Een
merkimago,
hoe
belangrijk
is
die
eigenlijk?

laat je inspireren

  • home/
  • Een merkimago, hoe belangrijk is die eigenlijk?

Alles over het merkimago

Iedereen is wel bekend met het logo van Walt Disney. Dit is door de jaren heen meerdere keren aangepast maar heeft altijd hetzelfde sierlijke lettertype behouden. Let maar eens op: als je dit lettertype in combinatie met andere woorden ziet denk je meteen aan Disney zelf. Het zorgt namelijk voor herkenbaarheid. Maar wat heeft dit met merkimago te maken? Dit voorbeeld valt onder ‘brand design’. De vormgeving is hierin van belang en zorgt voor de unieke kracht achter het merk. Maar wat houdt het merkimago dan precies in en hoe belangrijk is een uniek imago eigenlijk? We vertellen je er alles over!

Eigen. Ons magazine

Download ons Eigen Magazine

Wat houdt het merkimago precies in?

Voor je aan een merk gaat bouwen, is het van belang dat je bepaalde keuzes maakt. Welke merken ga je überhaupt voeren? Dit is onder andere een vraag die aan bod komt. Of: kies je wel voor één merk of juist meerdere? Dit zijn allemaal verschillende afwegingen die je moet kunnen onderbouwen. Zo ontstaat er een doordacht merk, precies hoe jij het graag neer wilt zetten. Hierin neem je dus interne maar zeker ook externe factoren mee, zoals de markt en de doelgroep. Dit resultaat kan een grote rol spelen in het merkimago.

Het merkimago is hetgeen wat bij iemand op komt als ze aan jouw bedrijf of product denken. Het geeft dus een bepaald beeld en gevoel mee. Denk dus aan de visuele aspecten van een merk maar ook zeker ongrijpbare merkassociaties zoals waarde, gemak en kwaliteit. Letterlijk elke interactie die iemand met jouw bedrijf heeft, bepaalt je merkimago. Heel erg belangrijk dus!

 

Het logo is van de bekende browser Google Chrome. Toch is de kans groot dat je bij het lezen van de tekst denkt aan Walt Disney. Niet zo gek, want dit lettertype is uniek en onmiddellijk herkenbaar!

Hoe kan je jouw merkimago beïnvloeden?

Allereerst is het belangrijk dat je er achter komt wat jouw merkimago is. Dit kan je met bepaalde middelen testen. Denk bijvoorbeeld aan het uitvoeren van een klanttevredenheidsonderzoek. Je kunt dan vragen stellen gericht op wat jij uit wilt stralen met jouw merk en nagaan of dit klopt bij de doelgroep. Zo kom je erachter of dit overeenkomt met jouw kernwaarden. Is dit niet naar wens? Ga dan aan de slag met jouw merkimago. Een positief merkimago bevat meerdere elementen:

  • Zorg dat je een goed product of goede dienstverlening hebt. Dit moet volledig aansluiten op wat jij over wilt brengen en natuurlijk jouw doelgroep. Dat zijn natuurlijk jouw (potentiële) klanten.
  • Werk aan de beleving van je product of dienst. De beleving is het stukje gevoel achter jouw product of dienst. Dit is iets wat altijd blijft hangen dus je wilt dat dit positief is.
  • Contact met de (potentiële) klant is vóór de aankoop belangrijk, maar zeker ook ná de koop. Blijf op een positieve manier communiceren, dit zorgt ervoor dat jij met een positief gevoel blijft hangen bij diegene. Ook vergroot het de kans dat de klant een volgende aankoop bij je doet.
  • Het is beter om uit te spreken ‘waarom’ je iets doet, dan ‘wat’ je doet. Hier kom je weer terug op dat stukje onderbouwing en communicatie wat men over het algemeen belangrijk vindt.
    Luisteren is belangrijker dan praten. Hierdoor kun je ook inspelen op de wens van de klant.
  • Als laatst: een goede en consistente visuele identiteit zorgt voor herkenbaarheid. Jezelf onderscheiden op een positieve manier zorgt voor een beter merkimago.

Wil je het over een andere boeg gooien?

Lijkt het je fijn om wat ondersteuning te krijgen bij het stukje merkimago? Bij G2O helpen we je graag door middel van een ‘Brand Scan’. Dit is een vierstappenplan waarin we onder andere naar jouw ‘Brand Strategy’ kijken. Het ontwikkelen van een merkstrategie die de identiteit reflecteert staat hierin centraal. De Brand Scan en Brand Strategy vormen samen de positionering van jouw merk. G2O helpt je graag bij het bouwen van een sterk merk. Zou jij dit graag willen? Of heb jij dit al maar wil je dat andere aspecten hierop aansluiten? Dan kunnen we jou daar zeker bij helpen! Wil je liever even sparren? Dat kan natuurlijk ook.

Contact opnemen?

Leuk! Bel, mail of kom langs.

Gratis consultBel 030 76 33 900