Ken je dat gevoel? Dat je in een meeting zit met een klant of collega waarbij je meteen in een flow zit? Dat je elkaar feilloos aanvoelt en precies dezelfde taal spreekt? Dan heb je vast ook voorbeelden waarbij dit niet het geval was. Waarbij jullie maar niet op 1 lijn terecht kwamen en het even lijkt alsof de ander van een andere planeet komt. Dit komt doordat de ‘taal’ die we spreken afhankelijk is van de manier waarop we naar de wereld kijken. Die kijk wordt gestuurd door drijfveren. Harvard-professor Paul R. Lawrence definieerde vier basale drijfveren die iedereen heeft:
- Acquire: verwerven (van geld, spullen, invloed, ervaring, etc.), ambitie, resultaat, doelen behalen, competitie en imago
- Bond: verbinden, eerlijkheid, openheid, vriendschap, empathie en thuishoren
- Learn: leren, begrijpen, zelfexpressie, creativiteit, vernieuwing en ontwikkeling
- Defend: structureren, voorbereiden, beschermen, duidelijkheid en rechtvaardigheid
Je dominante drijfveer is de ‘bril’ waardoor je naar de wereld kijkt. Waar de één bedreigingen ziet, ziet de ander kansen. Waar de één nieuwe uitdagingen ziet, ziet de ander onzekerheid. Deze bril bepaalt hoe we samenwerken, welke prioriteiten we leggen, voor welke argumenten we vatbaar zijn en nog veel meer.
Wat ga je leren?
Begrijpen welke bril de ander op heeft, geeft ongekend inzicht in de ander. Of dit nu om klanten of collega’s gaat.
- Effectiever samenwerken.
Hoe beter jullie elkaar als team begrijpen, hoe gemakkelijker communicatie en werk op elkaar kan worden afgestemd. Verschillen worden minder ergerlijk en meer als complementair gezien.
- Professionele ontwikkeling.
De drijfveren laten zien waar medewerkers goed in zijn, maar ook waar nog ontwikkeling mogelijk is. Alle ontwikkeling begint bij bewustzijn.
- Teamwork.
De competenties die uit de masterclass naar voren komen laten zien welke taken het beste bij hen passen. Met inzicht in drijfveren krijg je mensen op de juiste plek en teams in de juiste samenstelling.
- Verbeterde klantrelatie.
Als medewerkers de klanten beter begrijpen en aanvoelen, kan er beter op hun behoefte worden ingespeeld. Zeker voor sales is dit waardevol omdat de juiste snaar raken daarbij essentieel is.
Effectief samenwerken betekent dus een brug slaan tussen drijfveren. Door taal te gebruiken die de ander aanspreekt, maar ook door te begrijpen wat de ander drijft. In de G2O workshop Effectief Samenwerken onderzoeken we de verschillende drijfveren.
Download ons e-book!
Waarom deze workshop volgen?
- Je leert uitgebreid over de verschillende drijfveren en hun werking
- Je leert je eigen diepste drijfveren kennen en begrijpen
- Je leert andermans drijfveren herkennen en door hun ‘bril’ kijken
- Je leert effectiever samenwerken door een brug te slaan tussen drijfveren
Daarnaast is het leuk om dit met collega’s te doen als teambuilding. Je leert elkaar beter kennen en begrijpen!
Programma
- Kennismaking met de vier basisdrijfveren
- Persoonlijke drijfveren
- Drijfveren in interactie
- Overbruggen van verschillen in drijfveren
Wat kost het?
- Meld je team aan
- Binnen 2 werkdagen ontvang je van ons een offerte
- In overleg met jullie prikken we een datum
- Iedereen vult de test uiterlijk 7 dagen voor aanvang van de workshop in
- Een aantal dagen vooraf de workshop ontvang je specificaties en een herinnering aan de mail
- Tijdens de workshop ontvang je een persoonlijk profiel
Klaar om écht effectief te gaan samenwerken? Meld je aan voor onze workshop.