begint met een stevig fundament
Merk bouwen?
Je hebt een plan of een idee en wilt deze werkelijkheid maken. Bouwen aan een sterk merk vanuit jouw innerlijke kracht. Een sterk merk dat klanten aantrekt en medewerkers inspireert, komt niet uit de lucht vallen. De unieke kracht van je organisatie vertalen naar een merk vraagt om een goede opbouw. Zie het als het bouwen van een huis. Het begint met een solide fundament. Dat is een basis om op te bouwen en houdt het huis overeind. Iedere verdieping stapelt zich op de vorige, eentje overslaan kan niet zomaar. Datzelfde geldt voor merken bouwen. Een stapsgewijze aanpak leidt tot kwaliteit, stevigheid en duurzaamheid; een merk dat aantrekkingskracht heeft, betrouwbaar is en lange tijd mee kan. Net zoals je van een huis verwacht. Gelukkig kunnen wij je helpen met het bouwen van een uniek en krachtig merk. Hoe we dat doen? Dat vertellen we je graag!
Test het hier (gratis!)
Benieuwd hoe sterk jouw merk is? Vul de test in voor een gratis adviesgesprek (1-2 uur) bij ons op locatie in Utrecht.
Start de testHet bouwen van een merk klinkt soms simpel, maar dit is niet altijd het geval. We beginnen met het leggen van een stevig fundament. Dit fundament baseren we op basis van jouw identiteit. De identiteit van jouw organisatie. Dit klinkt wellicht nogal abstract. De identiteit is voelbaar in de cultuur van je organisatie. De leiderschapsstijl. Wat zijn de kernkwaliteiten van de organisatie, los van de producten of diensten die je aanbiedt. Waar ligt de focus en de energie van de organisatie. Wat zijn de intrinsieke motivatiebronnen waar jouw organisatie energie uit put?
Daarnaast kijken we naar jullie doelgroep. Een sterk merk moet natuurlijk ook relevant zijn voor jouw doelgroep. Hoe ziet de wereld van jouw doelgroep eruit? Wat drijft deze mensen? Waar zijn zij mee bezig? Jouw merk moet aansluiten op de belevingswereld van jouw klant.
Tot slot kijken we ook naar de concurrentie. Hoe profileren deze zich in hun communicatie? Welk gevoel roept de concurrentie op? Welke waarden zijn belangrijke waarden bij de concurrent. Een sterk merk is immers niet alleen een merk wat relevant is voor de doelgroep, maar een sterk merk is ook onderscheidend ten opzichte van de concurrentie in de markt.
Al deze inzichten bij elkaar vormen de perfecte basis voor strategische keuzes. Dit vatten we samen als de unieke kracht van jouw organisatie. Jouw merk!
Na de analyse van de identiteit ontwikkelen we een merkstrategie die de identiteit van de organisatie reflecteert, relevant is voor de doelgroep en ook nog eens onderscheidend is van de concurrentie. Welk gevoel willen we overbrengen met jouw merk? Wat wordt de hoofdboodschap van je merk? Deze vertalen we naar een merkbelofte. Wat zijn de bijpassende merkwaarden? Heb je al eens gehoord van archetypes? Stel dat je organisatie of bedrijf een mens is, wat voor mens zou dit dan zijn? Welke eigenschappen heeft dit mens dan?
Wij werken met twaalf archetypes, of oerkarakters, die iedereen intuïtief herkent. Ieder archetype heeft zijn eigen waarden, kwaliteiten, doelen en ambities. Door via archetypen te communiceren, kunnen mensen zich met jouw merk identificeren. Omdat we de karakters collectief herkennen, associëren we ze met bepaald gedrag. Zo creëer je een merk die op emotioneel niveau een verbinding legt met de doelgroep.
Als we weten wat de kracht is van jouw organisatie is het tijd om deze naar buiten te brengen. Het daadwerkelijke merk bouwen kan nu gaan beginnen! Je weet inmiddels wie je bent als bedrijf en nu wil je dit laten zien aan je (potentiële) klanten. Dit doe je door middel van een brand design. In deze fase geven we het merk een gezicht. Kleurgebruik, vorm, typografie, beeldstijl en vormentaal, allemaal vertellen ze iets over jouw bedrijf achter het merk. Samen creëren ze een gevoel waar het merk voor staat. Dat gevoel is de basis voor een goede merkrelatie, waarbij de uitstraling en het verhaal de juiste associaties en emoties oproepen, passend bij de merkstrategie.
Zo laten we niet alleen de unieke kracht van het merk zien, maar leggen we ook de basis voor samenhangende communicatie. Dat zorgt voor herkenbaarheid, naamsbekendheid en vertrouwen. In deze fase restylen we het logo of ontwerpen een nieuw logo en huisstijl, als dat noodzakelijk is. We veranderen niet om het veranderen, maar de uitstraling van je logo moet passen bij wie je bent en dus ook passen bij de merkstrategie. Een huisstijl is een belangrijke merkdrager. Vervolgens vertalen we dit naar een goede website, content voor social media, presentaties, e-books, etc. We verpakken jouw boodschap in een verhaal op een manier waardoor je jouw klanten raakt en (potentiële) medewerkers inspireert. Jouw merk komt tot leven!
In een wereld waarin we dagelijks met honderden merken geconfronteerd worden is het een flinke uitdaging om op te vallen. Wil jij je onderscheiden van anderen en ervoor zorgen dat mensen zich gaan verbinden met jouw merk? G2O Brand Builders helpt jou graag met het bouwen van een merk. Nieuwsgierig? Laten we (digitaal) een bakkie doen en alle mogelijkheden bespreken.