Een
nieuw
product
op
de
markt
brengen?

Dat is niet niks!

  • home/
  • Een nieuw product op de markt brengen?

Zekerheid inbouwen

Een nieuw product op de markt brengen is niet niks. Of je nu een volledig nieuwe onderneming bent gestart rondom je nieuwe idee of je een ervaren rot bent binnen de productontwikkeling. Alle product lanceringen zijn spannend, je hebt namelijk nooit een garantie op succes. Gelukkig kun je heel veel zekerheid inbouwen. Om je op weg te helpen hebben we alle tips voor het lanceren van een product in 2021 voor je op een rij gezet!

Eigen. Ons magazine

Download ons Eigen Magazine

Alles weten over logo’s, huisstijlen, merkidentiteit en nog veel meer? Vraag vrijblijvend ons Eigen Magazine in, boordevol unieke content!

Een nieuw idee of product

Alle producten beginnen met een idee. Van een revolutionaire innovatie tot een praktische oplossing van een veelvoorkomend probleem. Met dit idee leg je de basis voor de ontwikkeling van je nieuwe product. Je hebt waarschijnlijk een planning in gedachten en loopt over van de ideeën om je product aan de man te brengen. Maar hoe pak je dat aan? Daar helpen wij je graag bij!

1. Stel een merkstrategie op

Het product zelf is vaak een geslaagde innovatie, sowieso in de ogen van jou als ondernemer. Een succesvol product valt of staat echter vaak met het achterliggende merk en de bijbehorende associaties binnen de doelgroep. Daarom adviseren wij altijd om genoeg aandacht te besteden aan de basis van je productmerk, namelijk het merk waar je het product onder gaat vermarkten.

Bepaal de juiste merkstrategie. Start met het kijken naar de totale markt, de doelgroep en jouw identiteit als ondernemer. Noteer de mogelijkheden zodat je onderbouwde keuzes kunt maken voor je merk. Heb je bijvoorbeeld al een onderneming? Dan kun je de keuze maken om je product te lanceren onder het bestaande merk óf een volledig nieuw merk te lanceren.

Wij helpen je natuurlijk graag met een uitgebreide brand scan om een blik naar binnen te werpen. Met andere woorden, we houden je de spiegel van jouw potentieel voor. Wat is precies jouw identiteit. En wat betekent dit voor de juiste merkstrategie? Wat je identiteit precies is, is lastig te definiëren door jezelf. Elk mens en elke organisatie heeft een ‘blind spot’. De kracht van G2O Brand Builders is, om je identiteit te duiden en vervolgens te kijken welke elementen helpend en welke elementen remmend zijn voor de ontwikkeling van de juiste merkstrategie.

2. Ga voor een unieke uitstraling

Heb je je ooit afgevraagd waarom een blikje van Coca-Cola rood is? De kleur is onlosmakelijk verbonden met het merk. Wereldwijd zal bijna iedereen het blikje herkennen. En nog belangrijker, hier een bepaalde associatie bij hebben. Dit is natuurlijk een extreem voorbeeld, maar in essentie is dit wat je ook voor je nieuwe product wilt gaan opbouwen. Mensen moeten binnen één oogopslag je product of merk herkennen én hier een positieve associatie bij ontwikkelen.

Hoe je een passende uitstraling kunt ontwikkelen? Daar helpen we je natuurlijk graag bij. Je uitstraling wordt voornamelijk gevormd door je logo, vormen, kleuren en typografie. Al deze elementen vormen de uitstraling van je merk. Met een uniek logo en een bijpassende huisstijl zorg je dus voor een professionele uitstraling. En wat je uitstraalt trek je ook weer aan als klanten, soort zoekt soort. Lees ook ons artikel over het (laten) ontwikkelen van een nieuwe huisstijl.

