Kernwaarden
van
een
bedrijf
in
kaart
brengen

lees het hier

  • home/
  • Kernwaarden van een bedrijf in kaart brengen

Elk bedrijf is uniek

We krijgen vaak een vreemde blik als we zeggen dat kernwaarden al in een organisatie aanwezig zijn. Of ze nu op papier staan of helemaal onbekend zijn. Ieder bedrijf heeft namelijk zijn eigen cultuur, normen, waarden en ongeschreven regels. Kernwaarden zijn de drijvende kracht achter hoé er gewerkt wordt, maar zelfs de reden wáárom er gewerkt wordt. Bij G2O weten we daar alles van. We helpen je dan ook graag met het in kaart brengen van de kernwaarden van jouw bedrijf!

Eigen. Ons Magazine

Download ons Eigen Magazine

Magazine aanvragen

Je bedrijf sterker maken

Als je de kernwaarden van je bedrijf goed benut zullen werknemers meer betrokken raken. Bijkomende voordelen zijn bijvoorbeeld meer initiatieven en het versterken van je organisatie. Kernwaarden verbinden, zorgen voor inspiratie en verstevigen de bedrijfscultuur.

De kernwaarden van een bedrijf worden nog wel eens verward met de merkwaarden. Toch zijn dit twee verschillende dingen. Kernwaarden geven in een aantal korte woorden weer wat de kern van de cultuur binnen een organisatie is. Merkwaarden geven in een aantal trefwoorden aan wat het merk waardevol maakt voor (potentiële) klanten. Kortom, kernwaarden zijn meer intern gericht op de organisatie, terwijl merkwaarden meer naar buiten toe zijn opgesteld.

Overigens kan het best voorkomen dat er overlap is tussen de kern- en merkwaarden van een organisatie. Zo kan een waarde als Zorgzaam een interne waarde zijn, maar ook richting klanten waardevol zijn. Maar ook waardes als Professioneel en Innovatief kunnen zowel intern als extern van toepassing zijn.

Hoe kom je tot de kern van je bedrijf?

Kernwaarden van een bedrijf zijn eigenlijk de gemene deler. Je kan ze eigenlijk ook niet bedenken, ze zijn er al. Wij helpen je met het in kaart brengen. Dit kan echter een flinke klus zijn!

Met ruim 20 jaar ervaring in het vinden en definiëren van kernwaarden hebben we een super leuke en interactieve workshop ontwikkeld. In een sessie die één volledige werkdag duurt met de belangrijkste medewerkers binnen de organisatie worden 3, 4 of 5 kernwaarden achterhaald. Deze worden door alle deelnemers gedragen. Deze workshop is de eerste stap in het borgen van de kernwaarden en zorgt voor een sterk intern merk, wat uiteindelijk weer tot een ijzersterk extern merk kan leiden!

Tips om je kernwaarden in kaart te brengen

Wil je zelf beginnen met het in kaart brengen van de kernwaarden van je bedrijf? We geven een paar waardevolle tips om er een succes van te maken!

1. Voorbereiding

Een onderwerp als kernwaarden is niet iets wat in de kantine of tijdens de koffie even ter sprake komt. Zorg ervoor dat je voldoende tijd reserveert zodat je concreet aan de slag kan gaan. Daarnaast is het slim om afleiding en externe factoren zoveel mogelijk uit te sluiten. Zet bijvoorbeeld je telefoon op stil en zorgt ervoor dat de groep zo min mogelijk wordt gestoord. Een vergaderruimte die van alle gemakken voorzien is kan ook erg handig zijn!

2. Stel kritische vragen

Misschien wel de belangrijkste vraag: wat is belangrijk voor jou als werknemer, leidinggevende of directie binnen jullie organisatie? Soms een confronterende vraag. Maar deze levert vaak de meeste inzichten op, zeker wanneer er een discussie plaatsvindt.

3. Noteer zoveel mogelijk

Vergeet niet alles zoveel mogelijk te noteren. Probeer dan ook zoveel mogelijk op te schrijven! Zeker bij uitgebreide en lange discussies worden er veel waardevolle inzichten gedeeld.

Bonus tip: pas geen zelfcensuur toe. Zeker werknemers zullen voorzichtig zijn om dingen te zeggen of te noteren. Dit is juist hét moment om dit te doen! Geef daar dan ook de ruimte voor.

4. Maak een top-5 met kernwaarden (max.)

Teveel kernwaarden is bijna niet mogelijk. Probeer een top-5 met kernwaarden te noteren als uitkomst. Zijn het er maar 3 of 4? Geen paniek, dat is heel goed mogelijk. Ga ook niet geforceerd op zoek naar méér waarden. De kans is groot dat er niet meer zijn óf dat ze op een later moment pas duidelijk worden.

Kernwaarden van jouw bedrijf ontdekken?

G2O is een brand building bureau in Veenendaal en met name actief in de regio Utrecht. We helpen je dan ook graag met het in kaart brengen van de kernwaarden van je bedrijf voor het bouwen van een sterk merk. Meld je vandaag nog aan voor de workshop of neem vrijblijvend contact met ons op. We vertellen je graag over de mogelijkheden.

Meer weten?

Leuk, we helpen je graag! Bel, mail of kom langs.

Gratis consultBel 030 76 33 900