. Met de juiste uitstraling kun je bepaalde emoties oproepen bij je doelgroep. Maar hoe kies je dan de juiste huisstijlkleuren? En wat vertellen die kleuren over het karakter van je merk? We helpen je graag op weg.
Je logo is hét herkenningspunt van je merk. Het is in één oogopslag te zien en vaak de eerste indruk die mensen krijgen van je organisatie. En juist die eerste indruk kan cruciaal zijn. Door de juiste beleving te creëren kun je een positieve emotie oproepen en daarmee een positieve indruk achterlaten. Aangezien je huisstijlkleuren een wezenlijk onderdeel van je logo zijn spelen deze hier een belangrijke rol in.
Maar hoe kun je de juiste huisstijlkleuren bepalen? De eerste stap is altijd het in kaart brengen van de merkidentiteit. Wie ben je? Waar ligt je kracht? Binnen G2O voeren we daarvoor een uitgebreide identiteitsanalyse uit om de kern van je organisatie te vinden. Deze analyse is trouwens een onderdeel van een groter geheel: de Brand Scan.
Vraag ons e-book “Wat maakt sterke merken” aan. Boordevol inhoudelijke content over merken, archetypes en het bouwen van sterke merken!
De volgende stap is de merkstrategie. Deze zegt iets over welke plaats in de markt je merk gaat innemen. Deze moet relevant zijn voor de doelgroep. En is deze uniek ten opzichte van directe concurrenten? Je wilt immers onderscheidend zijn ten opzichte van de concurrentie. Het opstellen van een Brand Strategy is onderdeel van de positionering, merkwaarden en archetypen.
Vooral de archetypen creëren een duidelijk verband tussen je merkidentiteit en het karakter van je onderneming. Maar wat zijn die archetypes dan precies? Bij G2O gebruiken we de twaalf archetypen van Jung als leidraad. Deze worden intuïtief herkent door de doelgroep én zorgen ervoor dat mensen zich kunnen identificeren met je merk of organisatie. Elk mens heeft emotionele associaties met deze archetype van Jung.
Tijdens de identiteitsanalyse ben je erachter gekomen wie je bent en waar je kracht ligt. Op basis van deze waarden bepalen we het primaire en secundaire archetype wat het meest overeenkomt met jouw merk of organisatie. Er kan natuurlijk ook overlap zijn met twee of meer verschillende karakters.
En dan de fase waar het in dit artikel allemaal om draait: het Brand Design. In deze fase wordt er een uitstraling ontwikkeld die naadloos aansluit bij je identiteit, gebaseerd op de eerder uitgedachte brand strategy. Een logo en huisstijl zijn hier een belangrijk onderdeel van.
Op basis van de eerder gekozen archetypes kun je vaak al een grove sortering maken van geschikte kleuren. Heeft jouw merk als archetype de ruler? Dan kun je blauw of donkergroen kiezen als huisstijlkleur. Dit zijn veilige en stabiele kleuren, die goed aansluiten bij jouw karakter. Is jouw organisatie meer een hero? Dan kun je het beste kiezen voor kleuren met veel kracht zoals rood
Zoals aangegeven komt het ook regelmatig voor dat er meerdere archetypes bij je merk passen. Het komt dan ook veel voor dat er meerdere kleuren worden gebruikt. Neem bijvoorbeeld de huisstijlkleuren van Burgland Bouw; donkerblauw en groen. Zij hebben het archetype ruler. De gekozen kleuren en strakke lijnen in het logo zorgen ervoor dat dit in één oogopslag duidelijk wordt. Zonder dat je dit weet, roepen de kleuren in combinatie met de vormentaal een gevoel op.
Ben je benieuwd naar de mogelijkheden en wil je jouw merk van een ijzersterk karakter én bijbehorende huisstijlkleuren voorzien? G2O is gespecialiseerd in het creëren van de huisstijl die bij jouw organisatie past en het ontwikkelen van de benodigde merkperceptie. Maak vrijblijvend een afspraak of stuur een berichtje via de chat rechtsonder in beeld, dan doen we binnenkort een bakkie!