Velthuizen
Keukens

Als bedrijf de beste versie van jezelf worden

Als
bedrijf
de
beste
versie
van
jezelf
worden

Op het hoogtepunt van een landelijke personeelscrisis een wervingscampagne lanceren waarmee je binnen twee weken zeven van de acht vacatures vult. Dan mag je gerust spreken van een doorslaand succes. Het geheim van dat succes? Een wervingscampagne die volledig is gebouwd op een zorgvuldige, stap voor stap opgebouwde Brand Identity. Dat is het verhaal van Velthuizen Keukens in Woudenberg. “We zijn in onze communicatie meer dan ooit onszelf en dat maakt ons werk steeds makkelijker!”

Ging
goed,
kon
beter

G2De broers Bert en Johan van Velthuizen runnen sinds 2010 een mooi en klantgericht keukenbedrijf. Dat liep prima, maar toch ontstond er in 2019 het gevoel dat er iets moest gebeuren. Johan van Velthuizen vertelt: “We waren een groeiend bedrijf met een nieuw, jong team. Het ging goed, maar kon beter. We voelden dat we inzicht in onszelf nodig hadden om effectiever te kunnen samenwerken. Zo kwamen we bij G2O terecht, waar we een workshop Drijfveren volgden.”

Imago
en
uitstraling

De resultaten uit die workshop gaven het team inzicht in het eigen handelen, maar versterkten tegelijk het gevoel van het management dat er meer te halen was op het gebied van identiteit, imago en uitstraling. Van Velthuizen: “We wisten niet precies wat we zochten, maar beseften na negen jaar hetzelfde doen wel dat er iets moest veranderen. De uitstraling en huisstijl klopten niet meer met het bedrijf dat wij geworden waren, waardoor we dus niet altijd meer de juiste mensen aanspraken. Toen Gijs van G2O ons zijn theorie over archetypen vertelde, begreep ik hoe communicatie en identiteit samen moeten vallen omdat het anders niet klopt. Op dat moment realiseerden we ons dat we dit serieus moesten gaan aanpakken.”

Onderste
steen
boven

De brand consultants van G2O zetten hun tanden in het bedrijf van de broers Van Velthuizen. Niet alleen het management en de medewerkers werden doorgezaagd, ook een selecte groep klanten werd bevraagd. Johan van Velthuizen: “Ik vond het mooi om te zien hoe diepgaand die analyse ging en dat ze ook onze klanten wilden spreken. Dat bevestigde voor mij dat ze echt de onderste steen boven wilden krijgen. Zonder klanten te vragen zou het voor mij onvolledig geweest zijn.”
Naar aanleiding van de Brand Scan concludeerde G2O dat de archetypen van Velthuizen Keukens de Innocent en de Sage zijn. Een schot in de roos. Van Velthuizen: “Bert en ik herkenden ons direct in die archetypen. Onze samenwerking is grotendeels gebaseerd op die ogenschijnlijk tegengestelde karakters. Ons bedrijf draait om creativiteit en vrijheid, maar ook om haalbaarheid en realisme.”

Even
landen

De designers van G2O vertaalden alle inzichten uit de Brand Scan vervolgens naar een nieuw logo en bijpassende huisstijl. Voor Johan was het voorstel meteen raak, Bert moest wennen. Johan vertelt: “Het was compleet anders dan wat we hadden, dus het voorstel heeft wel even moeten landen. Maar het was zo’n logisch vervolg op alles wat er eerder gezegd en besloten was, dat we er eigenlijk niet omheen konden. Het zorgde ook voor een belangrijk inzicht bij Bert en mij: inmiddels hadden wij 65 mensen in dienst en wij vormden met zijn allen de cultuur en identiteit. Niet meer alleen Bert en ik, maar wij én al onze 65 medewerkers. De nieuwe huisstijl moest dus reflecteren waar wij collectief voor staan. We hebben de ontwerpen aan ons team gepresenteerd en dat viel heel goed: men voelde dat het klopte. Je snapt… inmiddels is ook Bert groot fan!”

Organische
samenwerking

Vervolgens kwam de fase waarin alle middelen omgezet moesten worden naar de nieuwe huisstijl. Een intensieve periode, in nauwe samenwerking tussen G2O en Velthuizen. Het logo op het pand, de bedrijfswagens, de website en het halfjaarlijkse inspiratiemagazine: bij de opening van de nieuwe showroom van Velthuizen Keukens is alles tegelijk gelanceerd. Van Velthuizen: “De samenwerking ging – en gaat - heel organisch. Met onze specifieke kennis en expertise vullen wij elkaar als bedrijven perfect aan. Zo halen we er met zijn allen steeds opnieuw het maximale uit.” En datzelfde geldt voor de aan het begin van dit artikel genoemde personeelswervingscampagne. Ook die is ontstaan in volledige co-creatie tussen beide bedrijven, op basis van de nieuw geformuleerde Brand Identity. In de campagne tonen medewerkers van Velthuizen Keukens hun unieke karakter in de vorm van hun hobby, om zo de boodschap uit te dragen dat je als werknemer bij het bedrijf alle ruimte krijgt om jezelf te zijn. G2O verzorgde de fotografie en de headings, het marketingteam van Velthuizen Keukens schreef de bodycopy. De campagne werd vervolgens uitgerold in outdoor, online, kranten en de eigen website. Met groot succes.

Stap
voorwaarts

Al met al kijkt Johan van Velthuizen terug op een bijzonder traject. Hij vertelt: “G2O heeft ons verder gebracht met hun inzichten. Begeleid door hun brand consultants hebben wij onszelf opnieuw uitgevonden. We hebben een enorme stap voorwaarts kunnen maken, terwijl we tegelijk meer dan ooit onszelf zijn. Dat maakt ons werk iedere dag makkelijker!”

“G2O heeft ons verder gebracht met hun inzichten. Begeleid door hun brand consultants hebben wij onszelf opnieuw uitgevonden"

Johan van Velthuizen - Velthuizen Keukens

Sparren over de juiste
aanpak kan altijd.

Wat jouw organisatie nodig heeft is misschien
wel eerst een goed gesprek met Gijs.

Maak een afspraakBel 030 76 33 900