Merk
positioneren

Wat is het geheim?

  • home/
  • Merk positioneren

Je merk positioneren

Merkpositionering is een krachtig marketing concept. Het staat centraal in jouw organisatie. Als jouw merk op de juiste manier gepositioneerd is zorgt het voor onderscheidend vermogen binnen de juiste doelgroep. Ook brengt het een eenduidige en herkenbare boodschap met zich mee. Maar hoe weet je nu zeker dat jouw merk goed gepositioneerd is? En hoe kun je een merk überhaupt het best positioneren?

Eigen. Ons Magazine

Download ons Eigen Magazine

Magazine aanvragen

Wat is een merk ‘positioneren’?

Positioneren draait vooral om beeldvorming. Het zorgt voor beeldvorming bij een bepaalde product of dienst en de organisatie in zijn algemeenheid. Maar het is ook niet onbelangrijk dat je zelf nagaat hoe je wilt dat je merk bekend staat. Het is dus een mix tussen jouw doelgroep en wat jij zelf wilt overbrengen. De formule om deze mix te maken is: een dosis transparantie en creativiteit. Als jij niet in kaart hebt wat de wensen en behoeften vanuit de doelgroep zijn en wat jij zelf naar buiten brengt, zul je ook geen sterk merk kunnen neerzetten. Vraag jezelf dus af:

  • Hoe wil je dat jouw merk bekend staat? Dus wat is je missie en visie?
  • Wat ervaart jouw doelgroep als ze met je merk in aanraking komen?
  • Hoe kun jij jouw merk onderscheiden, wat maakt het uniek?
  • Is jouw merk herkenbaar genoeg?
  • Komen de voordelen van jouw product of dienst duidelijk genoeg naar voren?
  • Is jouw merkpositionering leidend binnen je bedrijf of organisatie?
  • Komt de positionering terug in de communicatie-uitingen? Zoals in de huisstijl?

Jouw merk in de markt zetten

Inmiddels ben je er wel achter dat er een hele strategie achter de merkpositionering van een bedrijf zit. Alle elementen moeten vormen één geheel, alleen dan krijg je transparantie en een duidelijke onderbouwing voor al je marketing keuzes. Hierin staat de onderneming zelf, de doelgroep, concurrentie en de gehele markt, centraal. Maar het startpunt voor het positioneren van een merk is de organisatie zelf. Daar ligt namelijk het fundament voor branding: jullie unieke kracht.

Jouw merk positioneren met G2O

Het is wellicht lastig al deze componenten volledig in kaart te brengen. Daarom is wat advies voor dit uitgebreide onderwerp nooit verkeerd. Bij G2O houden we, zelf als Brand Builders, ook een strategie aan voor merkpositionering. Met onze Brand Scan gaan wij samen met jou op zoek naar de kern van jouw organisatie. Vanuit de Brand Scan kan er een sterke merkpositionering ontwikkeld worden. De Brand Scan bestaat uit een identiteitsanalyse (bevat ook een drijfverenanalyse), doelgroep analyse en marktonderzoek.

Voor Kop of Munt hebben we een prachtige nieuwe huisstijl ontwikkeld, ook wel de stijl vertaling van merkpositionering. Bekijk ook de volledige case.

 

Van
Transporting
Wheels
naar
TransConnect:
een
merk
dat
verbindt

Wat doe je als je internationaal wilt doorgroeien?

Bekijk deze case

Een
merk
dat
werkt
én
inspireert

Een nieuwe uitstraling

Bekijk deze case

Wat
als
je
niet
meer
uitstraalt
wie
je
als
organisatie
bent?

Hoe brengen we onze identiteit en uitstraling op één lijn?

Bekijk deze case

Mogen we aan jouw merkwaarde bouwen?

Leuk, we helpen je graag! Bel, mail of kom langs.

Gratis consultBel 030 76 33 900