Huisstijl
design

Hoe belangrijk is het echt?

  • home/
  • Huisstijl design

Huisstijl: design bedenken

Bij het oprichten van een eigen bedrijf is het belangrijk dat je over diverse aspecten nadenkt. Zo ook over een logo en een huisstijl. Het doel van de huisstijl is dat het jouw bedrijf uniek maakt. Het zorgt grotendeels voor de onderscheidende factor. Daarnaast maakt het jouw bedrijf herkenbaar. De andere situatie kan zijn dat de huisstijl niet meer aansluit op de positionering van het bedrijf. Lees in dit artikel meer over het bedenken van een huisstijl design.

Eigen. Ons Magazine

Download ons Eigen Magazine

Magazine aanvragen

Doel van een huisstijl

Je moet de huisstijl van jouw organisatie zien als hét visitekaartje. Het vertegenwoordigd jouw organisatie en daarom is het belangrijk dat het uniek is. Het bedenken van een huisstijl design moet een weloverwogen keuze zijn, je moet duidelijk in kaart brengen waar jij voor staat of wilt staan. Het kan namelijk ook zo zijn dat de huisstijl van jouw bedrijf al naar buiten is gebracht. Echter is het heel goed mogelijk dat dit huisstijl design niet volledig uitspreekt waar jij voor wilt staan.

Met andere woorden: het sluit niet aan op de positionering van jouw bedrijf. Een andere belangrijke factor is dat het samenhangend moet zijn. De huisstijl brengt namelijk alle elementen van je bedrijf samen. Denk er dus aan dat je de huisstijl ook verwerkt in je bedrijfslogo.

Daarnaast moet het design ook terugkomen in je producten zoals bijvoorbeeld visitekaartjes en enveloppen. Het mooiste toekomstscenario is dat als de (potentiële) klant jouw website bekijkt zonder de naam te zien, jouw bedrijf meteen herkent. Maar hoe bereik je dit punt?

Stapsgewijs naar een consistente huisstijl

Bij het ontwikkelen van een nieuw huisstijl design schieten er waarschijnlijk verschillende ideeën door je gedachten. Vooral waar, bijvoorbeeld welke kanalen, je jouw huisstijl in door moet voeren en in welke volgorde je dit plan het beste aan kunt pakken. Bij de ontwikkeling van jouw huisstijl design kun je de volgende stappen aanhouden:

  • Maak de keuze voor jouw huisstijl design weloverwogen: bedenk waar jij voor staat en wat je wilt uitstralen. Stel bijvoorbeeld deze vragen aan jezelf: ‘Wie is mijn doelgroep?’ en ‘Wat is mijn boodschap?’
  • Zorg ervoor dat de huisstijl terugkomt in het logo. Het logo is een andere belangrijke factor in de positionering van je bedrijf.
  • Je kunt er ook voor kiezen om het ontwikkelen van een huisstijl design uit te besteden aan een professional.
  • Het is belangrijk dat je jouw huisstijl blijft ontwikkelen en het up-to-date houdt. Innovatie is belangrijk!
  • De wensen van je doelgroep zijn erg belangrijk met betrekking tot het huisstijl design. Maar vergeet niet: sta zelf ook achter het huisstijl design. Alleen dan kom je geloofwaardig over.
  • Verwerk je ontwerp in elke communicatie uiting, zo zorg je ervoor dat het ontwerp samenhangend is.

Een digitaal bakkie doen?

Lijkt het je een goed idee eens samen te sparren over jouw huisstijl design?
Of iets anders waar je graag wat advies over zou willen? G2O heeft al verschillende bedrijven geholpen met onder andere een nieuwe positionering en huisstijl. Lees hier de case van BVP Verpakking die wij geholpen hebben met een vernieuwde huisstijl. Als je een vraag hebt kun je deze natuurlijk ook stellen via ons contactformulier.