Alles over een nieuwe huisstijl
Geeft je merk karakter
Een huisstijl en logo. De kans is heel groot dat je al weet wat dit zijn. Maar is het tijd voor een nieuwe huisstijl? Dan blijkt het een stuk ingewikkelder te zijn dan simpelweg een kleurtje kiezen en een logo maken. Een huisstijl is namelijk veel meer dan dat. Is het voor jouw merk, organisatie of bedrijf ook tijd voor een nieuwe huisstijl? We geven je alle tips die je nodig hebt om dé perfecte uitstraling te ontwikkelen voor jouw merk.
Eigen. Ons magazine
Alles weten over logo’s, huisstijlen, merkidentiteit en nog veel meer? Vraag vrijblijvend ons Eigen Magazine in, boordevol unieke content!
Laten we beginnen bij het begin. Wat is een huisstijl? Kort gezegd is het de totale uitstraling van je merk, bedrijf of organisatie. Alle onderdelen waar je logo en/of kleuren in zijn verwerkt horen erbij. Van de vlaggen langs de kant van de weg tot de (bedrukte) pen op je bureau. Wat veel mensen vergeten is dat dit verder gaat dan buiten. Ook een fysieke locatie, zoals een kantoor of winkel, vallen onder je huisstijl. Denk aan de receptie of een stukje signing waar het logo op te zien is.
Naast veel fysieke dingen valt de communicatie van je merk ook onder de huisstijl. Denk aan het gebruikte lettertype (font) of de teksten. Maar ook het woord en taalgebruik. Welk gevoel leg je hierin? En hoe komt dit over bij je doelgroep? Dit laatste noemen we de tone-of-voice. De manier waarop je communiceert met of naar je doelgroep. Zo komt Hey! heel anders over dan Goedemiddag. Je manier van communiceren zorgt er dus voor dat er een bepaalde emotie ontstaat bij je doelgroep. En juist dat is de essentie van een huisstijl.
Dit is een moeilijk te beantwoorden vraag, wat hier is strikt genomen geen goed of fout. Je huisstijl draait om gevoel en emotie. Met je uitstraling probeer je een emotie op te roepen binnen je doelgroep die mensen aanspreekt of zelfs raakt. Creëer je een emotie die niet overeenkomt met hoe je daadwerkelijk bent, dan zit je mis. Dan trek je namelijk niet dié klanten aan die ook het beste bij je passen. Over het algemeen kunnen we dus spreken van een goede huisstijl als deze perfect aansluit bij jouw merkidentiteit en de waarden en kenmerken waar jouw merk of bedrijf voor staat. Het is als een jas die precies bij je past, omdat hij zit als gegoten. Dat is een jas die van buiten laat zien wie je van binnen bent. Straal uit wie je bent en waar je voor staat, dat is een goede huisstijl!
Maar hoe kom je erachter wat je eigen identiteit is? Vaak is het lastig om zelf te bepalen waar je goed in bent. Of zijn sommige dingen zelfs te vanzelfsprekend dat je er niet eens bij stilstaat. Tijdens een identiteitsanalyse gaan we op zoek naar de kracht van je organisatie. Waar zijn jullie goed in? Waar ligt de focus? Waar ligt ieders energie? In gesprekken met de verschillende groepen (en lagen) binnen het bedrijf brengen we de merkidentiteit zo compleet mogelijk in kaart.
De volgende stap is om je merk een tastbaar karakter te geven. Want een identiteit, dat is nog erg breed en vaag. Door je merk een persoonlijkheid te geven, in de vorm van een archetype, koppel je een gevoel aan je merk. De archetypes zijn twaalf verschillende oerkarakters, waarbij we vaak een primair en secundair archetype kiezen. Intuïtief worden karakters door iedereen herkent, waardoor er automatisch een associatie (en dus gevoel!) ontstaat.
De gekozen archetypes spelen een grote rol in de ontwikkeling van je huisstijl. Dit laten we zien met twee huisstijl voorbeelden. In de afbeelding hieronder kun je twee huisstijlen zien welke door G2O zijn ontwikkeld. Wat valt je op?
Dit zijn natuurlijk twee uiterste, maar het verschil is enorm. Burgland Bouw is als bouwbedrijf een duidelijke ruler. Met een strakke en zakelijke uitstraling komen ze over als een partij die duidelijk de touwtjes in handen heeft. Dit komt dan ook terug in de kleuren blauw en groen, maar ook in de strakke lijnen van het logo. De Schutse daarentegen heeft veel meer het karakter van een verzorgende. Als zorginstelling hebben ze veel empathisch vermogen, zowel naar klanten als in de eigen organisatie. Met ronde vormen en warme kleuren als oranje komt dit ook naar voren in de huisstijl.
Leuk detail in het logo van de Schutse is het beeldmerk. Hier is een vlinder in verwerkt. Een kwetsbaar diertje, wat bovendien een sterke transformatie meemaakt tijdens haar levensloop. De Schutse staat dagelijks klaar voor de meest kwetsbare mensen in onze samenleving, terwijl zij binnen de Schutse een ware transformatie kunnen doormaken als mens.
Met een huisstijl geef je jouw merk, bedrijf of organisatie een gezicht. Op basis van de gekozen archetypes gaan we aan de slag met een design die matcht met je identiteit én ervoor zorgt dat klanten je in één oogopslag kunnen herkennen.
Het resultaat is een onderscheidend logo met een bijpassende huisstijl. Deze huisstijl wordt bij voorkeur overal in doorgevoerd. Dit stopt dus niet bij de voordeur! Denk er maar eens over na. Als een klant jou in een prachtig bedrukte auto of bedrijfsbus ziet rijden, maar binnenkomt in een onherkenbaar of chaotisch kantoor. Creëer je dan het gewenste gevoel bij die klant?
Om ervoor te zorgen dat je nieuwe huisstijl compleet wordt vastgelegd én dat deze in de toekomst gebruikt kan worden ontvang je een complete brand guide. Hierin staan alle onderdelen van je huisstijl tot in de puntjes genoteerd. Denk aan kleurcodes, gebruikte fonts, lettergrootte en eventuele vormen en/of huisstijlelementen. Maar ook de tone-of-voice waarmee je kunt gaan communiceren. Geen zorgen dus over je huisstijl management. Met de brand guide heb je een goed fundament om al je toekomstige marketing en communicatie uitingen vorm te geven.
Is het in 2023 tijd voor een nieuwe huisstijl? Dan geven we je graag nog de volgende tips mee.
Maak een huisstijl die past bij wie je bent, niet bij wat je doet. Maak geen compromissen. Jij bent wie je bent. Zorg dat dit waardevol is voor je klanten en zij weten je vanzelf te vinden.
Een logo hoeft niet per sé te laten zien wat je doet. Ga dus niet all-in op alleen je logo. Laat je logo vertellen wie je bent, vervolgens kun je met communicatie(middelen) vertellen wat je doet.
Zorg voor consistentie. Zoals het eerdere voorbeeld met het onherkenbare kantoor, dit doet afbreuk aan je merk. Alle uitingen versterken gezamenlijk het merkgevoel, niet de individuele onderdelen op zichzelf.
G2O is dé expert op het gebied van merken bouwen. Als echte brand builders zijn we gespecialiseerd in het ontwikkelen van een unieke en ijzersterke huisstijl voor jouw merk of organisatie. Benieuwd wat wij allemaal voor je kunnen betekenen? Download ons Eigen Magazine of neem vrijblijvend contact met ons op voor een kennismaking. We helpen je graag!