Een eigenzinnige merkidentiteit
Outlaw meets Everyman
Er was na het samengaan van Blinker en MailPlus, door Spotler zelf een nieuwe huisstijl ontwikkeld, maar die paste al snel niet meer helemaal bij het nieuwe merk. Er was dus een rebranding nodig die de unieke eigenheid van Spotler een passende vorm zou geven. Bij G2O ging Brand Designer Cindy Kansil aan de slag met de nieuwe opdrachtgever. Zij vertelt: “We zijn in een aantal sessies op onderzoek uit gegaan om alles wat er leefde bij het merk boven tafel te krijgen. In zo’n proces gaat het niet alleen om de uitgesproken zaken, maar zeker ook om de laag eronder, de energie en drijfveren die aan al het handelen ten grondslag liggen. Die zijn immers cruciaal voor wat het bedrijf moet uitdragen. De belangrijkste eigenschappen die we ontdekten waren klantgerichtheid, eigenheid en het anders doen. Bij het team zat heel veel trots en emotie, zowel over het bedrijf als over het product. Op basis van deze inzichten kozen we als archetypen de Outlaw en de Everyman, een hele interessante tegenstelling!”
Archetypen zijn twaalf herkenbare karakters die mensen herkennen uit het dagelijks leven. Door de menselijke waarden, emoties en eigenschappen van een of twee van deze karakters te koppelen aan een merk definieer je het merk en stuur je de associaties die het merk bij zijn doelgroep oproept. Mark van den Berg, Commercieel Manager bij Spotler, was direct enthousiast. Hij vertelt: “Met die twee schijnbaar tegengestelde archetypes wist G2O ons perfect te duiden. Enerzijds zijn wij een toegankelijk, behulpzaam en down-to-earth bedrijf, ofwel een echte Everyman. Maar tegelijk doen wij veel dingen anders dan onze concurrenten en hebben we echt een eigen, grensverleggende kijk op onze dienstverlening: een Outlaw dus.”
De archetypen, gecombineerd met het inzicht dat de dienstverlening van Spotler erom draait zijn klanten in de spotlight te zetten bij hún klanten, werden vertaald naar een kleurrijke huisstijl met een woordmerk waarin de o uit de merknaam een lichtbundel van een spotlight werd. Cindy Kansil: “Eigenzinnig als Spotler is, hadden zij als interne lakmoesproef dat hun nieuwe logo goed moest werken op een t-shirt. Dus hebben we een serie kleurrijke t-shirts gepresenteerd met het logo groot op de borst. Dat werkte als een trein.”
Marc Schussler, Managing Director - Spotler
Wat deze opdracht bijzonder maakte was de nauwe samenwerking met het marketing-team van Spotler. Marc Schussler, Managing Director van Spotler vertelt: “Waar G2O gewend was de lead te nemen, ging dat hier anders. Wij hebben een sterke mening, ook over onze branding, daarom werd het echt een joint effort tussen G2O en ons marketing team, waarin beide partijen elkaar echt vooruit geholpen hebben. En met succes. Ondanks de zeer krappe timelines is alles binnen planning en budget af gekomen.”
Wat jouw organisatie nodig heeft is misschien
wel eerst een goed gesprek met Gijs.