Bedrijf
verkoopklaar
maken?

  • home/
  • Bedrijf verkoopklaar maken?

Veel ondernemers beschouwen hun bedrijf als hun ‘kindje’. Met veel zorg is er jarenlang gebouwd aan een goed imago een solide basis aan klanten en afnemers. Door uiteenlopende redenen kan het echter gebeuren dat je de mogelijkheid overweegt om de onderneming te verkopen. Misschien ga je wel met pensioen? Of misschien heb je een goed aanbod ontvangen van een concullega? Wat de reden ook is, de volgende stap zal zijn om je bedrijf verkoopklaar te maken. Maar hoe pak je dat aan? We helpen je graag!

Maak een afspraak

Vrijblijvend kennismaken

Het is een vraag die we vaak tegenkomen. Wat is mijn bedrijf waard? Het antwoord is niet zo eenvoudig. De waarde is namelijk niet puur gebaseerd op financiële onderdelen en cijfers. Want hoe druk je de waarde uit van de merkwaarde waar je jaren aan hebt gebouwd? En hoe druk je de waarde uit van het vertrouwen wat je dagelijks ontvangt van je trouwe klanten? Die vragen zijn soms moeilijk te beantwoorden.

De goodwill van je bedrijf

Over het algemeen kun je de waarde van je bedrijf in twee delen uitdrukken. Enerzijds is er de absolute marktwaarde van je bedrijf. Deze is volledig gebaseerd op cijfers en financiële resultaten. Zo wordt er gekeken naar resultaten uit het verleden én resultaten die verwacht kunnen worden in de toekomst. Op basis van allerlei verschillende berekeningen wordt er een bedrag bepaald die de waarde van je onderneming vertegenwoordigd.

Maar hoe zit het met de ongrijpbare waarde? Dat wordt goodwill genoemd. De goodwill van een bedrijf is deels gebaseerd op de marktwaarde, maar ook de kwaliteiten die zijn opgebouwd in het verleden. Zo kun je denken aan:

  • Kwaliteit van het personeel;
  • De merkwaarde;
  • Grootte van het klantenbestand;
  • Grootte van het marktaandeel;
  • Etc.

De merkwaarde van je bedrijf bepalen

In dit artikel kijken we specifiek naar hoe we de merkwaarde van je bedrijf kunnen bepalen. De waarde van de visuele herkenbaarheid is moeilijk vast te stellen. Gelukkig kunnen we je helpen om binnen no-time je bedrijf verkoopklaar te maken.

We starten altijd met een uitvoerige brand scan. Met deze scan zorgen we voor een diepteanalyse van de identiteit van je merk. Hierbij komen alle kwaliteiten en expertises van je onderneming in beeld. Maar ook onderzoeken we de drijfveren van de werknemers. Wat drijft jou als ondernemer en doet het hart van je personeel sneller kloppen? We leggen precies bloot welke drijfveren binnen de organisatie de boventoon voeren.

Ten slotte gaan we aan de slag met een doelgroepanalyse en een stukje marktonderzoek. De naam verklapt het al een beetje, maar tijdens de doelgroepanalyse kijken we vooral naar huidige en potentiële klanten. Wie is je doelgroep en wat zijn hun drijfveren? Tijdens het marktonderzoek werpen we een blik op de concurrentie. Door de markt in kaart te brengen weten we hoe concurrenten zich positioneren en hoe dit zich verhoudt tot het eigen merk.

Wat is mijn bedrijf waard?

Zoals je inmiddels wel hebt begrepen is je bedrijf veel meer waard dan de omzet die elke maand wordt gedraaid. Probeer jezelf dus niet te verliezen in de duizelingwekkende cijfers en houd goed rekening met de goodwill die je onderneming jarenlang heeft opgebouwd. Ben je aan het oriënteren om je bedrijf verkoopklaar te maken? Neem dan vrijblijvend contact met ons op om de merkwaarde te berekenen. We helpen je graag!