Lees het hier.
Het juiste jasje
De ontwerpen van die creatieve kennis of de drukkerij om de hoek hebben het altijd prima gedaan, maar nu is het tijd voor professionalisering. Je organisatie en de markt staan immers ook niet stil. Het is belangrijk dat wat je als bedrijf naar buiten brengt, matcht met wie je bent. Een social media post, een advertentie in de krant of een billboard, elk middel representeert jouw organisatie en draagt bij aan de branding van je merk. Die uiting moet dus een passende uitstraling hebben en de juiste boodschap vertellen. Met duidelijke communicatierichtlijnen zorg je ervoor dat jouw huisstijl consistent wordt doorgevoerd en alle uitingen in lijn zijn.
Lees verderWat moet er allemaal aangepast worden?
“Elk middel representeert jouw organisatie en draagt bij aan de branding van je merk.”
Doordachte huisstijl
Communicatiemiddelen professionaliseren vraagt om doordachte en duurzame stijlkeuzes, gebaseerd op de unieke kracht van jouw bedrijf. Daarnaast moet jouw communicatie een snaar raken bij je doelgroep en zich onderscheiden van de concurrentie. Al deze keuzes vormen uiteindelijk de huisstijl, onderdeel van je Brand Identity. Hoe overtuigender jouw huisstijl, hoe duidelijker voelbaar wordt waar je merk voor staat. Een overtuigende huisstijl vereist zorgvuldige keuzes in je logo, kleurgebruik, typografie, vormentaal, beeldstijl, merkgeluid en tone of voice.
Juiste associaties
Roepen jouw huidige uitingen de juiste associaties op? Geven ze bijvoorbeeld een gevoel van warmte en vriendelijkheid, of voelen ze koud en afstandelijk? Lijken het uitingen van een start-up, of zien ze eruit alsof dit bedrijf al jaren bestaat? Probeer je directe sales te generen, of laat je zien waar je als merk voor staat? Als dit soort associaties niet overeenkomen met de werkelijkheid, is het misschien tijd voor een nieuwe positionering. Heb je een duidelijke huisstijl, maar is deze gedateerd? Dan is een restyle nodig. Het karakter blijft behouden, de stijl krijgt een update.
Alles in lijn brengen
Als je Brand Identity is vastgelegd én deze precies past bij wie je bent, dienen alle communicatiemiddelen hiermee in lijn te worden gebracht. Daarvoor is een Brand Guide nuttig. Hierin leggen we alle communicatierichtlijnen vast, aangevuld met templates voor diverse middelen. Dit naslagwerk en de templates zorgen ervoor dat iedereen die ermee werkt, dezelfde voorwaarden en regels hanteert. Op die manier ga je een duidelijke lijn herkennen in alle uitingen en wordt je huisstijl consistent toegepast.
Als je Brand Identity gedefinieerd is, hoef je er alleen nog maar voor te zorgen dat deze bewaakt wordt. Zo professionaliseer je alle communicatiemiddelen.
Lees meer over hoe wij dat doen.
Identiteit
Ik wil een sterk merk in de markt zetten, waar moet ik beginnen met mijn merkpositionering?
Ons antwoord