Kernwaarden
bedrijf

Waarom en hoe

  • home/
  • Kernwaarden bedrijf

Hierom is het bepalen van de kernwaarden van je bedrijf belangrijk

De kernwaarden van je bedrijf zijn de fundamenten waarop je jouw bedrijf hebt opgebouwd. Als basis van de bedrijfscultuur hebben ze een grote invloed op de besluitvorming. Ook het gedrag van leidinggevenden en werknemers is hier, als het goed is, op gebaseerd. Het is dus belangrijk dat de kernwaarden van je bedrijf op een goede manier worden vastgelegd. Dat helpt je namelijk bij het nemen van strategische beslissingen én het binden van de juiste mensen, zowel als werknemer maar ook als klant. Maar hoe gaat dat precies in zijn werk? Lees snel verder, we leggen het je graag uit.

4x waarom kernwaarden zo belangrijk zijn voor je bedrijf

Het bepalen van kernwaarden van een bedrijf is één van de grote passies van het team van G₂O. We krijgen er namelijk enorm veel energie van om jouw bedrijf te helpen groeien en daarvoor is het belangrijk dat we eerst goed kijken naar hoe het bedrijf in elkaar steekt. Groeien doe je namelijk het beste vanuit je eigen kracht, want dat houd je het langste vol.
Maar wat is precies de kracht van jouw organisatie? Precies dàt onderzoeken we en leggen we vast in de kernwaarden.

  • Kernwaarden geven je bedrijf richting en focus
    Eigenlijk kun je dit zien als het kompas voor je bedrijf. Met de kernwaarden kun je makkelijker en éénduidiger je richting bepalen en doelen stellen voor de lange termijn. Je maakt duidelijk waar je bedrijf voor staat, waardoor je een gemeenschappelijk begrip en focus creëert voor je medewerkers.
  • Vormen van de bedrijfscultuur
    Kernwaarden bepalen de bedrijfscultuur, waardoor medewerkers zich verbonden voelen met jouw bedrijf en de missie en visie daarvan. Verder dienen ze ook als leidraad voor het gedrag op alle niveaus binnen je bedrijf.
  • Kernwaarden bij besluitvorming
    Het nemen van beslissingen wordt gemakkelijker wanneer je eerlijk bekijkt of het past bij de kernwaarden van je organisatie. Ze fungeren dan als referentiepunt om de juiste keuzes te maken. Dat zorgt voor consistentie en transparantie in je besluitvormingsprocessen.
  • Identiteit en branding
    Omdat kernwaarden zo’n belangrijk onderdeel zijn van je bedrijfsidentiteit, spelen ze een belangrijke rol in de brandingstrategie. Als hierin de kernwaarden terugkomen, trek je klanten en partners aan die dezelfde waarden delen.

Kernwaarden laten vaststellen door professional

Wanneer je zelf middenin je bedrijf staat, is het soms lastig om een helikopterview te hebben en jouw bedrijf vanaf buiten te bekijken. Het bepalen van de kernwaarden van je bedrijf is daarnaast een vak apart, waarvoor nauwkeurige aandacht en expertise vereist is. Ontdek de voordelen van het inschakelen van een professional voor het vaststellen van de kernwaarden van jouw bedrijf.

  • Objectief
    Een externe professional heeft een frisse blik en kijkt objectief naar jouw organisatie. Door zonder vooroordelen kritisch te kijken, helpt een professional jou bij het identificeren van de waarden die écht bij je bedrijf passen. Dit zonder beïnvloeding door persoonlijke voorkeuren of interne politiek.
  • Deskundig en ervaren
    Met de ervaring van een professional, kun je erop vertrouwen dat het proces van het bepalen van de kernwaarden goed verloopt. Met behulp van workshops en interviews wordt je begeleid om goed inzicht te krijgen in de waarden die binnen je bedrijf leven.
  • Samenwerken en betrokkenheid
    Het laten bepalen van de kernwaarden door een externe professional vergroot in heel veel gevallen de samenwerking binnen je bedrijf. Werknemers en leidinggevenden worden betrokken bij het proces, wat hen het gevoel geeft dat ze gehoord worden. Dat zorgt voor begrip en acceptatie van de uiteindelijke kernwaarden.
  • Efficiënt
    Ga je zelf aan de slag met het bepalen van je kernwaarden, dan kan dit veel tijd kosten. Een professional weet precies welke stappen gezet moeten worden. Dat zorgt ervoor dat dit proces efficiënt verloopt en je sneller tot de juiste kernwaarden komt

Kernwaarden van je bedrijf laten vaststellen door G₂O

Zet jij een belangrijke stap op weg naar succes? Laat dan de kernwaarden van je bedrijf vaststellen. Dat zorgt voor richting, een bedrijfscultuur die bij je past en daarmee bouw je aan de identiteit van je bedrijf. Het inschakelen van een professional helpt je om objectieve inzichten te krijgen.

Om de merkwaarden voor jouw bedrijf te bepalen klop je natuurlijk aan bij G₂O, dé specialisten op dit gebied. 

Het team van experts heeft al veel bedrijven begeleid in het bepalen van de kernwaarden en daardoor bijgedragen aan het succes. Is jouw bedrijf klaar om ook zulke mooie stappen te maken? Wacht dan niet en neem contact met ons op. Of kom langs voor een bakkie koffie.