Een mooi voorbeeld van een nieuw merk ‘losse’ thee, waarbij G2O het hele merkconcept ontwikkeld heeft

 

3. De juiste doelgroep bereiken

Niet iedereen is je klant, dat is nu eenmaal zo. Probeer dan ook niet iedereen te bereiken! Nog te vaak wordt er breed en algemeen gecommuniceerd waar dat helemaal niet nodig is. Heb je een nieuw product ontwikkeld wat niet zou misstaan in de schappen van Albert Heijn? Dan heb je twee doelgroepen: de eindgebruiker én de verantwoordelijke van de inkoop bij de Albert Heijn. Waar het waarschijnlijk heel veel tijd, geld en moeite gaat kosten om de eerste doelgroep te benaderen, kun je de tweede doelgroep juist veel gemakkelijker vinden én bedienen.

Kortom, probeer altijd slimme keuzes te maken. Voor wie is je product of idee geschikt en wie maakt de beslissing voor de aankoop? Formuleer een duidelijke doelgroep en je zult makkelijk de juiste kanalen én een passende boodschap kunnen vinden om je product te vermarkten. Dit kun je mooi in kaart brengen met de juiste buyer persona’s en de bijbehorende buyer journey’s. Lees ook ons artikel over de buyer persona’s.

4. Zet in op de juiste kanalen

Het werd hierboven al even genoemd, maar de juiste doelgroep bereiken kan vaak op verschillende manieren. Zoek je particuliere klanten? Dan kun je gebruik maken van advertenties in kranten, tijdschriften, Google, Facebook, Instagram, etc. Maar wil je het product onder de aandacht brengen bij zakelijke gebruikers? Dan kun je beter kiezen voor vakbladen en LinkedIn.

Vergeet hierbij ook niet wat de boodschap is die je wilt overbrengen. Bestaat je doelgroep uit een specifieke groep mensen die heel concreet op zoek is naar de oplossing die jij aanbiedt, dan kun je goed inzetten op Google zoekadvertenties. Ga je een totaal nieuwe markt aanboren met een nieuw product, dan kun je misschien beter werken aan de bekendheid via advertenties in print, gecombineerd met online display advertenties.

 

Van website tot magazine, er zijn allerlei manieren om je doelgroep te bereiken.

 

5. Stel realistische doelen

Het is natuurlijk logisch dat je hoge verwachtingen hebt van je nieuwe producten. Maar de kans is groot dat je niet binnen één kalenderjaar de ultieme omzet draait. Door realistische doelen te stellen kun je stabiel groeien en zal je minder snel uit emotie handelen.

Tips & tricks

Wij hebben al regelmatig klanten mogen helpen met de lancering van een nieuw product of een nieuwe dienstverlening. Daarom delen we wat handige tips & tricks!

Merk- en productbescherming

Voorkom dat een andere partij er met je idee of merk vandoor gaat. Er is online veel te vinden over merk- en productbescherming. Ons advies is altijd om een specialist mee te laten kijken, hij of zij geeft jou het beste advies voor de lange termijn. Vooral bij innovaties is het verstandig om je in een vroeg stadium te verdiepen in patentrecht.

Social proof

Wil je het product een stevige kickstart geven? Probeer dan zoveel mogelijk gebruik te maken van social proof. Biedt gratis of tegen inkoopkosten aan binnen een invloedrijke personen binnen je branche. Het praatje zal snel rond gaan en zo bouw je aan de ‘buzz’ rondom je nieuwe product.

Capaciteit

Je hebt nooit de garantie, maar de kans is aanwezig dat je product enorm aanslaat. Het zou zonde zijn als je vervolgens de vraag niet aankan. Probeer dus vooraf schaalbaar te denken in je productie en capaciteit. Ontstaat er op korte termijn een enorme vraag, dan kun je hier snel op inspelen.

Hulp bij een nieuw product op de markt brengen?

Twijfel je over de juiste aanpak om je product op de markt te brengen? Of wil je gewoon advies van een specialist op dit gebied? Wij helpen je natuurlijk graag! Neem contact met ons op, of stuur je vraag via de chat rechtsonder in beeld. We bespreken vrijblijvend de mogelijkheden en kosten, onder het genot van een bakkie koffie (of wat anders!).

Gratis consult Bel 030 76 33 900

Vacature Brand Consultant