Een volledige rebranding
De experts op het gebied van vlees
Patrick en Hillegonda van den Berg zijn ondernemers die met plezier en passie voor hun vak gaan. In de kleine twintig jaar dat hun bedrijf bestond waren de activiteiten dan ook aanzienlijk uitgebreid. Hillegonda vertelt: “In- en verkoop van vlees is nog steeds de basis, maar daar omheen doen we zoveel meer. We zetten ons in voor alle facetten van de hele keten, dus van boer tot bord. We adviseren leveranciers en klanten, geven trainingen, initiëren activiteiten en delen ontwikkelingen in de branche. We zijn voortdurend bezig de keten over de hele breedte te verbeteren.”
Rik van Riel, Brand Consultancy Director bij G2O, vult aan: “Toen Patrick en Hillegonda hun verhaal deden en hun bedrijf lieten zien, zagen we meteen dat er meer nodig was dan alleen een website. Het gat tussen hun imago en hun werkelijke identiteit was veel te groot geworden.” In de visie van G2O moeten die twee hetzelfde zijn. Hoe dichter een merk bij zichzelf staat, des krachtiger en congruenter het zijn verhaal kan vertellen en zijn doelgroep kan raken. Niet door een opgelegde vorm, maar door het eerlijke, intrinsieke en dus unieke verhaal.
G2O zette zijn tanden in het bedrijf. We namen interviews af en startten een drijfveren-onderzoek met directie, medewerkers en klanten. Zo brachten we de identiteit van de organisatie scherp in beeld; het vertrekpunt voor hun unieke positionering. Het belangrijkste inzicht dat G2O presenteerde: Van den Berg is al lang geen vleeshandel meer, maar een volwaardige en vertrouwde expert die de totale keten beheerst. Rik van Riel: “Om je kern uit te dragen moet je omarmen wie je echt bent. Zijn en zeggen dus. Daarom was ons belangrijkste voorstel: laat veel meer van jezelf zien en de rol die je in de keten hebt ook in branding te pakken, dus niet alleen in de manier van handelen. Dat is meer dan alleen de naam aanpassen. Laat dit ook terugkomen in de huisstijl, je website en alle andere communicatie. Kortom: maak dit voelbaar in je totale branding.
“Dat was wel even slikken”, vertelt Hillegonda eerlijk. “We blazen niet graag hoog van de toren. Ging dit niet iets te ver?” Maar G2O hield de ondernemers een spiegel voor: dit is echt wie jullie zijn, dan moet je ook niet bang zijn om dat te vertellen! Langzaamaan gingen Patrick en Hillegonda het zien. Zij vertelt: “Hoewel dit bedrijf ooit begon met Patrick, staat er inmiddels een compleet team van gepassioneerde experts naast hem. In de herpositionering krijgen zij ook de waardering die zij verdienen. Uiteindelijk zagen we dat dit gewoon perfect bij ons paste.” Om de aangescherpte positionering vorm te geven, kwam er een nieuwe visuele identiteit waarin de innovatieve, vooruitstrevende spirit van het bedrijf en de expertise van het team centraal staan. Uiteindelijk kwam de gevraagde nieuwe website er. Maar wel als onderdeel van een complete rebranding.
Gijs Huisman, Eigenaar G2O
Wat jouw organisatie nodig heeft is misschien
wel eerst een goed gesprek met Gijs.