Een onderscheidende visuele identiteit
Hero meets Magician
Soms kan het gebeuren dat een nieuw bedrijf een rugzak geschiedenis mee torst waar het eigenlijk weinig meer aan - of mee - heeft. Toen Anthony Krijger en William Boons een deel van een bestaand brandveiligheidsbedrijf overnamen, voelden ze al snel dat succesvolle namen uit het verleden geen garantie bieden voor een succesvolle toekomst. “Als je gaat ondernemen moet het verhaal van je bedrijf wel bij je passen.”
In 2020 namen Boons en Krijger de sprinklerdivisie van Safety Service over. Die divisie heette Safety Sprinkler, een naam die niet echt paste bij de ambities van het duo. Anthony Krijger vertelt: “Die naam was niet onze naam. Als je gaat ondernemen moet het verhaal van je bedrijf wel bij je passen. Daar ben ik altijd van overtuigd geweest. Wij wilden er óns bedrijf van maken. Hoe wij zijn als mens, hoe we in markt willen staan, hoe we met klanten omgaan, dat moest duidelijk worden uit het merk dat we wilden bouwen. Daarom zijn we met verschillende brandingbureaus in gesprek gegaan. Maar door de passie waarmee Gijs ons te woord stond, was snel duidelijk dat het G2O moest worden.”
Gijs Huisman vertelt: “We hebben vervolgens met ons team het bedrijf van Anthony en William binnenstebuiten gekeerd. Door diep te graven wilden we boven tafel krijgen hoe zij samen hun bedrijf zagen. Maar een bedrijf is niet alleen de directie. Daarom hebben we ook medewerkers doorgezaagd. Hoe zagen zij de cultuur van het bedrijf? Waar lagen sterktes, zwaktes en kansen? Uiteindelijk hebben we daar het unieke verhaal van deze organisatie uit gedestilleerd: zij regelen het. Punt. Inhoudelijk willen hun klanten vaak helemaal niet weten hoe brandbeveiliging werkt. Ze willen gewoon een goed onderhouden installatie en een partij waarmee ze goed kunnen communiceren. Dat is vaak lastig in de installatiebranche, maar niet bij het bedrijf van Anthony en William. We concludeerden dat de twee archetypen van het bedrijf de Hero en de Magician waren.”
Anthony Krijger - Pyrock
Anthony Krijger haakt in: “Toen we bij G2O zaten en we de eerste presentatie kregen, was die meteen recht in de roos. Ons bedrijf als magische held. Wauw! Zo treffend. Je weet nooit helemaal hoe wij het voor elkaar krijgen, maar je weet dat het gefixt wordt en dat we het goed doen. Die presentatie van G2O gaf ons bedrijf ineens een ziel. Die ziel zat wel in William en mij, maar hij was niet zichtbaar en leefde nog niet bij alle medewerkers. Dus na deze sessie zijn we ons bedrijf opnieuw gaan organiseren en is G2O aan de slag gegaan met een nieuwe naam en visuele identiteit.”
Na een stapsgewijs naamontwikkelingstraject kozen de ondernemers voor de naam Pyrock. Een andere naam uit de koker van G2O, Akteon, werd gebruikt voor een online formule van het bedrijf. G2O ontwikkelde een onderscheidende visuele identiteit, met veel kleur en indringende fotografie, en begeleidde vervolgens de volledige transitie, van gevelbelettering tot mailings en persberichten. Anthony Krijger vertelt: “Onze medewerkers vonden - en vinden - het fantastisch. Ook omdat ze door G2O betrokken waren bij het proces. Zo werd het echt het bedrijf van iedereen, met daarin voor iedereen een plek. Dat wilden we, dat was de opdracht aan G2O en die hebben ze perfect opgepakt.
De succesvolle gevolgen ervan ervaar ik iedere dag. Ik hoef niet zoveel meer uit te leggen: je ziet en voelt nu direct waar wij als bedrijf voor staan. Dat geef meer zelfvertrouwen in ons verhaal naar klanten, naar leveranciers, naar potentiële medewerkers. De nieuwe identiteit geeft dus ook richting aan recruitment. Je moet een magische held zijn om bij ons te kunnen werken, of je er in ieder geval in herkennen. Het is daarom heel duidelijk wie wel of niet past binnen ons bedrijf. Bovendien – en dat is minstens zo belangrijk - vinden we het resultaat allemaal gewoon ontzettend mooi. Als zelfs de wrapper van onze bedrijfswagens zegt ‘zoiets moois heb ik nog nooit op een auto gewrapt’ dan heb je als bedrijf iets waar je heel trots op mag zijn!
Wat jouw organisatie nodig heeft is misschien
wel eerst een goed gesprek met Gijs.