Hoe
positioneer
je
een
bedrijf

Verover het hart van je klanten

  • home/
  • Hoe positioneer je een bedrijf

Jouw bedrijf als sterk merk?

Hoe is de huisstijl van jouw bedrijf tot stand gekomen? Heb je een logo laten ontwerpen door een kennis en de rest van je huisstijl hier losjes op gebaseerd? Of heeft een professional nagedacht over je bedrijfsidentiteit en een doordachte huisstijl neergezet mét betekenis?

3 stappen om je bedrijf te positioneren

Je hebt misschien wel eens gehoord van de Golden Circle: why, how en what. In zijn TED-talk gaat Simon Sinek, de bedenker van deze Golden Circle, uitgebreid in op de waarom-vraag. Ongetwijfeld heb wel eens van hem gehoord, dit is namelijk één van de bekendste en meest bekeken TED-talks.

Deze 3 woorden vormen de kern en helpen je om het antwoord te vinden op de vraag “Hoe positioneer je een bedrijf”.

    1. Why – waarom doe je wat je doet
      De belangrijkste vraag in dit proces is WHY. Wat is de aanleiding voor het starten van je bedrijf? Wat is je drijfveer en waar geloof je in? Kortom: Waarom bestaat je bedrijf en waarom is dat een toegevoegde waarde voor anderen?
    2. How – hoe past jouw organisatie daarbij
      Wat is er nodig om de why uit te voeren? Dan gaat het om handelingen maar ook om je bedrijf op zich. Welke mensen met welke specialismen heb je nodig? En welke mentaliteit verwacht je van hen?
    3. What – waar blink jij in uit
      In de Golden Circle staat what voor het resultaat: wat is de uitkomst van het waarom. Dit kan zijn de behaalde winst maar zeker zo belangrijk is de invulling van behoefte van de klant.

 

 

 

 

Positioneer je bedrijf ook intern

Nu je de 3 woorden van de Golden Circle voor jouw bedrijf hebt uitgewerkt, heb je de basis gelegd voor het positioneren van je bedrijf. Belangrijk is nu om de why, how, what vragen in de organisatie te toetsen. Zien jouw medewerkers dit ook zoals jij het hebt omschreven? Wellicht kun je de why, how, what vragen nog wat verder uitwerken met hun feedback.
Belangrijk is dat niet alleen jij of het management, maar ook zeker de medewerkers zich hierin kunnen vinden. Zij zijn uiteindelijk degenen die dit in het contact met de klant zullen gaan toepassen.

Vervolgens is het zaak om ook te zorgen dat alle uitingen, zowel intern als extern de positioning statement uitdragen. Denk bijvoorbeeld aan HR, werkomgeving en marketing.
Het kan verstandig zijn om je huisstijl nog eens kritisch onder de loep te nemen. Draagt deze jouw statement uit en draagt deze bij aan het positioneren van je bedrijf zoals je dat voor je ziet?

Schakel een specialist in

Het proces om antwoord te geven op de vraag “Hoe positioneer je een bedrijf” heeft dus wel wat voeten in de aarde. Dat het overweldigend kan zijn snappen we bij G2O maar al te goed. Daarbij kan het best lastig zijn om je eigen bedrijf, dat helemaal is verweven in jouw leven, van een afstandje te bekijken.

Laat dat nou precies zijn waar onze passie ligt: ontdekken wat de identiteit van jouw organisatie is en het positioneren van bedrijven met alles dat daarbij komt kijken.
Van brandidentiteit tot brandstory, huisstijl en website design, bij G2O is jouw bedrijf in goede handen.

Wil jij gaan knallen in de markt? Kom dan gerust eens langs om hierover te sparren of neem contact met ons op. Ontdek wat wij voor jou kunnen betekenen en positioneer je bedrijf zodat niemand meer om je heen kan.