Outbirds

Alle puzzelstukjes op hun plek

20
eigenzinnige
Outbirds
professionals

Aangespoord door concrete vraag uit de markt richt je in allerijl een IT-consultancybedrijf op. In de rij bij Albert Heijn bedenk je een naam en het logo plak je op de zondagavond vóór je eerste werkdag zelf in elkaar. Zo verging het Bart Droppers en zijn compagnon vijf jaar geleden, bij de oprichting van Bridgin.it. Maar succes, voortschrijdend inzicht en een blik op de toekomst vereisten een nieuw verhaal.

Dat duo van toen groeide binnen enkele jaren uit tot een serieus consultancybedrijf. Bart Droppers: ‘De naam Bridgin.it was bedoeld als conversation starter, maar gaandeweg bleek het een bron van verwarring. We besloten enkele jaren geleden sterker te gaan inzetten op marketing en branding, waarbij ook de vraag open lag of er een nieuwe naam nodig was. Zo kwamen we bij G2O terecht.’

Gedwongen
keuzes
maken

G2O ging aan de slag om het bedrijf binnenstebuiten te keren. Bart Droppers: ‘Daar kwamen gelukkig geen verrassingen uit, het bevestigde kraakhelder wie we waren en waar we voor stonden. Tegelijk dwong het ons ook tot keuzes. Als partners zijn we het in grote lijnen eens, maar op details hebben we toch een eigen visie. Door dit proces moesten we in discussie en duidelijke keuzes maken. Dat was heel prettig.’ G2O -directeur Gijs Huisman vertelt: ‘Wij werken volgens een vast stappenplan om een merk op te bouwen. Meestal is de merknaam een gegeven, maar bij Bridgin.it merkten we dat er ruimte was. Wij hebben geadviseerd: als je een naamsverandering overweegt, doe het dan nu. De teamleden stonden in de markt hoog in aanzien, de naam van het bedrijf was nog niet erg gewaardeerd. De impact van een naamsverandering zou dus beperkt zijn.’

Samen
zwermen

Aan de hand van eigenschappen die in de Brand Identity fase gepinpoint waren, ontwikkelde G2O een serie naamvoorstellen. Daar sprong Outbirds voor de partners meteen uit. Droppers vertelt: ‘Er zit een bepaalde gelaagdheid in. Het is bijvoorbeeld een woordgrap op uitvogelen. Wij lossen complexe vraagstukken op met IT. Maar er zitten ook andere verbanden in. Een zwerm vogels, samenwerken. Denk aan spreeuwen die individuen zijn, maar samenwerken om te kunnen zwermen, met alle schitterende gevolgen van dien. Dit verschijnsel, murmuratie, is vervolgens ook in ons logo verwerkt. Zo grijpt alles in elkaar. Het bijzondere is dat deze intrinsieke waarden, autonomie en samenwerken, schijnbare tegengestelden zijn. Toch passen ze juist heel goed bij ons. Autonomie betekent bij ons: zelf beslissen wat het beste is om waarde voor de klant te leveren. Maar samenwerken is noodzakelijk om onze klanten sneller vooruit te kunnen helpen. Al die theorie zie je terug in onze nieuwe identity.’

Herkenbaar
en
aantrekkelijk

Er staat nu een merk dat de volwassen organisatie representeert die Outbirds is. Bart Droppers: ‘We zijn herkenbaarder en aantrekkelijker. Voor nieuwe klanten, die een verbeelding zien van de organisatie waarmee ze gaan werken. Maar ook voor nieuwe medewerkers. Onze employer branding is gericht op het aantrekken van unieke individuen, geen standaard consultants. Werken bij ons gaat om waar jij zelf voor staat en wat jij aan onze prachtige zwermvlucht kunt toevoegen. We hadden dat niet mooier kunnen uitbeelden dan we nu doen.’

"Er staat nu een merk dat de volwassen organisatie representeert die Outbirds is."

Bart droppers - Outbirds

Sparren over de juiste
aanpak kan altijd.

Wat jouw organisatie nodig heeft is misschien
wel eerst een goed gesprek met Gijs.

Maak een afspraakBel 030 76 33 900