Wat
is
merkwaarde?

En wat heb je eraan?

  • home/
  • Wat is merkwaarde?

Een hippe naam of heb je er echt iets aan?

Wat is merkwaarde? Kort gezegd: de waarde van het merk. Inderdaad, nogal kort door de bocht en zo zwart wit is het ook zeker niet. Want wat is nou die waarde precies? Het gaat bij merkwaarde niet om de financiële waarde van het merk. Het gaat vooral om iets anders. Namelijk de waarde die een klant toekent aan je bedrijf. Want zonder klanten kun je geen successen boeken. De financiële waarde? Die volgt daarna vanzelf!

Eigen. Ons Magazine

Download ons Eigen Magazine

Magazine aanvragen

Wat houdt merkwaarde in?

De waarde van een merk wordt dus bepaalt door hoe jouw klant je merk ervaart en welke associaties iemand met je merk heeft. Zo kan je een grote naamsbekendheid hebben. Maar als dat vooral komt door negatieve ervaringen zal dit niet voor veel nieuwe klanten zorgen. Negatieve publiciteit is óók publiciteit wordt vaak gezegd. En hoewel dat niet altijd een negatief effect hoeft te hebben, brengt dat je merkwaarde meestal niet naar een hoger niveau. Laat dat nou net zijn wat je wél wilt bereiken.

Een positieve klantervaring dus. Hoe pak je dat dan aan?

Een goed fundament

De eerste stap in het proces van merkwaarde opbouwen is om een paar stappen terug te doen. Terug naar de basis, want wat zijn je kernwaarden en merkwaarden?  Eerder schreven we een blog over wat kernwaarden zijn en hoe je ze kunt bepalen. Kernwaarden beschrijven de cultuur binnen je bedrijf, merkwaarden vertellen juist meer over waarom je bedrijf waarde toevoegt voor je klanten.

  1. Als je merkwaarde beschouwt als een piramide, bestaat de basis uit kernwaarden en merkwaarden. Die twee onderdelen vormen de identiteit van je merk zoals je dat zelf voor ogen hebt. Dít omschrijft voor jezelf hoe je over je merk denkt en hoe je wilt dat je doelgroep jouw merk leert kennen.
  2. Nu de basis staat, is het tijd om het denken te gaan omzetten in de presentatie naar je (toekomstige) doelgroep. In deze fase vertel je waar je als bedrijf voor staat en wat potentiële klanten van je kunnen verwachten.
  3. De laatste stap is de belangrijkste: het samenbrengen van denken en zeggen, namelijk het daadwerkelijk doen. Hier draait het om een positieve klantbeleving. En niet zómaar een positieve klantbeleving, je wilt je klanten behandelen als lievelingsmens en hen fans maken van je merk. De klant is koning, voor de koning ga je altijd een paar stappen verder. En soms nog een paar extra.

 

Positieve klanten zijn natuurlijk super, begrijp ons niet verkeerd. Ze zijn tevreden en zullen een volgende keer terugkomen. Maar als jij gelooft in je merk wil je meer dan dat. Je wilt fans. Want fans vertellen uit zichzelf en zelfs zonder aanleiding over hun idolen tegen anderen. En omdat ze dat zo vol overtuiging doen, raakt de ander enthousiast. Dít moeten zij ook hebben! Dat is wanneer je merkwaarde hebt opgebouwd.

Van tevreden klanten naar fans

Klinkt het uitbouwen van je merkwaarde je als muziek in de oren? We begrijpen dat je hier wel wat hulp en tips bij kunt gebruiken. Gelukkig is dit precies waar we goed in zijn. Wij van G2O bouwen merken en we doen dat met veel plezier. Want ook wij doen elke keer weer een dansje van vreugde als we merken kunnen helpen groeien.

 

Mogen we aan jouw merkwaarde bouwen?

Leuk, we helpen je graag! Bel, mail of kom langs.

Gratis consultBel 030 76 33 900