laat je inspireren
Kies voor creativiteit
Een merk bouwen… het komt niet zomaar aanwaaien. Branding is een vak apart. Je moet precies weten wat je wilt vertellen. Het moet de juiste uitstraling hebben en natuurlijk aansluiten op de wensen en verwachtingen van je doelgroep
Hoe sterk is jouw merk?
G2O helpt jou graag met het bouwen van jouw unieke merk. Dit doen we door te beginnen met het maken van een identiteitsanalyse. De belangrijkste vraag is namelijk: waar staat jouw bedrijf nu eigenlijk voor? Wat wil je uitstralen en naar wie? Hoe ga je dit naar buiten brengen? In andere woorden: hoe vergroot je jouw merkbekendheid?
Het vergroten van je merkbekendheid is de laatste stap van je branding. Hier gaat namelijk een heel proces aan vooraf. Zo moet je eerst vaststellen wie je bent, wat je doet en voor wie je dit doet. Bij G2O hebben we dit vertaald naar een 4-stappen plan, namelijk de brand scan, brand strategy, brand design en ten slotte de branding zelf. Zie het als bouwstenen die vanaf de grond af één geheel vormen. Je gaat toch ook geen huis bouwen zonder fundering?
In dit artikel focussen we ons op de laatste stap, namelijk branding. Dit is in andere woorden ook wel jouw unieke ontwerp vertalen naar een concrete en scherpe communicatie-uiting. Het is belangrijk dat dit naadloos aansluit op je doelgroep. Ook is het hierbij verstandig om gebruik te maken van verschillende online en offline communicatiemiddelen. Hierdoor wordt het bereik groter. Het grote doel hierbij is natuurlijk het activeren van je doelgroep zodat ze een product of dienst bij je afnemen.
Het vergroten van je merkbekendheid op online gebied is op dit moment het meest populair. Zeker de afgelopen twee corona jaren hebben ons laten zien dat vrijwel alles online kan. Vandaar dat bijvoorbeeld online marketing en in het bijzonder zoekmachine marketing ontzettend populair is geworden. We hebben het dan over organisch en betaald verkeer, ook wel Search Engine Optimization (SEO) en Search Engine Advertising (SEA).
Voor het ‘snel’ behalen van resultaat is het gebruik van SEA de beste optie. Hierdoor kom je namelijk in korte tijd hoog in de zoekresultaten. Ook kun je door middel van doelgroeptargeting ervoor zorgen dat je doelgroep jouw advertentie tegenkomt. Zo wordt jouw merknaam ook zichtbaar en vergroot dit met een kleine stap jouw merkbekendheid. Een creatief idee is om gebruik te maken van video-advertising. Zo trek je op een speelse manier de aandacht!
Een andere manier, namelijk de onbetaalde mogelijkheid, is het toepassen van SEO. De meest effectieve methode is dan om specifieke landingspagina’s aan te maken. Dit is werkzaam omdat op die manier verschillende bezoekers met een specifieke vraag jouw pagina zullen bezoeken. De pagina heeft maar één doel: zorgen dat de bezoeker tot actie overgaat. Ook geldt natuurlijk: hoe meer pagina’s, hoe groter de kans dat je gezien wordt! Zo zal de kans op een grotere merkbekendheid ook toenemen.
Online communicatie is belangrijk, maar veel marketing vindt nog steeds offline plaats. Fysieke middelen kunnen in veel gevallen heel effectief zijn waardoor je de juiste impact maakt binnen je doelgroep. Denk bijvoorbeeld aan een visitekaartje met contactgegevens, een reclame in een landelijke krant of tijdschrift. Maar denk ook aan unieke producten zoals een goodie-bag. Hier zitten vaak leuke producten in wat je merk op een ludieke manier bekend maakt. Je zou hier bijvoorbeeld een wijn- of bier opener in kunnen doen, dit is iets wat vaker gebruikt wordt. Hierdoor wordt de potentiële klant meerdere keren geconfronteerd met jouw merk. Zo kun je op een enthousiaste en subtiele manier jouw merkbekendheid vergroten.
Zou jij ook graag een sterk merk willen bouwen? Of heb je dit al en wil je dat andere aspecten daar op aansluiten zoals het vergroten van je merkbekendheid? Maak dan een vrijblijvende afspraak of kom langs voor een bakje koffie. We luisteren graag en helpen je met het vergroten van je merkbekendheid.