De
ROI
van
branding,
wat
levert
een
sterk
merk
op?

Lees het hier.

Hoe bereken je dit nou?

In een gezonde organisatie worden kosten en baten constant afgewogen. Je wilt immers dat je investeringen voldoende opleveren en voor branding is dat niet anders. Het blijkt echter nog knap lastig om een cijfer aan het effect van branding te hangen. Want hoe bereken je nu precies de ROI van branding?

Test het hier (gratis!)

Hoe sterk is jouw merk?

Benieuwd hoe sterk jouw merk is? Vul de test in voor een gratis adviesgesprek (1-2 uur) bij ons op locatie in Utrecht.

Stap 1 van 6

16%

“Branding maakt het verschil tussen een gewone klant en een fan voor het leven”

Groot, maar niet te meten
Om maar meteen met de deur in huis te vallen: de ROI van branding is niet te meten. Een sterk merk heeft een positief effect op zoveel vlakken, dat de precieze impact niet te achterhalen is. Maar dat de impact groot is staat vast. Met consistente, authentieke communicatie communiceer je niet alleen effectiever, maar trek je ook nog eens de juiste doelgroep én de juiste medewerkers aan. Bovendien is op langere termijn een sterk merk letterlijk meer geld waard: mensen zijn bereid voor de producten van sterke merken meer te betalen dan alleen de kostprijs plus een kleine marge. Apple is hier wellicht het meest aansprekende voorbeeld van.

Branding is emotie
Voor de rekenmeesters binnen organisaties is branding soms een ongrijpbaar thema. Als het resultaat niet te meten is, is het dan geen geldverspilling? Neem van ons aan: dat is het niet. Branding gaat over gevoel, beleving, de emotionele waarde van het merk voor klanten en medewerkers. Branding maakt het verschil tussen een gewone klant en een fan. Tussen een eenmalige transactie en een langdurige relatie. Tussen afstandelijke medewerkers en betrokken collega’s. Dat zijn cruciale verschillen.

Onmisbaar onderdeel van de strategie
De ROI van branding mag dan niet goed meetbaar zijn, de investering in een sterk merk betaalt zich dubbel en dwars uit. Of je nu op zoek bent naar meer of betere klanten, het juiste personeel, een krachtiger teamspirit of simpelweg een beter netto resultaat. Branding is vandaag de dag een essentieel en integraal onderdeel van iedere gezonde bedrijfsstrategie.

Het effect is dan moeilijk te meten, goede branding is ook moeilijk te missen. Hoe sterker je merk, des te waardevoller je wordt voor klanten, medewerkers en aandeelhouders.

Van jouw organisatie een (nog) sterker merk maken?

Bekijk hoe wij dit met je zullen aanpakken.

Bekijk onze aanpakBel 030 76 33 900