Unlocking market potential
Wat de markt vraagt heeft Dugros al te bieden
Dugros uit het Zuid-Hollandse Oud-Beijerland is een groothandelsonderneming in lederen tassen, portemonnees en kaarthouders. Met diverse eigen merken, een cash & carry, een webshop en de mogelijkheid tot private labeling bedient het zijn klanten op diverse terreinen op de wenken. En dat is precies waar het G2O-team op aansloeg toen het bedrijf zich in Utrecht meldde met de ambitie om een sterkere, eenduidigere positionering te ontwikkelen.
G2O-oprichter Gijs Huisman vertelt: “In een intensief traject met oprichter Bas Duifhuizen en zijn zeer betrokken team lagen de kaarten al snel open op tafel. Wat direct opviel was Dugros’ focus op zeer efficiënte processen en op slimme manieren om tijd en geld te besparen. Het bedrijf richt zich echt op waardevermeerdering op alle vlakken, zowel voor zichzelf als voor klanten. Daarnaast waren we positief verrast door de algemene bedrijfskundige vaardigheden van het management en de marktinzichten op basis waarvan beslissingen genomen worden.”
Zo had Dugros niet lang daarvoor het bekende maar kwakkelende merk Enrico Benetti overgenomen, vanuit de (door doorwrochte cijfers onderbouwde) overtuiging dat het bedrijf dat merk in no-time weer rendabel kon maken. En dat bleek inderdaad het geval. Marktinzicht en een zeer efficiënte bedrijfsvoering bleken een gouden combinatie. Maar ook slimme sourcing (met eigen fabrieken in India en China) en een procesinrichting gefocust op continu monitoren wat de markt vraagt, en dat vervolgens snel leveren, maakten het bedrijf succesvol.
Bij G2O is het kiezen van archetypes voor een merk een bewezen succesvolle manier om het unieke karakter van het bedrijf te duiden. Archetypes roepen op basis van bekende, archetypische eigenschappen een specifiek inzicht en gevoel op dat ons beeld van dat merk bepaalt. Gijs Huisman vertelt: “Wat G2O ook opviel was de non-hiërarchische, open manier van werken met als resultaat daarvan een grote mate van dienstbaarheid aan het bedrijf en betrokkenheid bij medewerkers. Bij Dugros kun je in het magazijn beginnen en opklimmen tot het MT. We kozen voor het merk dan ook twee archetypen die op het eerste oog tegenpolen zijn, maar in dit geval toch echt samen kloppen.” Het werden de Hero, vanwege het praktische, hardwerkende, daadkrachtige karakter van echte doeners die niet naar huis gaan tot het af is, en de Everyman. Die werd het omdat intern bij Dugros iedereen gelijkwaardig is, de leiding nuchter en toegankelijk is, en het idee echt leeft dat de organisatie van iedereen is en iedereen zich er hard voor maakt, ongeacht zijn of haar functie.
Nu moest er nog een ‘market facing’ propositie komen. De bouwstenen daarvoor waren het feit dat door de marktkennis en het goede netwerk van Dugros klanten snel producten krijgen, altijd volgens de allerlaatste trends. Door de efficiency van het bedrijf krijgen ze die tegen een opvallend lage prijs, dus met goede marges voor retailers. Dit alles leidde tot de pay-off Unlocking market potential. Vervolgens heeft G2O op basis van de nieuwe positionering een huisstijl ontwikkeld die het open, toegankelijke karakter van het bedrijf verder accentueert. Deze nieuwe huisstijl is consistent doorgevoerd in alle klant-touchpoints, van het pand tot de vrachtwagens en van de website tot de visitekaartjes. Zo gaat Dugros nog gefocuster en herkenbaarder verder met vandaag al leveren wat klanten morgen vragen.
Wat jouw organisatie nodig heeft is misschien
wel eerst een goed gesprek met Gijs.