Wat is een huisstijl en wat betekent die van jou?
Heeft jouw huisstijl een betekenis?
Hoe is de huisstijl van jouw bedrijf tot stand gekomen? Heb je een logo laten ontwerpen door een kennis en de rest van je huisstijl hier losjes op gebaseerd? Of heeft een professional nagedacht over je bedrijfsidentiteit en een doordachte huisstijl neergezet mét betekenis?
De huisstijl, een veel gebruikte term in het bedrijfsleven maar wat is het nu eigenlijk precies? Kort samengevat is het de manier waarop je je bedrijfsidentiteit visualiseert. Denk dan aan het logo en de kleuren, elementen en lettertypen die daarin gebruikt zijn. Maar ook fotografie of de stijl van iconen wanneer die gebruikt worden. Is de huisstijl goed doorgevoerd, dan zie je dit terug in alle uitingen van het bedrijf. Denk aan visitekaartjes, website, drukwerk, promotiemateriaal advertenties en de sfeer in het pand waar het bedrijf gevestigd is.
Dat je huisstijl betekenis moet hebben, daar kunnen we, zeker in de huidige tijdgeest, kort over zijn. Dat is écht nodig om impact te maken op je potentiële nieuwe klanten. Je huisstijl is namelijk van grote invloed op hoe je klanten jouw organisatie zien. Zeker wanneer zij nog geen beeld hebben dat is gevormd door eerdere ervaringen.
Een voorbeeld: Heb je een formele huisstijl maar ben je eigenlijk een heel informeel, hip bedrijf met een vrije cultuur, dan klopt het beeld dat een potentiële nieuwe klant krijgt niet met de werkelijkheid. Is die klant op zoek naar een formele partner met bijvoorbeeld een strakke hiërarchie, dan komt deze bedrogen uit en is de kans groot dat deze direct de deur weer achter zich dichttrekt. Klanten die passen bij jouw bedrijfsfilosofie komen wellicht nooit kennismaken. De manier waarop jouw bedrijf zich uit komt dan niet overeen met het type bedrijf dat zij zoeken. Je ziet: het is belangrijk om goed na te denken over de huisstijl en de betekenis hiervan.
Om te beginnen is het belangrijk dat je de betekenis van je merk heel helder kunt uitleggen. Dat doe je bijvoorbeeld door de brand story uit te werken. Dat je die niet zomaar paraat hebt snappen we. We helpen je dan ook graag bij de totstandkoming hiervan.
Het startpunt is een beeld krijgen van de merkidentiteit. Dat doen we door een identiteitsanalyse uit te voeren. Daarna volgen onder meer uitwerken van de merkwaarden en de merkstrategie.
Nu we weten waar jij en je organisatie voor staan, wat zogezegd het karakter is van je bedrijf, kunnen we ons richten op de ontwikkeling van de huisstijl.
Belangrijk is de kleurkeuze van de huisstijl. Om deze keuze meer richting te geven kijken we naar het archetype dat het beste aansluit bij jouw merk. Dat kunnen er overigens ook meer zijn. Elk archetype heeft een bepaalde kleur. Zo heb je dus alvast een startpunt voor de kleur of kleurcombinatie die aansluit bij het karakter van jouw organisatie.
Na een uitgebreid vooronderzoek heb je dus de juiste kleuren kunnen vaststellen. Vervolgens ga je aan de slag met de andere elementen binnen de huisstijl.
Zo kom je niet alleen tot een logo dat perfect aansluit bij de identiteit van je bedrijf, maar ook tot een huisstijl die écht betekenis heeft.
Een beetje overweldigd door wat er allemaal komt kijken bij het ontwerpen van een succesvolle huisstijl? Snappen we. Dat is namelijk precies waar wij ons al jarenlang in specialiseren. Gelukkig dat je ons hier al gevonden hebt. Nu kun jij profiteren van alle kennis en ervaring die wij hebben verzameld in ons team met gepassioneerde designers.
Zo kunnen wij de huisstijl creëren die perfect bij jou en jouw bedrijf past. En kun jij ook gewoon blijven doen waar je goed in bent. Klinkt als een team toch?
Wil je weten wat wij voor je kunnen betekenen en welke diensten we nog meer aanbieden? Zoals het ontwerpen en bouwen van je nieuwe website, je communicatieplan of employer branding. Bel ons dan gerust even op of kom een bakkie koffie drinken. Vinden we leuk!