Ontwikkel
een
professionele
huisstijl

Alles over een professionele huisstijl

  • home/
  • Ontwikkel een professionele huisstijl

Een professionele huisstijl roept positieve associaties op

Een huisstijl is vaak belangrijker dan de meeste mensen denken. Een huisstijl zorgt er namelijk voor dat alle merkuitingen van je bedrijf consistent zijn en positieve associaties oproepen bij je doelgroep. En zo zijn er allemaal aspecten die bijdragen aan het ontwikkelen van jouw huisstijl. Wil je weten hoe je een professionele huisstijl creëert en je jouw merk laat stralen? Lees dan verder!

Eigen. Ons magazine

Download ons Eigen Magazine

Alles weten over logo’s, huisstijlen, merkidentiteit en nog veel meer? Vraag vrijblijvend ons Eigen Magazine in, boordevol unieke content!

 

Wat houdt een professionele huisstijl in?

Je bedrijf is niet compleet zonder huisstijl. Het is de wijze waarop jouw bedrijf zich naar buiten toe presenteert. Een huisstijl bestaat uit verschillende aspecten, waaronder het logo, de typografie, kleurstelling en meerdere visuele elementen. Het creëert een gevoel over wie je bent en waar je voor staat. En dat allemaal in één oogopslag!

Het kleurgebruik, typografie en de beelden die je gebruikt zijn allemaal kleine onderdelen die samen bepaalde emoties op kunnen roepen bij bestaande klant of potentiële klanten. Het creëert een gevoel over wie je bent als bedrijf. Je gebruikt de huisstijl dan ook in vrijwel alle uitingen: van interieur tot visitekaartje, van website tot sales presentatie.

Waarom is een professionele huisstijl belangrijk?

De huisstijl van je bedrijf zorgt ervoor dat alle merkuitingen herkenbaar zijn. Daarom is het belangrijk dat een huisstijl consistent is doorgevoerd. Daarnaast bewijzen vele studies dat een professionele huisstijl heel waardevol is bij het opbouwen van een positieve naamsbekendheid en zelfs bij het succes van een bedrijf. Het is de visuele identiteit van jouw bedrijf, daarom is het erg waardevol als de uitstraling van je huisstijl en logo passen bij de persoonlijkheid van jouw bedrijf. Ze dragen uit wie je bent.

Kleuren, vormen, taal en afbeeldingen roepen bepaalde emoties op. Door deze elementen op de juiste manier te combineren, zorg je voor de juiste huisstijl. Je straalt uit wie je bent door middel van je ontworpen huisstijl. Neem je logo als voorbeeld, deze is bedoeld als visitekaartje voor je merk. Het is een snelle en visuele herkenbaarheid en vormt daarmee de basis voor je huisstijl. Het is een verzameling van allerlei elementen waar je je visuele identiteit mee versterkt. Een eerste indruk op je huisstijl wordt bepaald wanneer er wordt gekeken naar je logo. Deze moet dus al perfect zijn en de juiste uitstraling geven voor jouw merk.

Hoe ontwikkel je een professionele huisstijl?

Wil je zelf aan de slag met het ontwikkelen van een professionele huisstijl? Dan zijn er een paar dingen waar je op moet letten. Ten eerste, weet wie je bent. Als je dit helder hebt, dan weet je ook wat je uit moet stralen, zodat je een huisstijl creëert die niet alleen mooi is, maar vooral past bij wie je bent. Wat gebeurt er als je menselijke eigenschappen toekent aan jouw bedrijf of merk? Om antwoord te geven op die vraag kun je gebruik maken van de Archetypen van Carl Jung. Het zijn karakters die iedereen kent en herkent uit verhalen, boeken, films, mythen, etc. Denk bijvoorbeeld aan een held, een wijze man of onschuldig kind. Deze kun je inzetten voor branding. Als je bijvoorbeeld als een held gaat communiceren, dan krijg je ook alle eigenschappen mee die bij een held horen. Maar ook alle associaties die daarbij horen.

Ten tweede is het belangrijk dat je een huisstijl en logo ontwikkelt wat tijdloos is. Deze kan later aangepast worden, maar net zoals je identiteit, is het ook niet handig om je huisstijl om de haverklap te veranderen. Klanten zouden hierdoor kunnen denken dat je niet weet wat je wilt met je bedrijf of merk. Stel dus concreet vast waar je kracht ligt en hoe je deze het beste kan uiten door middel van je huisstijl. In sommige gevallen kan het meerwaarde bieden als je de bestaande huisstijl een ‘opfrisbeurt’ krijgt. Wil je meer tips voor het creëren van een nieuwe huisstijl in 2023?  Lees hier verder.

Kleurgebruik in je huisstijl

Wil je een goed doordachte huisstijl creëren? Geef extra prioriteit aan het kleurgebruik! Wist je dat kleuren een aanzienlijke invloed hebben op hoe mensen je identiteit ervaren? Door middel van de juiste kleuren kan je je bedrijf automatisch helpen aan een positieve customer experience! Je kunt je website ermee optimaliseren en toegankelijker maken. Door wetenschappelijk onderzoek weten we dat er sprake is van kleurenpsychologie en het zou zonde zijn om van deze kennis geen gebruik te maken.

Zo is gebleken dat twee kleuren erg aangenaam werken op websites, maar ook de beste logo’s bestaan vaak uit twee kleuren. Het helpt hierbij om te kijken naar de kleuren van populaire en succesvolle merken zoals bijvoorbeeld Coca Cola, Heineken, Youtube en Starbucks.

Wil je graag meer weten over wat de psychologie van kleurperceptie voor jouw huisstijl kan betekenen? Neem dan vooral een kijkje naar de ‘color emotion guide’ van The Logo Company. Deze infographic dient als fijn hulpmiddel als je de kernwaarden van je organisatie wilt vertalen naar de geschikte kleuren voor jouw huisstijl.

Een huisstijl laten ontwerpen?

G2O helpt jou graag met het ontwikkelen van een (nieuwe) professionele huisstijl. Maar voor we beginnen, leren we je graag kennen. Zo komen we erachter wat jouw unieke kracht is. We beginnen met een brand scan en daarop volgt de brand strategy. Na deze twee fasen kunnen onze brand designers onderbouwde en samenhangende keuzes maken voor jouw merk. We geven jouw merk een gezicht en creëren een logo en professionele huisstijl die matchen bij jouw unieke identiteit en naadloos aansluit bij de brand strategy. Je klanten zullen in een oogopslag herkennen wie je bent en wat je karakter is. Je huisstijl zal herkenbaarheid, naamsbekendheid en vertrouwen bij juiste doelgroep opwekken én de doelgroep activeren.

Zin in een bakje koffie?

Wil je een huisstijl die uitstraalt en past bij wie je bent? Wij helpen je graag bij het vinden van de kern van je merk! Kom eens langs, we sparren graag over de mogelijkheden. Samen zorgen we er voor dat jouw unieke kracht verteld wordt aan de wereld in professionele huisstijl. Zo krijg je ongekende concurrentiekracht en trek je de klanten én medewerkers aan die echt bij je passen.

Contact opnemen?

Leuk! Bel, mail of kom langs.

Gratis consult Bel 030 76 33 900