Geef je merk karakter
Het bedenken van je merk- of bedrijfsnaam is één van de belangrijkste keuzes die je maakt. Je bedrijfsnaam of merknaam kies je voor langere periode en zal niet zo snel worden veranderd. Daarom is het van belang dat je je merknaam echt laat passen bij de identiteit van je bedrijf. G2O helpt je bij het bedenken van de merknaam die uitstraalt wie jij bent. Een bedrijfsnaam bedenken is een vak apart. Wil je meer weten? Lees dan verder.
Eigen. Ons magazine
Een bedrijfsnaam of merknaam bedenken is een vak apart. Jouw bedrijfsnaam is het eerste waar klanten mee in aanraking komen. Dit maakt jouw bedrijfsnaam automatisch een van de belangrijkste visitekaartjes van je bedrijf. Je maakt in slechts een aantal letters of woorden duidelijk wat jouw naam is. Bovendien zijn eerste indrukken en associaties van je bedrijf of merk erg belangrijk voor de klant. Mensen hebben bij woorden, klanken een gevoel. Ze koppelen er bepaalde associaties aan. Ongemerkt gaat dit proces in het brein van een mens razendsnel.
Je merknaam is een vertegenwoordiging van je merkidentiteit. Maar het is ook van belang om te letten op mogelijke negatieve aspecten. Een bedrijfsnaam kan bijvoorbeeld lastig zijn om uit te spreken zijn, negatieve associaties opwekken of gedateerd overkomen. Je wilt natuurlijk dat je merknaam een positieve uitstraling heeft. Daarom kan het waardevol zijn om je merknaam te laten bedenken door een gespecialiseerd branding bureau die weet hoe je het merk identificeert en vorm geeft.
Bij het bedenken van je bedrijfsnaam of merknaam vraag je jezelf vast af of de naam wel ‘goed’ is of past bij je bedrijf. Je merknaam vertelt meer dan alleen je product of dienst, je naam roept een gevoel op. Het is belangrijk dat het past bij wie je bent. Past bij je identiteit, de markt en de behoeftes van de doelgroep. En niet onbelangrijk, dat je bedrijfsnaam of merknaam ook nog eens onderscheidend is ten opzichte van de concurrentie. Deze drie factoren bepalen de focus van je merk en vormen de basis voor jouw merknaam.
Een goede bedrijfsnaam of merknaam bedenken doen we graag samen. Het bedenken van de bedrijfsnaam is een onderdeel van de brand design fase. In de brand scan analyseren we de identiteit van het merk en/of de organisatie. Op basis van deze analyse ontwikkelen we de brand strategy. De brand strategy is geworteld in de identiteit van de organisatie. Dit is de voedingsbodem voor de groei en ontwikkeling van je merk. Als dit staat kunnen we starten met het bedenken van een passende bedrijfsnaam of merknaam.
De uitgangspunten van de brand strategy geven handvatten en richting voor het bedenken van de bedrijfsnaam of merknaam. We zijn pas tevreden als de bedrijfsnaam past bij je identiteit, dan ben je geloofwaardig. Aansluit bij de markt waarin je opereert en je bedrijfsnaam moet ook nog eens onderscheidend zijn ten opzichte van de concurrentie. Als we dit goed doen, dan krijg je een bedrijfsnaam die ook echt past bij wie je bent.
Je kunt natuurlijk ook zelf aan de slag gaan. Het bedenken van je bedrijfsnaam is een magisch en creatief proces. Het is iets waar veel creativiteit voor nodig is, maar ook gevoel voor taal. Moet het een harde klank zijn of een zachte klank? Klank is een wezenlijk en vaak onderschat aspect van bedrijfsnamen of merknamen. De manier waarop we iets uitspreken beïnvloedt namelijk rechtstreeks de emotionele lading die we aan een bedrijf of merk toekennen.
Niet verwonderlijk dat mensen bij een woord of naam direct een eerste indruk paraat hebben, zelfs als ze er nog nooit van hebben gehoord. Ons brein koppelt klanken aan zeer specifieke kwaliteiten of eigenschappen, doordat deze er in de loop der jaren associatief zijn ingesleten. En dat allemaal zonder dat we het zelf doorhebben.
Heb je een sterke merknaam bedacht? Spreek ‘m eens hardop uit en bepaal waar je tong zich bevindt bij het uitspreken van de klemtoon. Zit hij relatief hoog en voorin de mond – zoals Wrisli? Of juist achterin – zoals Wroslo? Dit kleine maar cruciale verschil, voorin of achterin, is de sturende factor achter tal van spontane merkassociaties.
Wie bovenstaande associaties kent heeft een flinke voorsprong bij de naamontwikkeling van een bedrijf of merk. Je weet precies welke klanken het best resoneren met de kernvoordelen die je wilt uitdragen. Een bedrijf wat opereert in een snelle markt met grote technologie en voortdurend innoveert, zou het goed doen met een naam waarbij de tong voorin de mond zit. Cisco, Simac of Centric bijvoorbeeld. Bij een stevige hamer of een bouwmarkt kun je ‘m maar beter wat meer achterin de keel houden. Bijvoorbeeld Hornbach.
Heb je een bedrijfsnaam in gedachten, dan zijn er nog een aantal punten waar je op moet letten. Zo voorkom je dat je je merknaam alsnog moet veranderen.
De belangrijkste reden waarom je een bedrijfsnaam of merknaam moet registreren zit hem in inbreuk. Zonder merkregistratie weet je niet zeker dat je de naam mag gebruiken en geen merkinbreuk pleegt. Je kunt zonder registratie aangesproken worden door een merkhouder en een schadevergoeding moeten betalen. Daarnaast beschermt het tegen concurrentie en mogelijke namaak of piraterij door concurrenten.
Ook kan je het Ⓡ-teken gebruiken. Juridisch heeft dit teken niet direct waarde, maar het geeft klanten vertrouwen en werkt afschrikwekkend naar concurrenten. Dit laatste omdat je aangeeft dat je tegen inbreuk zult optreden. Als je eenmaal een goed lopend bedrijf of merk hebt, dan is je merk zelf ook geld waard. Je kunt jouw waardevolle merk immers verkopen of in licentie geven. Interessant om te zien wat de waarde van de grote merken zijn. Interbrand heeft dit mooi in kaart gebracht.
Wil je samen met ons sparren over jouw perfecte bedrijfsnaam? Dit doen wij graag onder het genot van een bakkie. Samen ontdekken we waar de kracht van jouw bedrijf ligt en leggen we de focus op jouw merknaam. Maak een afspraak en kom langs!