Voermeesters

De creatie van een nieuw merk.

De
uitdaging

Na een fusie kwam Agruniek Rijnvallei in het bezit van nóg een paardenvoermerk. Johan Schuttert stond als directeur voor de vraag: past dit in het merkenportfolio? Is het beter om er één merk van te maken, of juist beide merken in de markt te houden met een sterke eigen positionering? Omdat AR ervaring had met G2O, schakelden ze ons ook voor dit vraagstuk in.

“We hadden dit zo zelf echt niet kunnen verzinnen. Heel verrassend, waar we terecht gekomen zijn. Toen we G2O inschakelden voor advies over ons merkenportfolio, hadden we wat alternatieven op een rij gezet. Maar deze optie zat er niet bij.”

Johan Schuttert, Commercieel directeur Agruniek Rijnvallei

Vertrouwen

Johan Schuttert: “Een partij moet over twee zaken beschikken voor dit traject. Het eerste is kennis. In deze is kennis macht. Bij G2O proefde ik die kennis zeker. Enthousiasme is het tweede. Want dát zet de boel in beweging. Dus je moet wat mij betreft die combi hebben. Dan kun je vertrouwen gaan opbouwen. Ik ben zelf een kat uit de boomkijker, maar vertrouwen speelt een grote rol. Een analyse in deze specifieke markt en dit positioneringsvraagstuk, daar moet je de tijd voor nemen. Dat hebben ze heel goed gedaan. G2O heeft echt een stevige basis gelegd."

Defend
als
drijfveer

Hoe beoordeel je of er één merk gemaakt kan worden van twee merken? Wij hebben beide merken en hun klantgroepen geanalyseerd. We zagen genoeg overeenkomsten om er één merk van te maken. Omdat zowel Agruniek Rijnvallei als hun doelgroep een sterke ‘Defend’-drijfveer hebben, is het wel belangrijk de overgang geleidelijk te laten verlopen. De juiste fasering is belangrijk: in een soort drietrapsraket konden we zo het nieuwe merk introduceren. We hebben als nieuwe merknaam Voermeesters bedacht en uitgerold. Een merknaam waar expertise en menselijkheid in doorklinkt.

Eerlijke
spiegel

Johan Schuttert: “Wat mooi was en het vertrouwen in de hand werkte, was dat we dit traject met G2O Consultants hebben afgelegd in alle openheid. Er zijn heel wat discussies geweest, goede discussies. Het zijn geen jaknikkers. Ze durfden nee te zeggen, maar dan zeiden ze niet ‘nee, punt.’ Maar ‘nee, want’.
Onze eigen beelden van de twee paardenvoermerken rustten op ervaring en kennis uit het verleden. Zij hebben daar het heden aan gekoppeld met hun doelgroep- en concurrentie-analyse. Zo hebben ons een eerlijke spiegel voorgehouden. Die merken zitten zo en zo in elkaar.”

De
keuzes
dragen
we
breed

“Het waren eyeopeners, behoorlijk onverwacht. Of het weerstand opleverde? Er zijn mensen die het direct zien zitten en mensen die tijd nodig hebben om te wennen. Maar dat begrijp ik juist heel goed, omdat we inzicht hebben gekregen in de organisatiedrijfveren. Inmiddels wordt de keuze in het bedrijf breed gedragen. In alle facetten.”

Corporate
movie

Op basis van de strategie ontwikkelden we onder meer een naam en merkfilosofie, stelden we archetypen vast en creëerden we een complete sfeer. En vervolgens tekenden we voor het ontwerp van de visuele identiteit. Van logo tot corporate movie en van voerzakken tot brochure. Samen hebben we voor Voermeesters de complete visuele identiteit ontwikkeld én een corporate film gemaakt waarin de visie van Voermeesters mooi verbeeld wordt.

G2O heeft echt een stevige basis gelegd.

Johan Schuttert - Voermeesters

Sparren over de juiste
aanpak kan altijd.

Wat jouw organisatie nodig heeft is misschien
wel eerst een goed gesprek met Gijs.

Maak een afspraakBel 030 76 33 900