Ontwerp
van
een
huisstijl

laat je inspireren

  • home/
  • Ontwerp van een huisstijl

Ontwerp van een huisstijl

Je hebt een merk of bedrijf of een plan om dit op te zetten. Uiteraard wil je dat je merk straalt en dat deze een waardevolle indruk achterlaat. Het merk is kortom hét visitekaartje van jouw bedrijf. Maar hoe zorg je ervoor dat jouw merk uit het oog springt? Dit begint bij het ontwerp van je huisstijl. Ben je benieuwd waarom en wat we voor je kunnen betekenen? Lees verder.

Eigen. Ons magazine

Download ons Eigen Magazine

Wat is een huisstijl precies?

Misschien heb je het begrip huisstijl al eens voorbij horen komen. Het ontwerp van je huisstijl heeft een grotere invloed op jouw merk dan je denkt. Het is de wijze waarop je je presenteert naar de buitenwereld en laat zien wie je bent in één oogopslag. Denk aan: je klanten, leveranciers, medewerkers en iedereen die betrokken is bij jouw organisatie.

Je huisstijl is de visuele presentatie van meerdere middelen, waaronder: het logo, alle gebruikte kleuren, typografie en overige bijbehorende visuele elementen. Het ontwerp van je huisstijl zal dus terugkeren in alle middelen die betrokken zijn bij jouw merk!

Waarom is je visuele presentatie zo belangrijk?

De huisstijl van je merk wordt consequent gebruikt, het is een terugkerend onderwerp. Je blijft de huisstijl gebruiken voor al je communicatiemiddelen: website, visitekaartjes, nieuwsbrieven, flyers etc. De visuele elementen van jouw bedrijf zorgen voor herkenbaarheid van het merk. Het is een kans om jezelf te onderscheiden van de concurrent met specifieke kleuren of bepaalde vormen. Deze visuele elementen zijn ervoor om de identiteit van jouw merk te versterken, mits je deze op de juiste manier gebruikt.

Unieke bedrijfsnaam bedenken - Meestersgilde - Workstead

Daarnaast is het van belang om goed na te denken over het ontwerp van je huisstijl. Het is niet de bedoeling dat je deze jaarlijks verandert, de huisstijl zorgt écht voor herkenning op lange termijn. En alhoewel sommige huisstijlen tijdloos zijn, kan het om de zoveel tijd toch slim zijn om vernieuwing aan te brengen. Maar dan wel met wat subtiele aanpassingen. Heb je hier hulp bij nodig? Onze specialisten geven je graag advies.

Het ontwerp van je huisstijl: hoe gaan we aan de slag?

We helpen je om de juiste emoties op te roepen met je merk. Maar dit doen wij niet zomaar. Voor we beginnen met het ontwikkelen van een ontwerp voor jouw huisstijl moeten we je eerst leren kennen. Wie ben je? Wat wil je uitstralen? Wat zijn je doelen? Dit zijn allemaal belangrijke vragen die helpen met het vormen van jouw identiteit. Door middel van een brand scan zoeken we naar je unieke kracht. Vervolgens gaan we aan de slag met een brand strategy waarbij onze designers diverse samenhangende keuzes maken gebaseerd op je sterkste punten. Als de basis, de fundering staat, gaan we aan de slag met het ontwikkelen van een logo en huisstijl die hierbij aansluiten.

Dit alles resulteert in een onderscheidend logo met een bijpassende huisstijl. En deze huisstijl wordt bij voorkeur doorgevoerd in alle visuele elementen van jouw bedrijf. Hier komt het stukje herkenbaarheid om de hoek kijken. Je wilt je klant niet verwarren met een prachtig, professionele website en een onherkenbaar, chaotisch pand met compleet andere kleuren. Op het moment dat je klant binnenloopt zou dit inconsistentie op kunnen wekken. Uiteraard wil je een bedrijf dat zelfvertrouwen en daadkracht uitstraalt!

Kleuren van je huisstijl

De kleuren van je huisstijl roepen, net als beelden, vormen en taal, bepaalde emoties op. Door het juiste gebruik van deze elementen, laat je zien wie je bent. Daarom is het van belang dat je je huisstijl laat spreken door middel van de juiste kleuren. Geef daarom extra prioriteit aan kleurgebruik. Kleur heeft namelijk een sterke invloed op hoe mensen je identiteit ervaren! Mits je het kleurgebruik op de juiste manier toepast, kan dit aanzienlijk zorgen voor een positieve ervaring. Wist je al dat het wetenschappelijk bewezen is dat kleurenpsychologie een rol speelt? Het is dus zeker relevant om je hier goed in te verdiepen voor het ontwerp van je huisstijl.

Er komen vele ‘regels’ kijken bij het gebruik van specifieke kleuren in een huisstijl. Zo staan kleuren voor bepaalde eigenschappen of kwaliteiten. Word je hier nieuwsgierig door? Neem eens een kijkje op dit artikel van The Logo Company. Hier kom je meer te weten over de psychologie van kleur conceptie en kom je erachter welke kleuren geschikt zijn om het gebruik van kleuren in je huisstijl optimaal te benutten.

Archetypes

Is het ontwerp van je huisstijl af? Dan is het tijd om je identiteit vorm te geven. Je wilt iedereen laten zien wat er schuilt achter de persoonlijkheid van je organisatie. Dit kun je doen door middel van een archetype. De aArchetypen die wij gebruiken zijn twaalf verschillende oerkarakters om een gevoel te koppelen aan je merk. Je kiest vaak een primair en secundair archetype en hieruit werk je je identiteit verder uit tot een samenhangende associatie. Jouw merk heeft nu ook een tastbaar karakter!

Onze projecten

Wij hebben diverse klanten geholpen met een uniek ontwerp voor hun huisstijl. Zo hebben wij voor Spotler een eigenzinnige merk identiteit weten te creëren. Spotler had na hun nieuwe samenwerking een eigen huisstijl ontwikkeld. Al gauw kwamen ze erachter dat deze huisstijl niet helemaal paste bij het nieuwe merk. Vervolgens kwam G2O om de hoek kijken. We hebben een compleet nieuwe huisstijl ontwikkeld die de unieke eigenheid van Spotler duidelijk naar voren bracht.

Ben je benieuwd naar meerdere projecten met een succesvolle identiteit? Kijk ook eens hoe we aan de slag zijn gegaan voor De Schutse, Burgland Bouw en Van den Berg Vleesexperts.

De volgende stap

Begin je helemaal opnieuw en wil je een nieuw ontwerp voor je huisstijl of heeft jouw merk een opfrisbeurt nodig? Maak een afspraak! Graag drinken we een bakkie koffie en kijken we mee in jouw bedrijf om te ontdekken waar jouw kracht ligt en deze op een waardevolle manier te uiten.

Contact opnemen?

Leuk! Bel, mail of kom langs.

Gratis consultBel 030 76 33 900