Hoe
verzin
je
een
bedrijfsnaam?

6 tips om je te helpen

  • home/
  • Hoe verzin je een bedrijfsnaam?

Een unieke én goede bedrijfsnaam verzinnen

Een bedrijfsnaam vertelt wie je bent als bedrijf. Het is je visitekaartje, op basis waarvan potentiele klanten wel of geen contact met je opnemen. Niet iets waar je lichtzinnig mee om moet gaan dus.

Eigen. Ons Magazine

Download ons Eigen Magazine

Magazine aanvragen

Een bedrijfsnaam verzinnen, hoe doe je dat?

Het verzinnen van een bedrijfsnaam is misschien wel een van de belangrijkste keuzes wanneer je een (nieuwe) onderneming start. Met de bedrijfsnaam komen klanten en relaties als eerste in aanraking, voor ze de website bekijken, telefonisch contact zoeken of langskomen. Dit is dan ook het visitekaartje van je bedrijf.

Je kunt je dus wel indenken dat een verkeerd gekozen bedrijfsnaam een negatief effect kan hebben op het succes dat je behaalt. Komt de naam bijvoorbeeld niet betrouwbaar over of is deze nietszeggend? Dan zullen potentiele klanten eerder kiezen voor een bedrijf waarvan de naam hen meer aanspreekt.

 

6 tips voor het verzinnen van een bedrijfsnaam

Waar moet je precies rekening mee houden als je een naam voor je bedrijf gaat verzinnen? Hieronder geven we 6 tips die je hierbij helpen.

  1. Zorg dat de naam past bij de identiteit van je bedrijf
    Bepaal dus eerst wat de identiteit is van je bedrijf. Wat wil je uitstralen? Welke normen en waarden wil je uitdragen? Wat is precies de aard van je bedrijf?
    De bedrijfsnaam is dan ook een belangrijk onderdeel van het brand design, zodat alles op elkaar kan worden afgestemd.
  2. Zorg voor herkenbaarheid met een unieke naam
    Een naam die verrast blijft mensen bij, zij kunnen de naam dan eenvoudiger onthouden. Dat zorgt voor herkenbaarheid. Is een potentiele klant op zoek naar een product of dienst dat jij levert en ze hebben de bedrijfsnaam eerder al gezien, zullen ze deze herkennen. Dat geeft een gevoel van vertrouwen. Klanten zullen dan eerder voor jou kiezen omdat ze hierdoor sneller een goed gevoel krijgen bij jouw bedrijfsnaam.
  3. Zorg dat de naam niet lijkt op die van een ander bedrijf of merk
    Het is niet toegestaan om een bedrijfsnaam te kiezen die erg lijkt op die van een ander bedrijf of merk. Of een naam die exact hetzelfde is. In het Handelsregister kun je zien of de door jou gekozen naam al is geregistreerd. Voorkom dus een geschil hierover en bedenk een naam die uniek is.
  4. Controleer of het domein al bestaat
    Een domeinnaam die gelijk is aan je bedrijfsnaam zorgt ervoor dat klanten je eenvoudiger kunnen vinden. Ze hoeven dan alleen de bedrijfsnaam te onthouden.
    Het domein van de website kun je al registreren voor je de bedrijfsnaam officieel inschrijft.
  5. Ga creatief aan de slag
    Laat je creativiteit de vrije loop en bedenk woorden die passen bij jou, je product of dienst, branche, regio en ga zo maar door. Voeg daarbij een gevoel voor taal, kun je bijvoorbeeld woordspelingen gebruiken?
  6. Spreek de naam uit
    Heb je een bedrijfsnaam kunnen verzinnen, spreek deze dan eens een aantal keren hardop uit. Hoe klinkt de naam dan, past de klank bij het gevoel dat je wilt overbrengen? En hoe wordt de naam uitgesproken in een andere taal, bijvoorbeeld als je ook in andere landen wilt gaan opereren. Zorg dan dat de naam geen (ongewenste) dubbele betekenis heeft.

Creatieve expertise nodig?

Kom je er met bovenstaande tips nog niet helemaal uit? We zetten graag onze creativiteit en expertise in voor het verzinnen van de perfecte bedrijfsnaam die perfect aansluit bij de identiteit van jouw bedrijf. Wil je ook graag sparren over wat die identiteit van je bedrijf precies moet zijn? Ook daarvoor ben je bij ons aan het juiste adres.

Neem vrijblijvend contact met ons op om kennis te maken. Liever even langskomen? De koffie staat voor je klaar!